Nacházíte se na: Theofil > Věrouka

Věrouka

Celá Církev je mariánská

Charles Journet, 26.11. 2022

Další z participátorů Druhého vatikána je díky vícero dostupným překladům českému čtenáři již poměrně znám. Je jím švýcarský dominikánský teolog Charles Journet (+1975), ve svých dílech umně snoubící teologickou erudovanost a spirituální zanícenost neboli jasnost a přesnost nauky a tah na bránu lidského srdce. Jedním z jeho teologických důrazů byla i otázka Církve, která je však nemyslitelná bez Boží Matky Panny Marie. Maria je totiž Matkou nejen Ježíše Krista, ale i celého Jeho Mystického Těla neboli Církve. A tak celá Církev - Tělo Kristovo - je díky tomu mariánská, "rozvlněná" milostí Mariina Božího mateřství, jak to vykresluje kardinál Journet ve své eklesiologii.

Přečteno 50xcelý článek

Služebníci jediného kněžství Kristova

Max Thurian, 21.11. 2022

K dění Druhého vatikánského koncilu byli pozváni coby tzv. pozorovatelé i křesťané z nekatolických církví a společenství, za pravoslavné např. známý francouzský teolog Pavel Evdokimov, za protestantské bratry např. představitelé ekumenické komunity z Taizé, Roger Schütz a Max Thurian (+1996), kdy ten druhý po nějakém čase dokonce konvertoval do katolické církve, kde nadále plodně teologicky působil. Jedním z těchto plodů je i jeho teologická studie o podstatě novozákonního, křesťanského kněžství, z níž přinášíme malý úryvek o rozdílu mezi kněžstvím Starého a kněžstvím Nového zákona.

Přečteno 55xcelý článek

Písmo, Tradice, Církev

Benedikt XVI., 15.11. 2022

Jedním z dosud nejvýraznějších katolických teologů a zároveň účastníků Druhého vatikánského koncilu je bezesporu Joseph Ratzinger (nar. 1927), pozdější papež Benedikt XVI. Jeho teologické dílo je opravdu rozsáhlé jak šíří témat, tak počtem jeho publikací. V následujícím článku přinášíme výběr z jeho promluv již coby papeže, týkajících se okruhů Písma svatého, církevní Tradice a samotné Církve a vzájemného vztahu mezi nimi, což v nich jejich autor předkládá velmi přístupnou a nijak komplikovanou formou, vhodnou tak i k osobnímu rozjímání těchto témat, která stojí v základu naší víry.

Přečteno 62xcelý článek

Blaženost člověka spočívá v patření na Boha

sv. Tomáš Akvinský, 10.11. 2022

Sv. Tomáš Akvinský (+1274) vychází ve své teologii z mnoha postřehů a závěrů Aristotelovy filosofie, v následujícím krátkém úryvku např. z Aristotelova učení o pohybu, kterým tento filosof nemíní ani tak přesun z jednoho místa na druhé, ale to, když nějaká věc dosáhne svého cíle, svého určení, tedy když daná věc dosáhne toho, k čemu ze své přirozenosti tíhne. A u člověka je tímto určením jeho poslední cíl, kterým je nazírání Boha a zakoušení díky tomu věčné, trvalé blaženosti. Jako by tím svatý Tomáš evokoval známá slova sv. Augustina: "Nepokojné je naše srdce, Bože, dokud nespočine v Tobě." A tím, podle sv. Tomáše, ustává i veškerá dosavadní námaha a úsilí lidského intelektu a vůle, neboť obojí dosáhlo svého naplnění a vešlo tak do věčného Božího odpočinutí, do "Božího šabatu", tj. do spočinutí ve věčné Boží blaženosti.

