Sv. Ambrož Milánský (+397) za podpory biblických svědectví o mimořádných zázracích působených Boží milostí, která měnila povahu daných věcí, obhajuje "přepodstatnění" chleba a vína v Tělo a Krev Krista v eucharistii, působené slovy Kristovými, která mají stejnou moc jako slovo stvořitelské. Před posvěcením se jedná o chléb a víno, po slovech proměnění pak o skutečné Tělo a Krev Krista, narozené z Panny, ukřižované, pohřbené a vzkříšené, ovšem pod způsobami chleba a vína.
Přečteno 241xcelý článek
Kněžstvím Panny Marie je její mateřství, proto ji lze nazývat "Matkou Nebeské Many", neboť je Matkou Krista, jenž je "Chlebem života". A jako On nasytil několika málo chleby mnohé zástupy, podobně i ona podává ten jediný Chléb-Krista světu a skrze své mateřské kněžství Jím sytí mnohé zástupy až do skonání světa. Takto vnímali Pannu Marii již otcové, jak dokládá několika jejich svědectvími anglický teolog John Saward (*1947).
Přečteno 263xcelý článek
"Ten, jehož se zmocnila smrt, smrt zničil!" slavnostně provolává autor starobylé homilie ze 4. stol., mnohými připisované sv. Janu Zlatoústému (+407). A radostná zpráva o vzkříšeném člověku, který je zároveň Bohem, se rozběhla a i nadále rozbíhá do celého světa, aby každý člověk byl zachráněn Bohem - vzkříšeným Ježíšem Kristem.
Přečteno 307xcelý článek
Jakou hodnotu má jediná krůpěj Kristovy boholidské krve? Hodnotu věčnosti, neboť je to krev Stvořitelova...
Přečteno 288xcelý článek
Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).
Přečteno 314xcelý článek
Nemoc je důsledkem Adamova pádu, avšak i každou nemoc Bůh dokáže využít k tomu, aby nás uzdravil pro celou věčnost, tzn. pro naše věčné dobro, jak potvrzuje starověký teolog Klement Alexandrijský (+215).
Přečteno 489xcelý článek
Úryvek z homilie patriarchy sv. Germána I. Konstantinopolského (+733) je silným svědectvím o hluboké mariánské zkušenosti Církve, tzn. výrazem poznání Panny Marie v Duchu Svatém, ze kterého ona počala v den Zvěstování a ve kterém a ze kterého spolu s Marií žije i Boží Církev a počíná Jeho mocí další syny Boží, bratry Ježíšovy, tj. křesťany skrze "zrození z vody a z Ducha".
Přečteno 241xcelý článek
Když otcové vykládají Prolog Janova evangelia: "Na počátku bylo Slovo", mají nezřídka za to, že oním Počátkem je Bůh Otec, který je Počátkem bez počátku a ze kterého vše pramení, dokonce i nestvořené Slovo a Jeho Duch, kteří jsou ovšem s Otcem soupodstatní a souvěční.
Přečteno 278xcelý článek
Bůh-Slovo se pro nás stalo tělem, zrozeným z Panny, obětovaným na Kříži a vzkříšeným z mtrvých, aby nám navrátilo neporušitelnost a přivedlo nás zpět ze smrti do života, který jsme ztratili vinou hříchu. Celé evangelium takto v kostce, v obraně pravého lidství a pravého Božství vtěleného Syna, shrnuje jeden z největších teologů křesťanství sv. Atanáš Alexandrijský (+373).
Přečteno 495xcelý článek
Didymos Alexandrijský (+398), pro svůj takřka celoživotní tělesný hendikep nazývaný Slepý, náležel ke starověké alexandrijské teologické škole, která preferovala alegorický výklad Písma oproti doslovnému, historickému. Byť Didymovo dílo kvůli jeho inklinaci k některým origenistickým bludům posmrtně stihlo církevní odsouzení, přesto se počítá k teologicky a spirituálně vlivným autorům. Drobnou ukázku Didymovy exegeze, konkrétně jednoho verše Žalmu 21(22), přináší následující úryvek, pocházející z papyru Didymových výkladů žalmů nalezeného r. 1941, týkající se panenského mateřství Marie a nadpřirozeného početí Ježíše.
