Nacházíte se na: Theofil > Bible

Bible

Půst v Písmu svatém

Luboš Bližňák, 16.2. 2015

Článek se zabývá výskytem půstu v Písmu svatém. Vychází z českého překladu Písma svatého včetně deutero-kanonických knih podle ekumenického vydání z roku 1985. Text je rozdělen do dvou kapitol "Starozákonní půst" a "Nový zákon a půst".

Přečteno 5719xcelý článek

K bohatým v Jakubovom liste

Július Pavelčík, 7.7. 2014

Rozbor vybraných pasáží z novozákonního Jakubova listu, jež se dotýkají tématiky "bohatých", který provádí biblista z Teologické fakulty Jihočeské univerzity Július Pavelčík.

Přečteno 1420xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 1 - Úvod

Dominik Opatrný, 3.9. 2013

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která bude postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 3266xcelý článek

Blahoslavení, kteří hladoví a žízní po spravedlnosti...

sv. Tomáš Akvinský, 28.1. 2013

Teologický výklad dalšího z Ježíšových blahoslavenství od Učitele Církve sv. Tomáše Akvinského (1225-1274). Latinsko-české znění.

Přečteno 2632xcelý článek

Amen

Pavel Škrabal, 14.1. 2013

Amen je jedno z hebrejských slov, která se dodnes užívají v liturgii. Denně toto slovo vyslovujeme na konci modliteb. Co vlastně toto slovo znamená, stručně vysvětluje významný český biblista, dominikán Pavel Škrabal (1904-1964).

Přečteno 3658xcelý článek

Mystické tělo Kristovo

Jan Merell, 11.7. 2011

Slova sv. Pavla o Církvi jako o těle Kristově nejsou pouze obraznou řečí, nýbrž plnou skutečností a hlubokou pravdou. Vždyť tato nauka apoštola národů byla prvním slovem zjevení, které mu bylo dáno u Damašku: "Já jsem Ježíš, jehož ty pronásleduješ" (Sk 9,5).

Přečteno 2867xcelý článek

Jméno Jahve

František Žák, 28.2. 2011

Co znamená Boží jméno? Jaké je jeho správné čtení a výslovnost? Jakou k němu máme chovat úctu? Krátký nástin do problematiky Božího jména předkládá jezuitský teolog František Žák (1862-1934).

Přečteno 4742xcelý článek

Blahoslavení chudí duchem...

sv. Tomáš Akvinský, 23.8. 2010

Teologický výklad jednoho z Ježíšových blahoslavenství od Učitele Církve sv. Tomáše Akvinského (1225-1274). Latinský originál a český překlad.

Přečteno 19888xcelý článek

List Efezským

Lukáš Drexler, 13.4. 2010

Krátký úvod do pavlovského Listu Efezským, který se spolu s listy Filipským, Koloským a Filemonovi řadí mezi tzv. "listy z vězení".

Přečteno 2745xcelý článek

Svědectví starokřesťanských autorů o inspirovanosti Písma

Prokop Švach, 27.4. 2009

Tak jako židovská tradice uchovávaná ve spisech rabínů doplňovala a vysvětlovala výroky samotné­ho Písma, podobně i křesťanští spisovatelé prvních dob ve svých spisech uchovali tuto víru v posvátnost Bible.

Přečteno 1527xcelý článek

Strongova čísla aneb biblické jazyky pro každého

Dominik Opatrný, 30.9. 2008

Strongova čísla se používají ve speciálních vydáních bible se slovníkem a konkordancí nebo v programech pro práci s biblí (Theophilos, BibleTime atd). Umožňují čtenáři bible dělat řadu věcí, ke kterým by jinak potřeboval znalost originálních jazyků: hebrejštiny, aramejštiny a řečtiny.

Přečteno 3579xcelý článek

Obraz ženy v knize Přísloví

Dominik Opatrný, 31.3. 2008

Přestože se bibličtí autoři věnují ženám méně, než je obvyklé v dnešním světě, zůstávají ženy důležitým námětem mudroslovné literatury. Podrobněji se pokusím ukázat obraz ženy v knize Přísloví, předtím ale připomenu ještě situaci v ostatních knihách.

Přečteno 2896xcelý článek

Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana

Lukáš Drexler, 1.2. 2008

"Výroky 'Já jsem' patří ke zvláštním prvkům Janova evangelia." (F. Porsch) Navazují na starozákonní výroky Hospodinova sebezjevení v knize Exodus a u proroků, a z úst Ježíše Krista vypovídají o jeho vlastní identitě.

Přečteno 4159xcelý článek

Cyklus o Izákovi a Jákobovi

Jiří Gračka, 10.12. 2007

Přirovnáme-li biblický text ke krajině, kterou člověk může buď projít pěšky a poznávat při tom všechny její krásy i stinné stránky, anebo se přes ni jen co nejrychleji přemístit k cíli, pak nám nyní půjde spíše o druhý způsob - zběžně projít zvolený text a všimnout si víceméně jen ukazatelů stojících při cestě. Výsledkem tedy nebude znalost krajiny, ale jejích hlavních rysů, které můžeme označit jako poselství biblického textu.

Přečteno 1320xcelý článek

Bible v počítači - návod k použití

Dominik Opatrný, 18.11. 2007

Programů pro práci s Biblí neustále přibývá a mnoho jich je i zdarma. Existují pro různé operační systémy i pro mobily. Většinou také obsahují návod - ten nám ale poradí hlavně s tím, jak se program ovládá. Zůstává ale otázka, zda se dají tyto "bible v počítači" či v mobilu použít i na něco jiného, než čtení Písma na obrazovce či v mobilu po cestě do práce. Nebudeme se tedy věnovat žádnému konkrétnímu programu, ale obecně použitelnosti tohoto softwaru.

Přečteno 1672xcelý článek

Programy pro práci s biblí

Dominik Opatrný, 12.9. 2007

V dnešní době se můžeme setkat s mnoha programy pro práci s biblí, ať už profesionálními a draze placenými, nebo s těmi volně ke stažení. Tento článek má pomoci při výběru vhodného programu, proto je spíše technický. Jistě ale po něm bude následovat jiný, zaměřený na to, k čemu jsou tyto programy dobré a co se s nimi kromě čtení bible v počítači dá dělat.

Přečteno 2264xcelý článek

Výklad na Matouše

sv. Paschasius Radbert, 31.5. 2007

Překlad části výkladu Matoušova evangelia od sv. Paschasia Radberta, který se vztahuje k článku "Velbloud uchem jehly" v sekci Bible.

Přečteno 1259xcelý článek

Výklad na Matouše

Anselm z Laonu, 31.5. 2007

Překlad části výkladu Matoušova evangelia od Anselma z Laonu, který se vztahuje k článku "Velbloud uchem jehly" v sekci Bible.

Přečteno 1247xcelý článek

Velbloud uchem jehly

Dominik Opatrný, 4.4. 2007

Ježíšův výrok o velbloudovi, který se protáhne snáze uchem jehly než bohatý do Božího království, zná snad každý. Nalezneme ho ostatně i ve všech třech synoptických evangeliích (Mt 19,24; Mk 10,25; Lk 18,25). Často můžeme slyšet i jeho vysvětlení o malé bráně v jeruzalémském opevnění, kterou mohl velbloud projít, jen když z něj pán složil všechen náklad, a i tak se protáhl jen po kolenou.

Přečteno 4610xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | další