Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Skutečný chléb z nebe je tělo Kristovo, tělo zmrtvýchvstalé

Klement Alexandrijský, 1.5. 2022

Jako Kristus má život z Otce, tak my máme život z Krista. A Kristus se nám dává jak skrze své slovo, "slovo Pravdy", tak skrze své tělo, jež vstalo z mrtvých a které se zpřítomňuje na oltářích Církve. V obou "způsobách" je přítomný Kristus - "Logos shůry", jak píše křesťanský gnostik a teolog Klement Alexandrijský (+211/216).

Přečteno 57xcelý článek

Spolu s Ním jsme vstali z mrtvých i my

Origenes, 16.4. 2022

Kristus vstal z mrtvých jako "prvotina všeho stvoření", neboť "On je hlavou těla - totiž Církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých", jak to napsal apoštol Pavel. Kristus je totiž hlavou toho chrámu, o němž slíbil, že jej "ve třech dnech postaví znovu", což se vztahuje nejen na Něj samého, na Jeho lidského tělo, které přijal, když se stal člověkem, ale i na celou Církev, která je také Jeho tělem, jak to vykládá i slovutný starověký exegeta a teolog Origenes (+253).

Přečteno 72xcelý článek

Kristus smířil svou krví svět s Bohem

sv. Ambrož Milánský, 12.4. 2022

"Kristus je smírná oběť za všechny a sám všechny vykoupil," píše sv. Ambrož Milánnský (+397) ve svém výkladu žalmů. Žádný člověk totiž není s to sám sebe vykoupit, ale moc tak učinit měl jen Bůh, který se stal člověkem, aby člověk opět mohl být navrácen Bohu.

Přečteno 72xcelý článek

Ale Maria se ptala

sv. Jakub ze Sarugu, 22.3. 2022

Nejen skrze Krista, ale i skrze Marii Bůh započal rekapitulaci padlého stvoření: "Celé naše pokolení padlo skrze Evu a bylo obnoveno skrze Marii", píše ve svém hymnu syrský biskup a proslulý starověký hymnograf sv. Jakub ze Sarugu (+521). A počátkem této nápravy světa bylo početí Božího Syna v lůně panenské dívky: "Buď zdráva, Maria, vší milostí zahrnutá!"

Přečteno 116xcelý článek

"... a duch Boží se vznášel nad vodami"

sv. Basil Veliký, 21.2. 2022

Co znamená, že na počátku stvoření "se duch Boží vznášel nad vodami" (Gen 1,2)? Z mnoha jiných starokřesťanských vykladačů Písma se této otázce věnoval i sv. Basil Veliký (+379), jenž se zde držel především syrské exegetické školy, která v tomto směru využila blízkosti syrštiny s hebrejštinou a vnímala tak jisté nuance, které by řeckojazyčnému exegetovi pravděpodobně unikaly. Co nám tedy na tomto místě Bible říká?

Přečteno 165xcelý článek

K čemu nám jsou dána Božská Písma?

Pseudo-Makarius, 22.1. 2022

Bůh prostřednictvím svých "písařů" napsal Dopis, který nás může přivést k získání daru života věčného. Může. Volba je totiž na nás, o čemž píše v jedné ze svých homilií neznámý starokřesťanský autor, jehož texty byly dříve připisovány sv. Makariovi Egyptskému (4. stol.), když se ptá po smyslu Písma svatého neboli Bible.

Přečteno 190xcelý článek

Vy jste světlo světa

sv. Chromatius z Akvileje, 10.1. 2022

Bůh je světlo, a světlem jsou i ti, kteří jsou Jeho a kteří mají svítit jak ke spáse své, tak ke spáse druhých, jak vykládá zejména na slova Matoušova evangelia biskup sv. Chromatius z Akvileje (+ cca 407/408).

Přečteno 200xcelý článek

Vírou mudrců byla slavnostně ohlášena víra pohanů

sv. Petr Chrysolog, 4.1. 2022

Ravennský arcibiskup sv. Petr Chrysolog (+451) ukazuje, jak první křesťané po vzoru Matoušova evangelia pohlíželi na událost klanění se "tří králů", totiž jako na uznání právě narozeného dítěte Ježíše pohany za Krále a Vykupitele nejen vyvoleného, židovského národa, ale i svého a celého světa, tedy i pohanů, zde zastoupených právě oněmi třemi mágy, tj. pohanskými učenci, kteří dosud hledali moudrost ve hvězdách, ale nyní ji nalezli u samotného Stvořitele, narozeného jako malé lidské dítě.

Přečteno 189xcelý článek

Kristus napravuje Adamovy cesty od samého počátku

sv. Maxim Turínský, 25.12. 2021

Tam, kde narušil cesty člověka Adam, první člověk, tam je opět napravuje vtělený Bůh Ježíš - "počátek nového stvoření" (srov. Kol 1,15-18; Zj 3,14), jak o tom káže ve svém kázání svatý biskup Maxim Turínský (3.-4. stol.).

