sv. Bernard z Clairvaux, 18.12. 2008
Úryvek z adventního kázání sv. Bernarda z Clairvaux (1090-1152) o trojím příchodu Pána.
Známe trojí příchod Páně. Třetí příchod je mezi oněma dvěma. Ty dva jsou zjevné, ale tenhle nikoliv. Při prvním byl spatřen na zemi a měl společenství s lidmi, když, jak sám svědčí, viděli, a přece nenáviděli[1]. Při druhém pak „uvidí každý člověk spásu od našeho Boha"[2] a „budou patřit na toho, kterého probodli"[3]. Prostřední je tajný. Při něm ho vidí jen vyvolení sami v sobě a jejich duše budou spaseny. Při prvním příchodu tedy přišel v slabém těle, při tomto prostředním v duchu a v pravdě, při posledním ve slávě a velebnosti.
Tento poslední příchod je totiž jakási cesta, kterou se od prvního dojde k poslednímu. Při prvním byl Kristus naším vykoupením, při posledním se zjeví jako náš život, při tomto je naším odpočinkem a naší útěchou.
Ale aby se snad někomu nezdálo vyumělkované to, co říkáme o tomto prostředním příchodu, poslyšte jeho samotného. Říká: „Miluje-li mě kdo, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat, a přijdeme k němu."[4] Neboť jsem četl jinde: „Kdo se bojí Boha, bude konat dobro."[5] Ale cítím, ze něco víc je řečeno o milujícím, protože bude zachovávat slova. Kde se tedy mají zachovávat slova? Není pochyby že v srdci, jak říká prorok: „V svém srdci uchovám tvůj výrok, abych se neprohřešil proti tobě."[6]
Tímto způsobem opatruj Boží slovo: „Blahoslavení jsou, kdo ho opatrují."[7] Ať je tedy přeneseno do hloubi tvé duše, ať přejde do tvých citů a do tvých mravů. Pojídej dobro, a tvá duše se bude kochat v tučné hojnosti. Nezapomínej jíst svůj chléb, aby tvé srdce nevyschlo, ale aby se tvá duše nasytila jako morkem a tukem.
Jestliže budeš takto zachovávat Boží slovo, beze vší pochyby ono zachová tebe. Neboť k tobě přijde Syn s Otcem, přijde veliký Prorok, který obnoví Jeruzalém, a udělá vše novým. Toto provede tento příchod: „Jako jsme na sobě nesli podobnost s tím člověkem, který pocházel ze země, stejně tak poneseme podobnost i s tím, který je z nebe."[8] Tak jako starý Adam panoval v celém člověku a celého zaujímal, tak teď ať celého dostane Kristus, který všechno stvořil, všechno vykoupil a všechno také oslaví.
(In Adventu Domini, Sermo V - De medio adventu, et triplici innovatio. Převzato z Denní modlitby církve, poznámky redakce RTh.)
Miluji, protože miluji; miluji, abych miloval
Panna Maria, Královna mučedníků
A jméno té panny bylo Maria
Dopis Hildegardě z Bingen
O činnosti
Peter Markovič: Stručné dějiny křesťanského výkladu Písně písní do sv. Bernarda z Clairvaux
Peter Markovič: Všeobecný úvod ke Kázáním na Píseň písní sv. Bernarda z Clairvaux
Richard Špaček: O druhém příchodu Krista a jeho znameních
Cyril Jeruzalémský: O dvojím příchodu Ježíše Krista
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Jan od Kříže: O Slovu Božím - Del Verbo divino
Augustin: Jan je hlas, Kristus je Slovo
Guerric z Igny: Očekáváme Spasitele
Hippolyt Římský: Dvojí příchod Krista
Karel Boromejský: O adventní době
Efrém Syrský: Bděte: znovu přijde!
Ladislav Pokorný: Adventní doba
Ladislav Pokorný: Vánoční doba
Jan Tauler: Adventní píseň
Josef Kupka: Advent
[1] Jan 15,24.
[2] Lk 3,6.
[3] Jan 19,37, srov. Zach 12,10.
[4] Jan 14,23.
[5] Kaz 15,1.
[6] Ž 119,11.
[7] Lk 11,28.
[8] 1Kor 15,49.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.