"Milosrdenství je radikální téma," píše polský arcibiskup Gzegorz Ryś. Proč, to se lze dozvědět z textu, který pochází z jeho nové knihy "Skandál milosrdenství".
Přečteno 199xcelý článek
Být stvořen k obrazu Boha znamená rovněž být nositelem pokoje. Neboť právě pokoj, kromě lásky k Bohu a bližnímu, je štětcem, kterým v nás Ježíš Kristus tento obraz obnovuje a dovádí k dokonalosti, jak píše irský misionář sv. Kolumbán z Bobbia (+615).
Přečteno 336xcelý článek
Známý dominikánský teolog a zejména překladatel a editor českého vydání Akvinského "Teologické sumy" Emilián Soukup (+1962) níže uveřejněná slova sice primárně adresoval kněžím, ale vše z nich je stejně tak platné pro každého křesťana, který má svoji existenci odvíjet a čerpat od Kristova Kříže, od Krista ukřižovaného a Jemu se připodobnit, zejména v tak velké lásce, jakou Kristus vyjádřil i uskutečnil právě na Kříži, který se stal nástrojem i znamením našeho vykoupení pro moc Boží lásky.
Přečteno 728xcelý článek
Bl. Dorota z Montau (+1394) není, vyjma německojazyčných a v poslední době i v polské oblasti, zatím tak široce známou mystičkou. Koneckonců blahořečena byla teprve v roce 1976. Přesto tato pruská stigmatička byla již za svého života významnou duchovní autoritou, spjatou zejména - ač sama františkánská terciářka - s řádem německých rytířů, ze kterého pocházel i její zpovědník Johannes Marienwerder (+1417), působící nějaký čas také na pražské univerzitě. Právě on sepsal v několika knihách jak její biografii, tak i její duchovní zážitky a výroky. Z nich pochází i následující úryvek, týkající se horoucího bažení blahoslavené po svátostném Kristu.
Přečteno 430xcelý článek
Sv. Bernardin Sienský (+1444), italský františkán a slovutný kazatel, byl nejen tím, kdo právem pranýřoval dobovou mravní rozvolněnost, ale i tím, kdo pobízel k lásce, která je královnou všech ctností a "stojí po pravici Boží".
Přečteno 428xcelý článek
Touha sv. Bonaventury (+1274) vyjádřená v jeho modlitbě, která došla vyslyšení, neboť Bonaventura se stal tím, oč prosil: svatým v lásce k Ježíši. A tak je tato modlitba inspirací a provokací ke svatosti i pro nás.
Přečteno 545xcelý článek
Bůh nám dal svobodnou vůli, ale ta nalezne svoji spásu jen tehdy, přymkne-li se svobodně k vůli Boží, jak píše stigmatizovaná kapucínka sv. Veronika Giuliani (+1727) ve svém Deníku.
Přečteno 463xcelý článek
Malomyslnost nemá v modlitbě místo: modlitba není bezmocná jako člověk, ale mocná jako Bůh, neboť je slovem nejen člověka, ale i slovem Boha, dialogem, ve kterém si člověk a Bůh navzájem vyměňují své slovo...
Přečteno 433xcelý článek
Některé z příběhů a zážitků bl. Alžběty Canori Mora (+1825), manželky, matky, mystičky, trinitářské terciářky, se dnešnímu člověku mohou zdát neuvěřitelnými. Ale tak už to bývá, že příběhy těch, kteří zcela uvěřili Božímu slovu, neboli svatých, se malověrným mohou zdát neuvěřitelnými, až fantaskními. Avšak blaze duši, která uvěřila v přísliby Pána a ty se v jejím životě staly skutečností...
Přečteno 543xcelý článek
Na kříži, na Golgotě, nám Bůh Otec otevřel svoji Pokladnici a vydal z ní lidem všechny své poklady až do dna, když klíčem setníkova kopí nechal otevřít "poklop" Synova Srdce, který už nebyl s to zadržet překypující plnost Otcových darů do ní vložených. V této intenci nám sděluje slova Kristova italská blahoslavená mystička Marie Celesta Crostarosa (+1755).
Přečteno 383xcelý článek
Poměrně nedávno zesnulý francouzský teolog René Laurentin (+2017) je sice znám především svým mariologickým zájmem, mimo něj se však věnoval i dalším okruhům. Jedním z nich bylo též tajemství svátosti eucharistie, kterému věnoval např. knihu "Ježíš reálně přítomný", z níž pochází i následující krátký úryvek o tom, co je podstatou této svátosti.