Přečteno 115xcelý článek

Konečným cílem Vtělení je Kristus celý

Louis Bouyer, 22.10. 2022

Louis Bouyer (+2004) není v českém prostředí tak známý, avšak přesto se jedná o dalšího významného katolického teologa, spjatého rovněž s Druhým vatikánským koncilem, na němž působil coby poradce. Jako bývalý luteránský duchovní, posléze konvertující do katolické církve a vysvěcený na kněze, se ve svém díle věnoval rozsáhlé šíři témat: trinitologii, teologii duchovního života, liturgii, eklesiologii... A právě z poslední jmenované oblasti, ač původně z knihy o liturgii Paschy, pochází následující krátký úryvek, který jako by navazoval na předchozí text Henriho de Lubaca o Církvi, jejž přirozeně doplňuje. Vystihuje zároveň dobu svého vzniku, která byla intenzivní v teologické reflexi právě tajemství Církve.

Přečteno 74xcelý článek

Kdo vidí Církev, vidí skutečně Krista

Henri de Lubac, 19.10. 2022

K řadě významných teologů majících vliv na průběh Druhého vatikánského koncilu právem náleží francouzský jezuita Henri de Lubac (+1991), který ač se ve svém díle věnoval mnoha tématům, je patrně nejvíce spojován s jeho úvahami o Církvi. Na toto téma je i následující úryvek z jeho díla "Katolicismus", zamýšlející se nad aspektem tajemství Mystického Těla Kristova, konkrétně nad totožností Církve putující a Církve oslavené. I zde autor dosvědčuje svoji hlubokou znalost církevní tradice, o kterou se ve svých dílech hojně opírá a navazuje na její bohatství a inspirativně je rozvíjí a předává dál.

Přečteno 76xcelý článek

Tajemství božské bohaté chudoby

Hans Urs von Balthasar, 13.10. 2022

Apoštol Pavel píše: "Znáte přece štědrost našeho Pána Ježíše Krista: byl bohatý, ale pro vás se stal chudým, abyste vy jeho chudobou zbohatli" (2Kor 8,9). Co je onou "obohacující chudobou", kterou nás obdařil Spasitel? Její podstatu se snaží vyjádřit slavný švýcarský teolog Hans Urs von Balthasar (+1988) v úryvku ze svého díla "Sláva".

Přečteno 78xcelý článek

Eucharistie je Srdcem Ježíše i srdcem Trojice

10.6. 2022

Teologické zamyšlení o trojičním charakteru eucharistie, totiž že není osamoceným dílem pouze Božího Syna, Ježíše Krista, ale celé Trojice, tj. výrazem nejhlubšího středu či "ohniska" Nejsvětější Trojice.

Přečteno 225xcelý článek

Duch Svatý je Polibek Otce a Syna

Josef Pospíšil, 6.6. 2022

Je-li Duch Svatý osobní Láska Otce a Syna, je také osobní Políbení Otce a Syna, jak kdysi vykládal ve svém komentáři k "Písni písní" sv. Bernard z Clairvaux (+1153) a jak v trojičním konceptu na tomto základě později rozvádí český dogmatický teolog Josef Pospíšil (+1926).

Přečteno 189xcelý článek

Kenoze Ducha Svatého

Dariusz Kowalczyk, 12.5. 2022

Kenoze je specifický výraz, který v Bibli vyjadřuje dobrovolné sebeponížení Ježíše Krista, když se pro naši spásu stal člověkem, aby nakonec kvůli nám podstoupil výkupnou oběť na kříži. Tato vlastnost, nebo spíše tento postoj se však vztahuje i na ostatní osoby Boží Trojice, protože stojí v základu jejího vzájemného trojosobního společenství. Co konkrétněji tato kenoze zahrnuje v případě osoby Ducha Svatého ve vztahu k nám, vysvětluje polský teolog a jezuita Dariusz Kowalczyk. Avšak jednoduše řečeno: kenoze Ducha Svatého mj. znamená, že Duch Svatý snáší naši slabost, je s ní nanejvýš trpělivý a přizpůsobuje se jí do nejzazší možné míry, podobně jako to učinil Ježíš při svém vtělení a obětování se na kříži.

