Ukázka výkladu textu Písma svatého z pera sv. Tomáše Akvinského (+1274), tentokrát k pasáži z Listu Koloským, týkající se vztahu Krista-Hlavy a Církve-Těla a dále toho, proč je Kristus Počátkem, Prvorozeným z mrtvých a příbytkem plnosti milostí.
Přečteno 29xcelý článek
Bůh dokáže dokonce i náš hřích využít a obrátit pro naše požehnání, obrátíme-li se ovšem od hříchu k Bohu, abychom byli schopni toto požehnání Boha přijmout: ostří našeho hříchu, zhmotnělé ve vojákově kopí, se stává klíčem, který odemyká stavidla Božího požehnání, lásky, odpuštění a života, ukrytých ve Svatyni svatých, totiž v boholidském Srdci Ježíšově, a vylitých na nás v oné Hodině - v Hodině Ježíšova vrcholného sebevydání Otci i nám a vůbec celému stvoření na Kříži.
Přečteno 1148xcelý článek
Rozjímání nad verši Písma svatého, konkrétně nad verši Druhé knihy Královské o nalezení Knihy zákona (2Kr 22,1-23,15).
Přečteno 4183xcelý článek
Evangelium apoštola Jana má mj. tu charakteristiku, že každé z jeho slov je jakoby "těhotné Duchem", "duchovním smyslem", připravené počít a porodit v srdci čtenáře Syna Božího, aby se i v nás On stal tělem a naplnil tak vůli nebeského Otce. A toto jistě platí i o jednom konkrétním verši z tohoto evangelia (13,30), který je spjat s událostí Zeleného čtvrtka.
Přečteno 3481xcelý článek
Dominikánský teolog Emilian Soukup (+1962) nás ve svém stručném úvodu do biblické eklesiologie, tj. nauky o církvi pohledem Písma, vede od starozákonních zaslíbení a proroctví skutečnosti Církve až k jejich naplnění "novou smlouvou", založenou vtěleným Bohem, Pánem Ježíšem Kristem, a zpečetěnou jeho vlastní boholidskou krví.
Přečteno 2824xcelý článek
Malá pozvánka k rozjímání nad verši Písma svatého. Druhá kapitola knihy Jonáš. U Hospodina je spása.
Přečteno 2228xcelý článek
Malá pozvánka k rozjímání nad verši Písma svatého. Blahoslavenství jako stupně k dokonalosti člověka v "Kázání na hoře" (Mt 5,1 - 5,17).
Přečteno 1699xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1209xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1571xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1185xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 2489xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1076xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1107xcelý článek
"Vlastností našich českých předků byla láska k bibli. Bible patřila vždy k nejvzácnějším knihám v našich domácnostech. Kdykoliv bylo možno, ať za večera po práci nebo za tichého nedělního odpoledne, se shromažďovala celá rodina k četbě Písma svatého." - Leopold Prečan
Přečteno 904xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1166xcelý článek
Článek se zabývá výskytem půstu v Písmu svatém. Vychází z českého překladu Písma svatého včetně deutero-kanonických knih podle ekumenického vydání z roku 1985. Text je rozdělen do dvou kapitol "Starozákonní půst" a "Nový zákon a půst".
Přečteno 4840xcelý článek
Rozbor vybraných pasáží z novozákonního Jakubova listu, jež se dotýkají tématiky "bohatých", který provádí biblista z Teologické fakulty Jihočeské univerzity Július Pavelčík.
Přečteno 1062xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která bude postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 2618xcelý článek
Teologický výklad dalšího z Ježíšových blahoslavenství od Učitele Církve sv. Tomáše Akvinského (1225-1274). Latinsko-české znění.
Přečteno 2157xcelý článek
Amen je jedno z hebrejských slov, která se dodnes užívají v liturgii. Denně toto slovo vyslovujeme na konci modliteb. Co vlastně toto slovo znamená, stručně vysvětluje významný český biblista, dominikán Pavel Škrabal (1904-1964).
Přečteno 2087xcelý článek
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.