Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

Ježíš, naše pravá Matka

Juliana z Norwiche, 10.4. 2021

Mateřství Boha? Ano, mateřství je vlastní každé z Osob Trojice, vždyť Trojice je stvořitelem lidského otcovství i mateřství, a obojí je "obrazem Božím". A mateřství je vlastní i vtělenému Bohu v jeho boholidství, když nás duchovně rodí i "kojí" skrze otevřenou ránu ve svém boku, jak píše i středověká anglická mystička Juliana z Norwiche (+1416) ve své vizi.

Přečteno 12xcelý článek

Proč jsou rány vzkříšeného Krista nezhojené?

Grzegorz Ryś, 9.4. 2021

Když se Ježíš Kristus po svém zmrtvýchvstání zjevil apoštolům, zavřeným ve večeřadle, hned v úvodu tohoto setkání jim ukázal rány svého umučení na svém vzkříšeném těle. Proč nebyly tyto rány vzkříšením zhojeny? A proč je Ježíš ukazoval apoštolům? Těch důvodů je ve skutečnosti celá řada, jejich svorník však nastiňuje ve svém textu polský arcibiskup Grzegorz Ryś (*1964).

Přečteno 31xcelý článek

Prvorozený nového stvoření

sv. Řehoř z Nyssy, 4.4. 2021

"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).

Přečteno 36xcelý článek

INSPIRACE pro Velikonoce

4.4. 2021

V následujícím výběru nabízíme aktualizovanou nabídku textů dosud publikovaných v Revue Theofil, jež se týkají témat celé velikonoční doby a mohou tak zájemce navést k hlubšímu rozjímání Kristova vzkříšení, nanebevstoupení a s tím spojených témat.

Přečteno 4480xcelý článek

Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí

Lukáš Drexler, 3.4. 2021

Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...

Přečteno 45xcelý článek

Kříž je světlem celého světa

sv. Jan Zlatoústý, 1.4. 2021

"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).

Přečteno 47xcelý článek

Dar Syna je Darem Otce

Jean Galot, 31.3. 2021

"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).

Přečteno 53xcelý článek

Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii

Jan Evangelista Urban, 30.3. 2021

Kristus "v předvečer svého utrpení" způsobem nekrvavým ustanovil to, co způsobem krvavým uskutečnil v den následující: výkupnou a na věky trvalou oběť za celé lidstvo a celé stvoření. Tu jednou uskutečnil na Kříži a tu pokaždé zpřítomňuje při každé mši v eucharistickém chlebu a vínu, jak znovu připomíná známý františkánský teolog a exercitátor Jan Evangelista Urban (+1991).

Přečteno 40xcelý článek

Bůh živý je Bohem milujícím

Wacław Hryniewicz, 29.3. 2021

Nedávno zesnulý polský teolog Wacław Hryniewicz (+2020) nás ve svém kraťoučkém úryvku ze své paschální trilogie upomíná na skutečnost, kterou mnohdy někteří křesťané zapomínají, totiž na Boží soucit s člověkem, na Boží "vášeň lásky" pro Jeho vlastní tvory, která je v rozporu s představou Boha jako pouhého "vyvýšeného Vládce", shlížejícího dolů na své "poddané". Nikoliv, Bůh se dobrovolně stává "poddaným" člověka a vydává se mu v Ježíši Kristu zcela všanc, aby tak člověka získal a zachránil pro Nebe a pro věčný život. Vášnivá láska, která nemá hranic a stává se z lásky k člověku dobrovolně bezbrannou a "bezmocnou"...

Přečteno 46xcelý článek

Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení

Origenes, 26.3. 2021

Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.

Přečteno 54xcelý článek

"Neboj se, Maria, neboť jsi nalezla milost u Boha"

sv. Sofronios, 23.3. 2021

Svatý jeruzalémský patriarcha Sofronios (+638) ústy archanděla Gabriela, "posla radosti", opěvuje velikost milosti i velikost té, jíž se této milosti dostalo od Boha při události Zvěstování, to jest Panny Marie, kdy Veliký se v ní stal malým, abychom se my malí mohli touto milostí opět stát velikými před tváří Boha v Nebi.

Přečteno 52xcelý článek

Bylo manželství Josefa a Marie skutečným manželstvím, nebo bylo "jen jako"?

