Duch Svatý je "neznámý Bůh": tvář Syna jsme viděli, neboť se stal člověkem, tvář Otce jsme rovněž viděli, protože "kdo vidí Syna, vidí Otce" (srov. J 14,9). Ale kdo viděl tvář Ducha Svatého? Ten až do dne zjevení plné Boží slávy působí ve skrytosti své osoby, ale v moci svého působení, a jeho tvář spatříme tváří v tváře, až "poznáme plně" (1Kor 13,12), tzn. až Bůh "odhrne oponu" dokořán a vylije Boží království na "každé tělo". Tehdy budeme nazírat tváře všech tří osob jediného Boha, včetně tváře Ducha Svatého. Nyní je však až do Druhého příchodu Pána Ježíše Duch Svatý "kenotický", jak píše významný pravoslavný teolog John Meyendorff (+1992).
Přečteno 75xcelý článek
"Bůh je slabý ne ve své formální všemohoucnosti, ale ve své Lásce," která se činí bezmocnou, aby přemohla moc smrti, píše ve svém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970). Slabost Boží je totiž mocnější nejen než lidé, jak píše apoštol Pavel (srov. 1Kor 1,25), ale i než moc zla a smrti, jak "píše" Bůh svým vzkříšením.
Přečteno 139xcelý článek
"Není možné oslavovat triumf vtěleného Boha, jeho vítězství nad smrtí - nejzazší mezí naší porušenosti -, aniž bychom současně nevyznávali velikost Kristova kříže, poslední stupeň svobodného vyčerpání (kenoze) Božího Syna," uvádí známý pravoslavný teolog Vladimír Losskij (+1958) do tajemství paradoxu ponížení Božího Syna k dosažení "vítězství skrze porážku, slávy skrze ponížení, života skrze smrt".
Přečteno 127xcelý článek
Jak již bylo zmíněno, Druhého vatikánského koncilu se účastnili i tzv. pozorovatelé, pocházející z nekatolického křesťanského prostředí. Za pravoslavnou stranu se tak tohoto koncilu účastnil původem ruský, avšak ve Francii působící teolog Pavel Evdokimov (+1970), autor širokého spektra teologických děl. Z jednoho z nich, konkrétně z knihy "Umění ikony", pochází i následující drobný úryvek o setkání se dvou propastí, propasti Boží kenotické lásky a propasti temnoty lidského hříchu, a jejich společném vyústění...
Přečteno 194xcelý článek
Známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970) se nezřídka věnoval i otázce ženství a úlohy ženy. Nejinak tomu je i v následujícím úryvku z jedné z jeho statí, ve kterém naznačuje, co znamenají slova apoštola Pavla, že "žena je pro muže" a "muž skrze ženu" (1Kor 11,9.12).
Přečteno 204xcelý článek
"Žena neprahne po kněžství," píše provokativně známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970), který nahlíží Pannu Marii, Matku Boží, jako fundamentální archetyp "nekněžského kněžství" ženy.
Přečteno 304xcelý článek
Nový Zákon je přechodem od toho Starého mimo jiné v tom, že Zákon Boží je zapsán již nikoliv do desek kamenných, ale do desek "z masa a krve", kdy Bůh zapisuje své jediné Slovo, svůj odvěký Zákon - svého Syna do tělesného lůna Panny Marie a sám se tak stává tělem, aby tento Zákon skrze své lidství vyhlásil i sám v sobě naplnil, jak to naznačuje i pravoslavná liturgická tradice, o níž pojednává polská teoložka Irena Saszko.
Přečteno 292xcelý článek
Nedílnou součástí pravoslavné spirituality, k jejímž významným centrům náleží i tzv. Optinská poustevna v Rusku, je věrná a vytrvalá modlitba, které vyučovali právě i optinští starci. Z jejich slov vybíráme několik inspirací i pro modlitbu naši.
Přečteno 591xcelý článek
Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Přečteno 667xcelý článek
Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".
