Západní Učitel Církve sv. Augustin (+430) v následujícím úryvku z jeho "Knihy osmdesáti tří otázek" zdůrazňuje důležitost již samotného vtělení pro spásu člověka, které se týká jak mužského, tak i ženského pohlaví, ač Kristus sám se při vtělení stal mužem. A zároveň jako by zde Augustin mimoděk naznačoval skutečnost Mariina "spoluvykupitelství" v díle spásy, jehož jediným zdrojem je však samozřejmě sám Ježíš Kristus, vtělený Syn Boží.
Přečteno 21xcelý článek
Tvrzení "naším otcem byl ďábel" se zdá být velmi provokativní a vyhraněné. Nevymyká se však nijak biblickému, evangelnímu sdělení, které činí rozdíl mezi těmi, kteří podléhají svodům a působení ďábla a konají tak "skutky ďáblovy", a těmi, kteří se od zlého odvrátili osobním obrácením se k Bohu a ke konání "skutků Božích". Právě tuto skutečnost v kontextu udělení milosti svátosti křtu zvýrazňuje ve svém kázání proslulý starověký biskup sv. Caesarius z Arles (+542).
Přečteno 47xcelý článek
Sv. Cyril Alexandrijský (+444), rozhodný zastánce pravověří v otázce Božího vtělení, ve své následující krátké homilii zdůrazňuje tu pravdu, že sám Bůh se kvůli nám stal dobrovolně chudým, aby nás obohatil právě tím, čeho se nejprve z lásky k nám zřekl.
Přečteno 96xcelý článek
Událost Kristova křtu v Jordánu v sobě nese mnohostranný význam, který církevní otcové často a rádi reflektovali ve svých kázáních a výkladech. Jedním z těchto otců byl i sv. Petr Chrysolog (+450), který v tomto tajemství z Ježíšova života nahlíží jak otázku našeho vykoupení, tak třeba přítomnost Boží Trojice, nebo třeba naplnění starozákonních proroctví o Mesiáši, nebo dokonce výraz pokorného Boha, který ač Pán, poddává se jako služebník.
Přečteno 89xcelý článek
Bůh, který je Duch, se stal tělesným, abychom se my stali duchovními. A Stvořitel Adama se stal "adamem" neboli člověkem, aby tím člověka navrátil zpět Bohu. Neboť Bůh svým vtělením zasadil do pomíjivého lidství nepomíjitelný pramen věčného života, kterým se člověk rodí k božskému životu. Je to ten pramen, který vytryskl v hodině Kříže z boku Spasitelova, z boku nového Adama, je to ten pramen, kterým je Pán sám a který prýští ze studny jeho těla, jež přijal z Marie Panny, aby voda jeho spásy vytékala na celé stvoření. I toho se týkají slova latinského otce sv. Petra Chrysologa (+450), který ne nadarmo má právě přízvisko Chrysolog - "Zlatoústý".
Přečteno 66xcelý článek
Místo Kristova narození bylo známo a ctěno dlouho před zavedením liturgické oslavy události jeho narození, což je prokázáno již od 2. stol. Jedním z nejstarších svědků této skutečnosti je i alexandrijský teolog Origenes (+ cca 254), který sám navštívil palestinský kraj a tak znal mnohá místa z vlastní zkušenosti.
Přečteno 77xcelý článek
Svatý papež Řehoř Veliký (+604) nám svým výkladem Písma ukazuje, jak vše bylo přichystáno pro příchod Boha, který se stal člověkem a který se jako nepatrné dítě narodil v zapadlém izraelském městě, jež se však stalo velikým, protože se v něm zjevila spása lidstva, jak to konečně předjímalo i starozákonní proroctví, jedno z mnoha: "A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde Ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných." (Mich 5,1)
Přečteno 80xcelý článek
"Co je to hlásat radostnou zvěst? Kázat všem lidem Kristův příchod na svět", píše ve svém výkladu starozákonní knihy proroka Izajáše známý starokřesťanský historik Eusebius Cesarejský (+339). A k tomu je potřeba "připravit cestu Pánu", cestu k našemu srdci, které žije v očekávání Boha na poušti tohoto světa.
Přečteno 96xcelý článek
Papež sv. Řehoř Veliký (+604) ve svém textu v souladu s tradicí podává výklad jmen tří archandělů: Michaela, Gabriela a Rafaela, kdy jméno každého z nich vyjadřuje i jeho jedinečné poslání. Koneckonců i samotný řecký výraz "angelos" znamená "poslaný".
Přečteno 718xcelý článek
Sv. Jan Damašský (+750) je svědkem, nakolik bylo přirozeným a rozšířeným v jeho době mít v úctě svatá místa a předměty spojené s osobou Spasitele Ježíše Krista. A to ne proto, aby se z takovýchto skutečností činily modly, ale pro spojení s osobou Spasitele, z lásky k němu, k jeho cti a pro naše posvěcení. To se týká i sv. Kříže, který ve 4. stol. nalezla císařovna Helena a který byl posléze povýšen v chrámu jako oslava naší spásy skrze Krista.
Přečteno 177xcelý článek
Jedno z nejkrásnějších blahoslavenství a přislíbení Ježíše Krista: vidět Boha a dosáhnout tím blaženosti srdce. Toho si byli vědomi křesťané již od počátku, což vyjadřují i úryvky vybrané z děl církevních otců a starokřesťanských autorů, jako např. sv. Jeronýma, sv. Augustina, sv. Jana Zlatoústého, sv. Řehoře z Nyssy, Origena, Evagria Pontského a dalších, kteří vidí jasný cíl víry, k němuž má směřovat veškeré úsilí křesťana.
Přečteno 270xcelý článek
Panenství pro Boha a pro Boží království - hodnota cizí tomuto světu, ale vlastní světu přicházejícímu, tentokrát pohledem zejména církevních otců, kdy panenství je vnímáno spíše jako totální, bezezbytková vydanost člověka Bohu než jako pouhá tělesná nedotčenost, a to jako vydanost, jež dojde svého dovršení okamžikem vzkříšení, kdy poté lidé budou "jako nebeští andělé", jak říká Ježíš (Mt 22,30). A takto pojaté panenství v tomto světě je anticipací věčného panenství v Božím království, podobně jako i věrně zachovávané svátostné manželství, které rovněž dochází svého dovršení v eschatologickém "manželském panenství" nevěsty duše s jejím Ženichem Kristem.
Přečteno 225xcelý článek
V době Starého Zákona psal Bůh "prstem Božím" neboli svým Duchem svoji vůli do kamenných desek Desatera, o Letnicích však již přímo do srdcí věřících, aby "každý miloval Boha z celého srdce, celou duší a celou myslí svou a bližního svého jako sebe sama", jak píše sv. Augustin (+430) v jednom ze svých děl.
Přečteno 212xcelý článek
Ježíš Kristus je výjimečným náboženským vůdcem v mnoha směrech, např. v tom, že jako jediný udílí dar Ducha. Může tak činit, neboť On je Bůh, který proto udílí Boha, tj. Ducha Svatého, aby se právě skrze Ducha člověk narodil k životu věčnému, jak toto téma rozvíjí ve svých výkladech Janova evangelia tři velcí teologové starověkého a raněstředověkého křesťanství: sv. Cyril Alexandrijský (+444), sv. Augustin (+430) a Jan Scotus Eriugena (+ cca 877).
Přečteno 229xcelý článek
"Dnes vešla do nebe ta přirozenost, které bylo řečeno: 'Prach jsi a v prach se navrátíš'," píše svatý papež Řehoř Veliký (+604) ve svém výkladu evangelií ve vztahu ke Kristovu nanebevstoupení, které tak povýšilo člověka a jeho lidství až "na pravici Boží".
Přečteno 249xcelý článek
Jako Kristus má život z Otce, tak my máme život z Krista. A Kristus se nám dává jak skrze své slovo, "slovo Pravdy", tak skrze své tělo, jež vstalo z mrtvých a které se zpřítomňuje na oltářích Církve. V obou "způsobách" je přítomný Kristus - "Logos shůry", jak píše křesťanský gnostik a teolog Klement Alexandrijský (+211/216).
Přečteno 203xcelý článek
Kristus vstal z mrtvých jako "prvotina všeho stvoření", neboť "On je hlavou těla - totiž Církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých", jak to napsal apoštol Pavel. Kristus je totiž hlavou toho chrámu, o němž slíbil, že jej "ve třech dnech postaví znovu", což se vztahuje nejen na Něj samého, na Jeho lidského tělo, které přijal, když se stal člověkem, ale i na celou Církev, která je také Jeho tělem, jak to vykládá i slovutný starověký exegeta a teolog Origenes (+253).
Přečteno 201xcelý článek
"Kristus je smírná oběť za všechny a sám všechny vykoupil," píše sv. Ambrož Milánnský (+397) ve svém výkladu žalmů. Žádný člověk totiž není s to sám sebe vykoupit, ale moc tak učinit měl jen Bůh, který se stal člověkem, aby člověk opět mohl být navrácen Bohu.
Přečteno 192xcelý článek
Nejen skrze Krista, ale i skrze Marii Bůh započal rekapitulaci padlého stvoření: "Celé naše pokolení padlo skrze Evu a bylo obnoveno skrze Marii", píše ve svém hymnu syrský biskup a proslulý starověký hymnograf sv. Jakub ze Sarugu (+521). A počátkem této nápravy světa bylo početí Božího Syna v lůně panenské dívky: "Buď zdráva, Maria, vší milostí zahrnutá!"
Přečteno 227xcelý článek
Co znamená, že na počátku stvoření "se duch Boží vznášel nad vodami" (Gen 1,2)? Z mnoha jiných starokřesťanských vykladačů Písma se této otázce věnoval i sv. Basil Veliký (+379), jenž se zde držel především syrské exegetické školy, která v tomto směru využila blízkosti syrštiny s hebrejštinou a vnímala tak jisté nuance, které by řeckojazyčnému exegetovi pravděpodobně unikaly. Co nám tedy na tomto místě Bible říká?
Přečteno 411xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 14 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.