Přečteno 368xcelý článek
Nejen Panně Marii, Matce Boží, bylo třeba porodit Krista - Pomazaného Páně, ale i každému věřícímu, aby tak každý vyvolený nabyl podoby vtěleného Syna, jak nastiňují následující krátké úryvky starokřesťanských autorů, jež vybral a uvedl polský patrolog Józef Naumowicz (*1956).
Přečteno 314xcelý článek
Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" mimo jiné probírá různá biblická označení Božího Syna, vyjadřující jeho určité atributy a projevy vůči stvoření, vyžadujícímu spásu. Mezi tato pojmenování zařadil i starozákonní výrazy "ostrý meč" a "vybraný šíp", aby pomocí nich popsal, jak Syn, poslaný Otcem na svět kvůli naší spáse, proniká do nejhlubšího nitra člověka a zasahuje je svojí toužebnou a soucitnou láskou, aby se lidská duše "spřátelila s Bohem".
Přečteno 364xcelý článek
Ve čtvrtém století probíhal teologický zápas o správné terminologické uchopení tajemství Nejsvětější Trojice. Mezi nejvýznamnější "zápasníky" té doby patřili tzv. kappadočtí otcové, z jejichž okruhu pochází mj. "List 38.", týkající se právě zmíněného zápasu a známý též pod názvem: "O rozlišení mezi úsií a hypostazí". Z něj přinášíme drobný úryvek v českém překladu, přínosný a srozumitelný i pro neteology.
Přečteno 607xcelý článek
Co Bůh udělil Panně Marii v okamžiku Zvěstování, to udělil Církvi o Letnicích: totiž plodnost svého Svatého Ducha, aby Církev ve svém lůně nesla Krista světu a byla sama působením Ducha v Krista proměněna.
Přečteno 504xcelý článek
Sv. Cyril Alexandrijský (+444) zdůrazňuje a vysvětluje slova samotného Pána Ježíše, proč on musel po svém vzkříšení opět vystoupit tam, odkud k nám sestoupil, totiž ke svému Otci. A tím důvodem je, aby nám mohl seslat svého Ducha, který věřícím v Krista udělí věčný život, totiž skrze nové narození z Ducha věčnou účast na Boží přirozenosti.
Přečteno 483xcelý článek
Svým vzkříšením nám vtělený Bůh vydobyl i naše vzkříšení, tedy těm, kteří v Něho uvěřili, čímž naprosto odzbrojil a přemohl smrt i satana. Jen od Vzkříšeného je naše spása, neboť On je Bůh a zachránce a nápravce naší padlé lidské přirozenosti a přemožitel toho, který ji až do Kristova vzkříšení držel v otroctví.
Přečteno 584xcelý článek
Svatý biskup Fulgentius z Ruspe (+533), "duchovní syn" sv. Augustina, před námi předestírá tu pravdu, že eucharistie coby plod oběti Ježíše Krista, kterou učinil z lásky pro nás, připodobňuje mocí Ducha Svatého ty, kteří ji přijímají, právě jemu a jeho lásce, aby i tito byli uschopněni obětovat se zcela pro něj a pro bližní.
Přečteno 410xcelý článek
Věřící nepřijímají v eucharistii jakýkoliv chléb, ale samotného Boha, který se stal člověkem a který udílí plnost svého života pod způsobami chleba a vína. A tato skutečnost vybízí k patřičnému postoji při přijímání, jak odpovídá i sv. Basil Veliký (+379).
Přečteno 718xcelý článek
Z Božího mateřství Panny Marie vyplývá mnoho titulů, jí udělovaných věřícími, např. Archa úmluvy, Hořící keř, Trůn Boží Moudrosti, Svatostánek ad. Jedním z nich je i označení Bohorodičky a jejího lůna za Svatyni Boží, jak je dosvědčeno u mnoha církevních otců, kteří vnímají a opěvují velikost a výlučnost Panny Marie, udělenou jí velikostí a výlučností Boha, jenž se v Marii stal pro nás a pro naši spásu člověkem. Některá z těchto svatooteckých svědectví nám předkládá anglický katolický dogmatik John Saward (*1947).
Přečteno 712xcelý článek
"Náš Spasitel, nejmilejší, se dnes narodil, radujme se!" vybízí nás ve svém kázání velký a svatý papež Lev Veliký (+461) k slavnosti Narození Pána, který se proto vtělil a narodil z Panny, aby "nás všechny přišel vysvobodit".
Přečteno 662xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 13 | další
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.