Přečteno 385xcelý článek
Rýnští mystici nebyli jen mystiky subtilní spekulace, ale také vroucího niterného přilnutí ke Kristu, a to Kristu eucharistickému, jak ukazuje úryvek z kázání jednoho z nich, Jana Taulera (+1361), který jasně vyznává, že Kristu "bylo málo být pouze naším bratrem", když se jako Bůh stal člověkem, On "se chtěl stát naším pokrmem".
Přečteno 409xcelý článek
Bůh Otec šenkýřem, Syn Ježíš pohárem a Duch Svatý čistým vínem - tak je tomu podle německé mystičky Mechtildy Magdeburské (13. stol.) v nebeském Domě, kde zároveň "Trojice je plným pohárem a láska silným sklepem". Zde na zemi je však třeba ještě vypít dosyta po vzoru Kristově pohár se žlučí, který však trpícího obohacuje milostí.
Přečteno 370xcelý článek
Učitelka Církve a německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) ve svém úryvku z díla "Scivias" vyzdvihuje ten fakt, že jedině díky Duchu Svatému, třetí božské Osobě, je člověk schopen se povznést nad svoje schopnosti a nahlédnout Boží skutečnosti, Boží díla.
Přečteno 446xcelý článek
Mystikům je vlastní i hluboká úcta k Boží Matce Panně Marii, neboť ve své kontemplaci jsou obdarování rovněž nahlížením velikosti Marie, v níž došla kontemplace ve stvořeném světě nejvyššího stupně, totiž vtělení Božího Syna, kterým Boží láska k nám lidem dochází svého cíle. Mezi takovéto mystiky jistě náleží i vlámský středověký autor bl. Jan van Ruysbroeck (+1381).
Přečteno 395xcelý článek
Vzpomínka na krev Kristovu vede k vděčnosti a vděčnost ke ctnosti, píše italská světice a mystička Kateřina Sienská (+1380) jedné pisánské vdově.
Přečteno 390xcelý článek
Vlámský mystik bl. Jan van Ruysbroeck (+1381) je považován za zakladatele duchovního proudu "devotio moderna". Ve své nauce umně kloubí odkaz intelektuální spekulace německé mystiky a jazyk vroucí lásky snubní mystiky. Jedním ze stěžejních aspektů v jeho dílech je také otázka kontemplace, tj. všepřevyšujícího způsobu poznání, které nadpřirozeně daruje Bůh těm, kdo po ní touží a o ni usilují.
Přečteno 550xcelý článek
Mateřství Boha? Ano, mateřství je vlastní každé z Osob Trojice, vždyť Trojice je stvořitelem lidského otcovství i mateřství, a obojí je "obrazem Božím". A mateřství je vlastní i vtělenému Bohu v jeho boholidství, když nás duchovně rodí i "kojí" skrze otevřenou ránu ve svém boku, jak píše i středověká anglická mystička Juliana z Norwiche (+1416) ve své vizi.
Přečteno 441xcelý článek
Když se Ježíš Kristus po svém zmrtvýchvstání zjevil apoštolům, zavřeným ve večeřadle, hned v úvodu tohoto setkání jim ukázal rány svého umučení na svém vzkříšeném těle. Proč nebyly tyto rány vzkříšením zhojeny? A proč je Ježíš ukazoval apoštolům? Těch důvodů je ve skutečnosti celá řada, jejich svorník však nastiňuje ve svém textu polský arcibiskup Grzegorz Ryś (*1964).
Přečteno 620xcelý článek
Génius blahoslaveného vlámského mystika Jana van Ruysbroecka (+1381) v následujícím úryvku z jeho díla "Zrcadlo věčné blaženosti" jako by předkládal v několika málo odstavcích souhrn celé křesťanské víry a celých dějin spásy vztažených na jednotlivce: od stvoření člověka k obrazu Boha a jeho věčného zakotvení v Trojici, přes pád Adama a ztrátu naší podobnosti s Bohem až k lásce vtělujícího se a za nás se obětujícího Boha, který nám svoji obětavou a věčnou lásku nabízí v eucharistii, jíž nás pozvedá k Sobě a k věčné a zbožšťující účasti na Jeho Božském životě bez konce.
Přečteno 527xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 21 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.