Přečteno 177xcelý článek

Sestoupil z nebe a stal se člověkem, aby tě obdařil svou láskou

sv. Efrém Syrský, 20.12. 2021

Neviditelný Bůh se stal viditelným, když se stal člověkem. A proto se narodil z těla jako dítě lidské, abychom se my mohli narodit z Ducha jako děti Boží a navěky mohli patřit na jeho tvář zjevenou nám v úsměvu betlémského Dítěte.

Přečteno 182xcelý článek

Dvojí příchod Krista

sv. Hippolyt Římský, 29.11. 2021

Dva příchody Páně: jeden minulý, v těle, když se Bůh stal člověkem, aby nás navrátil zpět Bohu; druhý budoucí, ve slávě, aby přišel s konečnou platností nastolit svou vládu a definitivně zničit zlo. Ale je ještě jeden, třetí příchod Páně, přítomný: do našeho srdce, bez něhož by se ty dva zmíněné udály pro nás nadarmo...

Přečteno 193xcelý článek

Kristus je králem všech lidí

sv. Irenej z Lyonu, 18.11. 2021

Považovat Krista za Krále není výrazem katolicistního triumfalismu, ale pevného zakořenění v Božím Zjevení: Ježíš Kristus je totiž Králem, neboť je Bůh, dále proto, že je oním v proroctvích zaslíbeným Mesiášem, jak to dokazuje v následujícím úryvku ze svého "Výkladu apoštolské nauky" sv. Irenej z Lyonu (+ cca 202/203), a dále proto, že si svůj lid vydobyl svou vlastní krví.

Přečteno 190xcelý článek

Budoucí život

Pseudo-Makarius, 30.10. 2021

Makarius Veliký (+ cca 390), nebo též Egyptský či Starší, byl jedním z nejvýraznějších egyptských pouštních otců. Pod jeho jménem se zachovala mj. kolekce 50 duchovních homilií, která měla velký vliv zejména na spiritualitu východního křesťanství, kde se její fragmenty staly dokonce součástí Filokalie. I když dnes se má za to, že tato sbírka homilií pochází pravděpodobně spíše ze syrské oblasti, z okruhu tzv. messaliánů, a nikoli od egyptského starce Makaria, přesto je v ní obsaženo mnoho užitečného pro duchovní život a je i nadále čtena jako inspirující text, jak lze posoudit i z níže uvedených úryvků týkajících se otázky smrti a posmrtného údělu člověka.

Přečteno 207xcelý článek

Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla

Origenes - sv. Jeroným, 25.7. 2021

Církevní otcové se v prvních staletích křesťanství museli zákonitě bránit vůči dobovým herezím, které se snažily popírat fundamentální pravdy apoštolské víry, např. božství Ježíše Krista nebo Ducha Svatého. Ukázkou takové apologie je i např. následující text, dříve připisovaný sv. Jeronýmovi (+420), v současnosti však s poznáním, že jde se vší pravděpodobností o text Origena (+253/254), Jeronýmem pouze přeložený a doplněný jeho vlastními poznámkami.

Přečteno 305xcelý článek

Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 28.6. 2021

Úryvek z úvodu ne tak široce známého díla sv. Ireneje z Lyonu (2. stol.), které se nám navíc nedochovalo v řeckém originále, ale pouze v arménském překladu, a které shrnuje křesťanskou víru přijatou od "starších", tj. od apoštolů a jejich nástupců. V tomto úryvku sv. Irenej předestírá fundament, ve kterém se věřící rodí k životu věčnému, jímž je Boží Trojice, Trojjediný Bůh, kdy "naše znovuzrození se uskutečňuje skrze tyto tři články": Otce, Syna a Ducha Svatého.

Přečteno 344xcelý článek

Duch Svatý nás uvádí do veškeré pravdy

sv. Hilarius z Poitiers, 21.5. 2021

Milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista, který nám coby Jednorozený Syn Boží řekl o Bohu Otci. A toto dílo dokonává jím poslaný Duch Svatý, Duch pravdy, který nás uvádí do veškeré pravdy, jak to píše apoštol Jan ve svém evangeliu a jak toto Janovo svědectví dále rozvádí významný raný latinský teolog sv. Hilarius z Poitiers (+368) ve svém slavném spisu "O Trojici".

Přečteno 266xcelý článek

Oč jde démonům?

sv. Justin, 19.4. 2021

Krátký úryvek z díla "Apologie" raného křesťanského apologety sv. Justina (+165), avšak říkající mnoho k otázce, proč démoni usilují svést člověka a také jak se jim bránit.

Přečteno 326xcelý článek

Prvorozený nového stvoření

sv. Řehoř z Nyssy, 4.4. 2021

"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).

Přečteno 273xcelý článek

Kříž je světlem celého světa

sv. Jan Zlatoústý, 1.4. 2021

"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).

Přečteno 325xcelý článek

Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení

Origenes, 26.3. 2021

Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.

Přečteno 264xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 14 |