Hans Urs von Balthasar, 30.5. 2023
Trojice je Společenství tří božských osob, které je umožněno sebeustoupením každé z nich vůči dvěma ostatním neboli jejich dobrovolným "sebezmařením" (kenozí) z lásky k druhým. V prostoru tohoto "respektu" vůči druhému v Bohu je pak umožněna existence stvoření a jeho svobody, i svobody volit zlo nebo dokonce vzpouru vůči svému Dárci, jehož láska čeká na svobodnou volbu dobra, ne na přinucení k němu.
Otcovo
sebevyslovení v plození
Syna
je počáteční ‚kenozí‘
v Božství,
která je základem všech následných kenozí. Neboť Otec se beze zbytku zříká
svého Božství a odevzdává je Synovi; ‚uděluje‘ Synu vše, co je jeho. „Všechno, co je tvé, je mé" (J 17,10). Nesmíme si však myslet, že
Otec existuje ‚před‘ tímto sebeodevzdáním (v ariánském
smyslu): on je tímto pohybem
sebedarování, který si nic nepodržuje. Tento božský akt, který plodí Syna, tj.
druhý způsob participace
na totožném Božství (a druhý způsob jeho bytí),
zahrnuje postulování absolutní, nekonečné „distance", která může obsahovat a
obsáhnout všechny ostatní distance, jež jsou možné ve světě konečnosti, včetně
distance hříchu.
K Otcově lásce neodmyslitelně patří absolutní zřeknutí se: nebude Bohem jen pro
sebe. Opouští své Božství a, v tomto smyslu, projevuje (božské) bezbožství (z lásky,
samozřejmě). To nesmí být zaměňováno s bezbožností, která se vyskytuje ve světě,
ačkoli ji podkládá, umožňuje a přesahuje. Synovou odpovědí na dar Božství (téže
podstaty
s Otcem) může být pouze věčné díkůvzdání (eucharistia)
Otci, Zdroji - díkůvzdání stejně nezištné a bezvýhradné jako počáteční Otcovo
sebeodevzdání. Vycházeje z obou, jako jejich subsistentní „My", zde dýchá „Duch",
který je společný oběma: jako esence lásky udržuje nekonečný rozdíl mezi nimi,
zpečeťuje jej a - protože je jediným Duchem obou - překlenuje jej.
[Hans Urs von Balthasar: Teodrama. Teologicko-dramatická teorie, IV. svazek, III, B, 2, c (úryvek). Z anglického vydání: Theo-Drama. Theological Dramatic Theory, IV. The Action, San Francisco 1994 (orig. Theodramatik: Dritte Band: Die Handlung, Einsiedeln 1980) přeložil Lukáš Drexler.]
Ježíšova smrt je interpretem jeho života
Maria, paměť církve 1/3 - Mariino rozjímání
Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Maria, paměť církve 2/3 - Maria a Letnice
Maria, paměť církve 3/3 - Učitelka církve
Tajemství božské bohaté chudoby
Syn je vzorem i cílem světa
Nejsvětější Trojice
Augustin: O Trojici (De Trinitate)
Antonín Salajka: O trojjediném Bohu
Dariusz Kowalczyk: Kenoze Ducha Svatého
John Meyendorff Kenotické bytí Ducha Svatého
Atanáš Alexandrijský: Trojice je svatá a dokonalá
Dominik Pecka: Trinitární základ křesťanských mysterií
Jean-Baptiste Chautard: Přesvatá Trojice, plnosti božského života!
Irenej z Lyonu: Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý
Irenej z Lyonu: Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý
Augustin: Otec, Syn a Duch Svatý - jeden a pravý Bůh
John Henry Newman: Traktát o Nejsvětější Trojici
Adrienne von Speyr: Vzývání Nejsvětější Trojice
Láska plodí milovaného i milujícího
Lukáš Drexler: Bůh
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.