Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Přečteno 130xcelý článek
Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".
Přečteno 158xcelý článek
Sv. Nerses Šnorhali (+1173), věhlasný arménský básník a svého času i katholikos arménské církve, je ctěn jako svatý i katolickou církví. Jeho nejznámnějším dílem je rozsáhlá báseň "Ježíš, jediný Syn Otce", popisující celé dějiny spásy a považovaná za arcidílo evropské středověké epiky. Z ní pochází následující úryvek, věnovaný události Nanebevstoupení Krista. A podobně jako např. u sv. Efréma Syrského nebo sv. Řehoře Naziánského je vlastně především teologií, vyjádřenou poetickým jazykem, neboť je teologií srdečnou.
Přečteno 250xcelý článek
Jeden z největších východních mystiků a teologů sv. Simeon Nový Teolog (+1022) se ve svém díle staví proti pouhému formalismu křesťanů a apeluje na jejich vědomou angažovanost a na jejich každodenní vědomé "ponoření do Ducha" a "chození v Duchu", který jim byl dán ve křtu a skrze kterého se stali syny Božími a vpravdě duchovními, což má následně dosvědčovat i ovoce jejich života a také vést k zakoušení Boha a Jeho působení.
Přečteno 449xcelý článek
Koptský pravoslavný mnich Matta el-Meskin (+2006), významná osobnost křesťanského života a obnovy mnišství v Egyptě, ve svém textu potvrzuje to, že slova Pána coby výraz samého Slova jsou základním kamenem, na kterém se má postavit dům lidského života.
Přečteno 738xcelý článek
Východní křesťanství se ve svém ikonopisectví brání znázorňování Boha Otce nebo některých nesprávných vyjádření Trojice. Proto se snaží některé výpovědi Božího Zjevení o Bohu Otci vyjadřovat christologicky, což se týká i např. Danielova vidění "Starého dnů" (či "Věkovitého") ze 7. kap. Danielovy knihy. Jaké k tomu má v tomto případě důvody, to ve stručnosti vysvětluje orthodoxní ikonopisec a ikonolog mnich Gregor Krug (+1969). Slovenské znění.
Přečteno 4109xcelý článek
Ruský pravoslavný ikonopisec a mnich Gregor Krug (+1969) stručně představuje hlubokou symboliku jedinečné ikony o Božím odpočinku sedmého dne po stvoření světa, jak nás o tom zpravuje Písmo. Slovenské znění.
Přečteno 3936xcelý článek
Návod k modlitbě tzv. "modlitebních pravidel" a vysvětlení jejich důležitosti a prospěchu z nich v následujícím textu předkládá pravoslavný biskup a teolog sv. Ignatij Brjančaninov (+1867).
Přečteno 4427xcelý článek
Ačkoliv pravoslaví se úctě Srdce Ježíšova, vlastní katolické církvi, brání, přesto se v něm díky apoštolskému a svatooteckému odkazu nachází tytéž základy, z nichž vychází právě zmiňovaný katolický kult Božského Srdce, což ani nelze jinak, neboť zjevení Ježíšova milujícího Srdce, probodeného na Kříži, tkví v jádru křesťanství.
Přečteno 4443xcelý článek
Text světoznámého pravoslavného teologa Vladimíra Losského (+1958) o zjevení slávy Boha v lidském ponížení, které On na sebe dobrovolně vzal: není žádná situace, kterou by Bůh skrze jím přijaté lidství nezjevoval své Božství, vč. situace nejhlubšího ponížení. Slovenské znění.
Přečteno 3392xcelý článek
Kříž Kristův je strom, který "plodí život a nikoliv smrt" a který "přivádí do ráje a nevyhání z něho", jak ve svém textu tvrdí významný pravoslavný světec Theodor Studita (+826).
Přečteno 1480xcelý článek
Soubor svatooteckých textů "Filokalie" je v jistém slova smyslu kánonem východní duchovnosti, avšak projevuje svůj vliv i za její hranice.
Přečteno 2167xcelý článek
"Duch již není beze jména. Od teď má tvář Ježíše a je to tvář všech tváří," píše ve své duchovním deníku "Jiné slunce" francouzský pravoslavný teolog Olivier Clément (1921-2009).
Přečteno 1268xcelý článek
Již apoštol Pavel ve svých listech rozlišuje různé hodnosti Božích andělů. Významnou autoritou v tomto směru je zejména starověký anonymní autor, skrývající se pod pseudonymem Dyonýsius Areopagita, který zejména tomuto tématu věnoval spis "O nebeské hierarchii".
Přečteno 3212xcelý článek
Další text současného německého badatele a znalce ikon Ivana Bentcheva, v němž nás seznámí nejprve s židovskými a řecko-římskými představami o andělech a následně nám vylíčí svět andělů podle apokryfní a patristické literatury.
Přečteno 3779xcelý článek
Co říká Bible o andělech? Kdo jsou to "elohim" a "mal'achim"? Označuje slovo "anděl" vždy pouze duchové bytosti? Tímto a dalším se zabývá text současného německého badatele a znalce ikon Ivana Bentcheva.
Přečteno 2367xcelý článek
Zatímco v západní církvi, zvláště od 12. století, se rozvíjela teologie milosti, křesťanský Východ setrvával při učení řeckých otců o zbožštění (theosis) člověka. Toto učení představuje ústřední a nejcharakterističtější prvek teologie pravoslavné církve.
Přečteno 3310xcelý článek
Ukázka z knihy francouzského antropologa, katolického teologa a misionáře Bernarda Ugeuxe "Hledání vnitřního pramene" o modlitbě srdce, inspirované tzv. Ježíšovou modlitbou, jež je fenoménem pravoslavné spirituality.
Přečteno 2230xcelý článek
Pojem theose (zbožštění) je jedním z významných pojmů především pravoslavného křesťanství. Pravoslavný teolog Michal Dvořáček se v následujícím pojednání snaží nauku o theosi představit zejména na základě biblických textů.
Přečteno 3343xcelý článek
Dokončení textu gruzínského archimandrity Rafaila Karelina o ikoně, v jehož druhé části rozebírá zejména rozdíl mezi modlou a ikonou.
Přečteno 2121xcelý článek
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.