Přečteno 178xcelý článek

V kříži je příslib nové budoucnosti

Wacław Hryniewicz, 16.3. 2022

"Utrpení není posledním slovem Boha," píše nedávno zesnulý polský teolog Wacław Hryniewicz (+2020). V Bohu je totiž utrpení přeznačeno a přemoženo Ježíšem Kristem zmrtvýchvstalým, který je prvotinou a vůdcem tohoto konečného vítězství, k němuž se dochází právě skrze kříž: kříž jeho i náš.

Přečteno 201xcelý článek

"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie

Lukáš Drexler, 1.1. 2022

Ač spása světa a veškeré nadpřirozené působení Boží se děje "skrze Něho a s Ním a v Něm", tj. skrze Syna, Krista, přesto se zároveň děje i "skrze ni, s ní a v ní", tj. skrze Marii, Matku Boží. Jaké má toto působení svůj zdroj, souvislosti a důsledky, to načrtává následující text.

Přečteno 302xcelý článek

"Věřím ve společenství svatých"

ctih. Ludvík Granadský, 25.10. 2021

Ctih. Ludvík Granadský (+1588), španělský dominikán a velmi plodný autor, ve svém výkladu Vyznání víry rozvádí to, co ve svých listech načrtnul už apoštol Pavel, totiž že všichni věřící v Ježíše Krista jsou skrze Ducha Svatého jedním tělem a spolu jakožto jeho jednotlivé údy navzájem sdílejí jak svá utrpení, tak svá duchovní dobra.

Přečteno 288xcelý článek

Církev je studnicí vod živých

Juan de Torquemada, 22.9. 2021

Církev není strohá, pouze lidská organizace, ale je duchovní, mystickou skutečností, hlubokým tajemstvím Božím, které má svůj zdroj ve věčnosti, jak naznačuje v úryvku ze své "Sumy o Církvi" kard. Juan de Torquemada (+1468).

Přečteno 355xcelý článek

Vidět Marii znamená vidět Ježíše

7.9. 2021

Kdykoli pohlédneme na Marii, Matku Ježíšovu, ona ihned směruje náš pohled na Ježíše, svého i Božího milovaného Syna...

Přečteno 435xcelý článek

Vyvýšena i se svým tělem do nebeských paláců

12.8. 2021

Výběr citátů z hlasu starobylé západní i východní tradice o zesnutí a nanebevzetí Panny Marie neboli o tom, že Panna Maria, Matka Boží, byla pro zásluhy svého Syna na konci svého života přenesena nejen se svou duší, ale i se svým tělem do Boží slávy, které se stala účastnou již početím Božího Syna ve svém lůně a dokonalé a nepomíjející účasti na této Boží slávě došla právě svým nanebevzetím.

Přečteno 423xcelý článek

Jednota v Trojici, Trojice v Jednotě - jeden všemohoucí Bůh

bl. Jan van Ruysbroeck, 30.5. 2021

Bl. Jan van Ruysbroeck (+1381) byl učitel vroucí a hluboké mystiky, a to díky pevnému a jistému zakotvení ve zdravém jádru, v podstatě křesťanského víry a nauky, kterým je Boží Trojice, jak dosvědčuje následující krátký úryvek z jeho díla.

Přečteno 354xcelý článek

Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí

Lukáš Drexler, 3.4. 2021

Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...

Přečteno 406xcelý článek

Dar Syna je Darem Otce

Jean Galot, 31.3. 2021

"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).

Přečteno 393xcelý článek

Jediná Boha hodná oběť: Kristus na Kříži, Kristus v eucharistii

Jan Evangelista Urban, 30.3. 2021

Kristus "v předvečer svého utrpení" způsobem nekrvavým ustanovil to, co způsobem krvavým uskutečnil v den následující: výkupnou a na věky trvalou oběť za celé lidstvo a celé stvoření. Tu jednou uskutečnil na Kříži a tu pokaždé zpřítomňuje při každé mši v eucharistickém chlebu a vínu, jak znovu připomíná známý františkánský teolog a exercitátor Jan Evangelista Urban (+1991).

Přečteno 403xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 8 |