Lukáš Drexler, 19.3. 2021

Panenské manželství Josefa a Marie může vzbuzovat dojem, jako by bylo o něco ochuzeno, jako by mu povoláním k panenskému vztahu něco oproti jiným manželstvím chybělo, nebo jako kdyby snad dokonce ani nebylo skutečným manželstvím. Avšak je tomu skutečně tak, nebo je v něm naopak skryto, a zároveň odhaleno, nějaké tajemství, nějaké sdělení od Boha, který do tohoto manželství Josefa a Marie s jejich souhlasem tak zásadně vstoupil?

Přečteno 139xcelý článek

O čtyřech znameních Boží věčné lásky

bl. Jan van Ruysbroeck, 11.3. 2021

Génius blahoslaveného vlámského mystika Jana van Ruysbroecka (+1381) v následujícím úryvku z jeho díla "Zrcadlo věčné blaženosti" jako by předkládal v několika málo odstavcích souhrn celé křesťanské víry a celých dějin spásy vztažených na jednotlivce: od stvoření člověka k obrazu Boha a jeho věčného zakotvení v Trojici, přes pád Adama a ztrátu naší podobnosti s Bohem až k lásce vtělujícího se a za nás se obětujícího Boha, který nám svoji obětavou a věčnou lásku nabízí v eucharistii, jíž nás pozvedá k Sobě a k věčné a zbožšťující účasti na Jeho Božském životě bez konce.

Přečteno 85xcelý článek

Požíváme a ctíme eucharistii a značíme se znamením Kříže

Tertulián, 5.3. 2021

Tertuliánův (+220) spis "O věnci" (De corona) pochází sice již z jeho závěrečného, montanistického období, avšak i přesto jsou v něm dosvědčeny společné, tj. katolické tradice, např. slavení eucharistie před východem sluncem, chápání eucharistie jako oběti přinášené i za zesnulé nebo přežehnávání se znamením kříže při každodenních činnostech.

Přečteno 68xcelý článek

Modlitbu Páně vyznávejme nejen ústy, ale svým životem!

sv. Chromatius z Aquileje, 28.2. 2021

Modlitba Páně je trestí křesťanské víry i křesťanského života, ke kterému nás zavazuje její modlitební užívání, jak píše ve svém komentáři k ní jeden z latinských církevních otců a akvilejský biskup sv. Chromatius z Aquileje (+ cca 407/408).

Přečteno 70xcelý článek

Rozmluvy o modlitbě - O povaze modlitby (IX, 2)

sv. Jan Kassián, 23.2. 2021

Sv. Jan Kassián (+ cca 435) byl tím, kdo zkušenost a učení východního mnišství přenesl na Západ, který v tomto odkazu dále pokračoval a rozvíjel jej. Součástí tohoto učení a zkušenosti pouštních otců byla i nauka o modlitbě, o níž pojednává následující část z Kassiánova zásadního díla "Rozmluvy s otci", v tomto případě o vzájemném vztahu ctností a modlitby.

Přečteno 110xcelý článek

Tajemství kříže z hlediska teologie

Tomáš Špidlík, 15.2. 2021

"Všichni víme, že spása světa přišla skrze kříž. Ale přesto všechno ten, kdo se nad obsahem věty hlouběji zamyslí, přece jen pozná, jak je nesnadné pochopit, co vyjadřuje," píše kard. Tomáš Špidlík (+2010) ve své stati na téma Kříže, kterým Ježíš Kristus vykoupil svět.

Přečteno 132xcelý článek

INSPIRACE pro Postní dobu

11.2. 2021

Aktualizovaný výběr textů dosud publikovaných v Revue Theofil, vhodných pro svatopostní rozjímání, seřazených podle stěžejních témat svatopostní doby, jako např. Kříž, Křížová cesta, Půst, Askeze ad.

Přečteno 4707xcelý článek

Vladimír Kubáč: Člověk před Boží tváří

Július Pavelčík, 10.2. 2021

KNIHA - Vladimír Kubáč: Člověk před Boží tváří, Vyšehrad, Praha 2016, 334 s.

Přečteno 95xcelý článek

Trápíš se a máš soužení? Volej Ježíše, kterého máš blízko

sv. Barsanufius z Gazy, 6.2. 2021

Pojem "acedie" vyjadřuje jakousi "znechucenost" mnichů svým dosavadním mnišským životem a jeho povinnostmi a "nechuť" v něm pokračovat. "Velký Stařec" Barsanufius z Gazy (+ cca 540) v takovém případě jednomu zkroušenému bratru radí to nejjednodušší a zároveň nejúčinnější: Obrátit se k Ježíši, který mu je stále blízko. A to je rada platná komukoliv, kdo ve svém životě následuje Ježíše a ocitne se v těžkostech.

Přečteno 135xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 53 |