Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Budoucí život

Pseudo-Makarius, 30.10. 2021

Makarius Veliký (+ cca 390), nebo též Egyptský či Starší, byl jedním z nejvýraznějších egyptských pouštních otců. Pod jeho jménem se zachovala mj. kolekce 50 duchovních homilií, která měla velký vliv zejména na spiritualitu východního křesťanství, kde se její fragmenty staly dokonce součástí Filokalie. I když dnes se má za to, že tato sbírka homilií pochází pravděpodobně spíše ze syrské oblasti, z okruhu tzv. messaliánů, a nikoli od egyptského starce Makaria, přesto je v ní obsaženo mnoho užitečného pro duchovní život a je i nadále čtena jako inspirující text, jak lze posoudit i z níže uvedených úryvků týkajících se otázky smrti a posmrtného údělu člověka.

Přečteno 330xcelý článek

Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla

Origenes - sv. Jeroným, 25.7. 2021

Církevní otcové se v prvních staletích křesťanství museli zákonitě bránit vůči dobovým herezím, které se snažily popírat fundamentální pravdy apoštolské víry, např. božství Ježíše Krista nebo Ducha Svatého. Ukázkou takové apologie je i např. následující text, dříve připisovaný sv. Jeronýmovi (+420), v současnosti však s poznáním, že jde se vší pravděpodobností o text Origena (+253/254), Jeronýmem pouze přeložený a doplněný jeho vlastními poznámkami.

Přečteno 442xcelý článek

Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 28.6. 2021

Úryvek z úvodu ne tak široce známého díla sv. Ireneje z Lyonu (2. stol.), které se nám navíc nedochovalo v řeckém originále, ale pouze v arménském překladu, a které shrnuje křesťanskou víru přijatou od "starších", tj. od apoštolů a jejich nástupců. V tomto úryvku sv. Irenej předestírá fundament, ve kterém se věřící rodí k životu věčnému, jímž je Boží Trojice, Trojjediný Bůh, kdy "naše znovuzrození se uskutečňuje skrze tyto tři články": Otce, Syna a Ducha Svatého.

Přečteno 458xcelý článek

Duch Svatý nás uvádí do veškeré pravdy

sv. Hilarius z Poitiers, 21.5. 2021

Milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista, který nám coby Jednorozený Syn Boží řekl o Bohu Otci. A toto dílo dokonává jím poslaný Duch Svatý, Duch pravdy, který nás uvádí do veškeré pravdy, jak to píše apoštol Jan ve svém evangeliu a jak toto Janovo svědectví dále rozvádí významný raný latinský teolog sv. Hilarius z Poitiers (+368) ve svém slavném spisu "O Trojici".

Přečteno 395xcelý článek

Oč jde démonům?

sv. Justin, 19.4. 2021

Krátký úryvek z díla "Apologie" raného křesťanského apologety sv. Justina (+165), avšak říkající mnoho k otázce, proč démoni usilují svést člověka a také jak se jim bránit.

Přečteno 532xcelý článek

Prvorozený nového stvoření

sv. Řehoř z Nyssy, 4.4. 2021

"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).

Přečteno 370xcelý článek

Kříž je světlem celého světa

sv. Jan Zlatoústý, 1.4. 2021

"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).

Přečteno 454xcelý článek

Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení

Origenes, 26.3. 2021

Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.

Přečteno 432xcelý článek

"Neboj se, Maria, neboť jsi nalezla milost u Boha"

sv. Sofronios, 23.3. 2021

Svatý jeruzalémský patriarcha Sofronios (+638) ústy archanděla Gabriela, "posla radosti", opěvuje velikost milosti i velikost té, jíž se této milosti dostalo od Boha při události Zvěstování, to jest Panny Marie, kdy Veliký se v ní stal malým, abychom se my malí mohli touto milostí opět stát velikými před tváří Boha v Nebi.

Přečteno 361xcelý článek

Požíváme a ctíme eucharistii a značíme se znamením Kříže

Tertulián, 5.3. 2021

Tertuliánův (+220) spis "O věnci" (De corona) pochází sice již z jeho závěrečného, montanistického období, avšak i přesto jsou v něm dosvědčeny společné, tj. katolické tradice, např. slavení eucharistie před východem sluncem, chápání eucharistie jako oběti přinášené i za zesnulé nebo přežehnávání se znamením kříže při každodenních činnostech.

Přečteno 424xcelý článek

Modlitbu Páně vyznávejme nejen ústy, ale svým životem!

sv. Chromatius z Aquileje, 28.2. 2021

Modlitba Páně je trestí křesťanské víry i křesťanského života, ke kterému nás zavazuje její modlitební užívání, jak píše ve svém komentáři k ní jeden z latinských církevních otců a akvilejský biskup sv. Chromatius z Aquileje (+ cca 407/408).