Přečteno 535xcelý článek
Sv. Nerses Šnorhali (+1173), věhlasný arménský básník a svého času i katholikos arménské církve, je ctěn jako svatý i katolickou církví. Jeho nejznámnějším dílem je rozsáhlá báseň "Ježíš, jediný Syn Otce", popisující celé dějiny spásy a považovaná za arcidílo evropské středověké epiky. Z ní pochází následující úryvek, věnovaný události Nanebevstoupení Krista. A podobně jako např. u sv. Efréma Syrského nebo sv. Řehoře Naziánského je vlastně především teologií, vyjádřenou poetickým jazykem, neboť je teologií srdečnou.
Přečteno 765xcelý článek
Jeden z největších východních mystiků a teologů sv. Simeon Nový Teolog (+1022) se ve svém díle staví proti pouhému formalismu křesťanů a apeluje na jejich vědomou angažovanost a na jejich každodenní vědomé "ponoření do Ducha" a "chození v Duchu", který jim byl dán ve křtu a skrze kterého se stali syny Božími a vpravdě duchovními, což má následně dosvědčovat i ovoce jejich života a také vést k zakoušení Boha a Jeho působení.
Přečteno 1094xcelý článek
Koptský pravoslavný mnich Matta el-Meskin (+2006), významná osobnost křesťanského života a obnovy mnišství v Egyptě, ve svém textu potvrzuje to, že slova Pána coby výraz samého Slova jsou základním kamenem, na kterém se má postavit dům lidského života.
Přečteno 1163xcelý článek
Východní křesťanství se ve svém ikonopisectví brání znázorňování Boha Otce nebo některých nesprávných vyjádření Trojice. Proto se snaží některé výpovědi Božího Zjevení o Bohu Otci vyjadřovat christologicky, což se týká i např. Danielova vidění "Starého dnů" (či "Věkovitého") ze 7. kap. Danielovy knihy. Jaké k tomu má v tomto případě důvody, to ve stručnosti vysvětluje orthodoxní ikonopisec a ikonolog mnich Gregor Krug (+1969). Slovenské znění.
Přečteno 4797xcelý článek
Ruský pravoslavný ikonopisec a mnich Gregor Krug (+1969) stručně představuje hlubokou symboliku jedinečné ikony o Božím odpočinku sedmého dne po stvoření světa, jak nás o tom zpravuje Písmo. Slovenské znění.
Přečteno 4459xcelý článek
Návod k modlitbě tzv. "modlitebních pravidel" a vysvětlení jejich důležitosti a prospěchu z nich v následujícím textu předkládá pravoslavný biskup a teolog sv. Ignatij Brjančaninov (+1867).
Přečteno 4999xcelý článek
Ačkoliv pravoslaví se úctě Srdce Ježíšova, vlastní katolické církvi, brání, přesto se v něm díky apoštolskému a svatooteckému odkazu nachází tytéž základy, z nichž vychází právě zmiňovaný katolický kult Božského Srdce, což ani nelze jinak, neboť zjevení Ježíšova milujícího Srdce, probodeného na Kříži, tkví v jádru křesťanství.
Přečteno 5340xcelý článek
Text světoznámého pravoslavného teologa Vladimíra Losského (+1958) o zjevení slávy Boha v lidském ponížení, které On na sebe dobrovolně vzal: není žádná situace, kterou by Bůh skrze jím přijaté lidství nezjevoval své Božství, vč. situace nejhlubšího ponížení. Slovenské znění.
Přečteno 4081xcelý článek
Kříž Kristův je strom, který "plodí život a nikoliv smrt" a který "přivádí do ráje a nevyhání z něho", jak ve svém textu tvrdí významný pravoslavný světec Theodor Studita (+826).
Přečteno 2175xcelý článek
Soubor svatooteckých textů "Filokalie" je v jistém slova smyslu kánonem východní duchovnosti, avšak projevuje svůj vliv i za její hranice.
Přečteno 2820xcelý článek
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.