Po nanebevstoupení vzkříšeného Ježíše Krista Bůh sesílá svým věrným svého Ducha, který je zahrnuje mateřskou péčí a veškerým dobrem, jak to Bůh dosvědčuje i v promluvě k mystičce sv. Kateřině Sienské (+1380), kterou ona zaznamenala ve svém díle "Dialog s Boží prozřetelností", z něhož pochází následující pasáž.
Přečteno 528xcelý článek
Další malý úryvek z drobného díla Tomáše Kempenského (+1471) "Krátké napomenutí k duchovním cvičením", povzbuzující čtenáře k rozjímaní Kristových muk, která jsou ustavičným pramenem naší útěchy a posily, protože On "trestání snášel pro náš pokoj a jeho jizvami jsme uzdraveni" (Iz 53,5).
Přečteno 483xcelý článek
Holandský duchovní autor Tomáš Kempenský (+1471) proslul zejména jako pisatel "Následování Krista". Mimo toto dílo však je tvůrcem i mnoha dalších spisů. Jedním z těch menších je i "Krátké napomenutí k duchovním cvičením", z něhož přinášíme drobnou ukázku.
Přečteno 444xcelý článek
Italská mystička, spolupracovnice sv. Alfonse Marii z Liguori a zakladatelka kontemplativních redemptoristek bl. Marie Celesta Crostarosa (+1755) po sobě zanechala několik děl, z nichž pravděpodobně nejznámnější je vedle její "Autobiografie" písemný záznam mystických sdělení "Rozhovory duše se svým Ženichem Ježíšem", ze kterého přinášíme krátký, ale hutný úryvek o mateřském konání Boha.
Přečteno 587xcelý článek
Velký novověký světec, ženevský biskup František Saleský (+1622) se ve svých spisech vyznačuje svěží lehkostí a přístupností a zároveň obrovskou hloubkou. Obojí dosvědčuje úryvek z jeho nejznámějšího díla "Úvod do zbožného života" neboli "Filothea", tentokrát předkládající základy pravidelné osobní modlitby.
Přečteno 985xcelý článek
Mariánský hymnus "O splendidissima gemma", pocházející ze stěžejního díla německé středověké mystičky sv. Hildegardy z Bingenu (+1179) "Scivias" ("Cestyvěz"), v tomto díle označovaný jako "Symfonie o svaté Marii". V něm Hildegarda oslavuje Marii a událost vtělení Božího Syna, jíž Bůh za prostřednictví Mariina vše, co "Eva uvedla ve zmatek", napravuje a vrací zpět "na počátek". Latinsko-české znění včetně zvukové ukázky Hildegardina hudebního zpracování hymnu.
Přečteno 735xcelý článek
Krátké sentence španělského mystika sv. Jana od Kříže (+1591), které zapsala a uchovala bosá karmelitka z beaského kláštera, založeného sv. Terezií z Avily, M. Magdaléna od Ducha Svatého (+1640) a které rovněž na několika málo místech doprovodila svým doplňujícím komentářem.
Přečteno 626xcelý článek
Ačkoliv autor, polský karmelitánský teolog Marian Zawada (*1958), v následujícím textu píše o zkušenosti mystické, lze jeho slova vztáhnout i na každou autentickou duchovní zkušenost, která je z milosti milosrdného Boha určitým závdavkem věčné blaženosti a jakousi aktualizací či uskutečněním v našem životě toho, co je předmětem naší křesťanské víry.
Přečteno 614xcelý článek
Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni a vešli do věčné blaženosti Jeho Království, ale ne každý je nyní oblečen na tuto Věčnou hostinu. Proto nás Bůh, dokud je čas, neustále vyzývá k obrácení a k očištění, abychom byli na konci času hodni vejít a nebyli jsme pro své hříchy ponecháni "vně" Svatebního veselí.
Přečteno 816xcelý článek
Mít bázeň Boží znamená mít strach na prvním místě ze svých hříchů a kát se z nich dřív, nežli předstoupíme před Pána lásky a budeme z nich souzeni ve světle Jeho spravedlnosti, jak o tom rozjímá sv. Terezie z Avily (+1582) ve své exklamaci.
Přečteno 643xcelý článek
Co vlastně uctíváme, vzdáváme-li úctu Nejsvětějšímu Srdci? A jaké má tato úcta teologické základy a biblická východiska? Na to ve stručnosti odpovídá druhá část textu o úctě Nejsvětějšího Srdce Ježíšova.
Přečteno 964xcelý článek
Není snad svatého, který by nezaslechl hlas Božího Srdce, jenž promlouvá skrze ústa rány v tomto boholidském Srdci. Jednou z takových svatých je též italská kapucínská stigmatizovaná mystička sv. Veronika Giuliani (+1727).
Přečteno 1136xcelý článek
Úcta k Srdci Ježíšovu není nějakou dobovou a přežitou sentimentální zbožností z doby ač nedávné, přesto minulé, ale je naší odpovědí na Boží pozvání vstoupit skrze otevřenou ránu v probodeném Srdci vtěleného Boha do jeho i našeho Ráje. K přehledu, kudy a jak se ubíraly formy této privilegované úcty, může napomoci následující stručný dějinný nástin.
Přečteno 1340xcelý článek
Eucharistie sdílí takovou moc, jakou je sám Bůh, protože v eucharistii přijímáme samotného Boha, který se stal člověkem a který skrze eucharistii činí to, aby nás, přijímající eucharistii, přepodobnil v Sebe, v Boha, k čemuž se v následujícím úryvku vyjadřuje velký světec Karel Boromejský (+1584).
Přečteno 907xcelý článek
Německá středověká mystička Mechtilda Magdeburská (13. stol.) předestírá věčný chvalozpěv Trojjediného, jak jej zaznamenala do svého spisu "Tekoucí světlo Božství".
Přečteno 772xcelý článek
Svatá mystička Brigita Švédská (+1373) potvrzuje tu známou pravdu, že Duch Svatý může vejít jedině tam, kde je pro něj v duši člověka uvolněno a připraveno místo.
Přečteno 818xcelý článek
Kontemplace je takovým způsobem poznání, kterým jako jediným lze pravdivě poznat jak Boha, tak i veškerou stvořenou skutečnost, která ve svém základě na Boha pouze odkazuje. Kontemplovat totiž znamená vidět pohledem Božím.
Přečteno 884xcelý článek
"Láska k Marii je vnitřní složka lásky k Ježíšovi, a myslet si, že zájmy obou mohou stát proti sobě, znamená, že nerozumíme Ježíši nebo zbožnosti, jakou jsme mu povinni," objasňuje podstatu mariánské úcty anglický oratorián Frederick William Faber (+1863).
Přečteno 896xcelý článek
Bůh opět vstoupil do zahrady, aby nalezl svého člověka a navrátil ho opět Bohu.
Přečteno 711xcelý článek
"Ať žije Ježíš, jehož smrt zjevuje, jak silná je láska!" provolává svatý ženevský biskup František Saleský (+1622) při pohledu na Ukřižovaného Boha.
Přečteno 844xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 20 | další
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.