Přečteno 460xcelý článek

Rozmluvy o modlitbě - O povaze modlitby (IX, 2)

sv. Jan Kassián, 23.2. 2021

Sv. Jan Kassián (+ cca 435) byl tím, kdo zkušenost a učení východního mnišství přenesl na Západ, který v tomto odkazu dále pokračoval a rozvíjel jej. Součástí tohoto učení a zkušenosti pouštních otců byla i nauka o modlitbě, o níž pojednává následující část z Kassiánova zásadního díla "Rozmluvy s otci", v tomto případě o vzájemném vztahu ctností a modlitby.

Přečteno 452xcelý článek

Trápíš se a máš soužení? Volej Ježíše, kterého máš blízko

sv. Barsanufius z Gazy, 6.2. 2021

Pojem "acedie" vyjadřuje jakousi "znechucenost" mnichů svým dosavadním mnišským životem a jeho povinnostmi a "nechuť" v něm pokračovat. "Velký Stařec" Barsanufius z Gazy (+ cca 540) v takovém případě jednomu zkroušenému bratru radí to nejjednodušší a zároveň nejúčinnější: Obrátit se k Ježíši, který mu je stále blízko. A to je rada platná komukoliv, kdo ve svém životě následuje Ježíše a ocitne se v těžkostech.

Přečteno 468xcelý článek

List Theodorovi o lítosti

sv. Antonín Veliký, 17.1. 2021

Krátký dopis sv. Antonína Poustevníka (+356), jimž povzbuzuje své duchovní syny, že kaje-li se člověk ze svých upadnutí do hříchu, Bůh mu jistojistě slitovně a milosrdně odpouští.

Přečteno 435xcelý článek

Antropologie sv. Antonína Poustevníka a askeze

Ewa Wipszycka, 16.1. 2021

Sv. Antonín Veliký (+356) je považován za otce mnišského, poustevnického způsobu života. Široce známým je jeho životopis z pera sv. Atanáše Alexandrijského (+373) nebo sbírky Antonínových výroků v tzv. Apofthegmatech. Méně už jsou známy jeho dopisy, z nichž vysvítají prvky jeho nauky, např. důvod pro mnišskou askezi, která je pro Antonína pomocnicí k návratu člověka do prvotního stavu před pádem, tj. k poddajnosti srdce - a tudíž i těla - Duchu.

Přečteno 512xcelý článek

Křest Duchem svatým

Klement Alexandrijský, 6.1. 2021

"Spasitel se nechal pokřtít, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovuzrozeni," píše jak o povaze Křtu Páně, tak o povaze křtu svátostného svědek apoštolské tradice a starokřesťanský teolog Klement Alexandrijský (+ cca 215).

Přečteno 1154xcelý článek

Komentář k Modlitbě Páně

Evagrius Pontský, 14.12. 2020

Český překlad poměrně stručného, ale hutného výkladu modlitby "Otče náš" od Evagria Pontského (+399), který se dochoval v koptském znění v katéně k Matoušovu evangeliu. I tak drobný text ve své silné obsažnosti může být inspirujícím svědkem myšlení a spirituality raného křesťanství, který nás může nejen informovat o starověké duchovnosti, ale i formovat tu naši současnou a přibližovat nás k spásnému duchovnímu prameni, jakým je apoštolská tradice.

Přečteno 747xcelý článek

Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím

sv. Caesarius z Arles, 10.11. 2020

Jak potvrdil II. vatikánský koncil, "Církev měla vždy v úctě Boží Písmo jako samo tělo Páně", což je i učení církevních otců, přejaté jimi od apoštolů. Jedním z mnoha svědků přesvědčení o této "dvojí přítomnosti" Pána, tj. ve slovu a v eucharistii, je i svatý biskup Caesarius z Arles (+542).

Přečteno 628xcelý článek

Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm

Origenes - sv. Jeroným, 12.10. 2020

Duši nestačí smrtelný pokrm těla, ale potřebuje jí odpovídající nesmrtelnou potravu. Úryvek z výkladu žalmů, který byl dříve připisován sv. Jeronýmovi (+420), avšak v současné době je jeho autorství přisuzováno Origenovi (+253), jehož výklady Jeroným podle všeho v různé míře přesnosti přeložil do latiny.

Přečteno 449xcelý článek

Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže

Lactantius, 13.9. 2020

Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".

Přečteno 660xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 14 |