Neposkvrněné početí Panny Marie je - vedle Mariina Božího mateřství, ustavičného panenství a nanebevzetí - jedním ze čtyř mariologických dogmat. Za dogma bylo slavnostně vyhlášeno 8. prosince 1854 papežem Piem IX. Jaké jsou jeho teologické základy, nám osvětluje text polského dogmatického teologa, služebníka Božího Wincentyho Granata (1900-1979).
Přečteno 2878xcelý článek
Stručná reflexe eschatologických skutečností pekla, očistce a nebe na základě teologické učebnice Josepha Ratzingera, současného papeže Benedikta XVI., "Eschatologie - smrt a věčný život".
Přečteno 2509xcelý článek
"Panna Maria je vyvýšena nad zástupy andělů", modlíme se v den slavnosti Nanebvzetí Panny Marie dle Breviáře. A proto, jak stojí tamtéž, "radujme se všichni a spolu s nimi oslavujme Boha!" A rozjímejme nad touto skutečností třeba spolu s českým dominikánem Koldou z Koldic (přelom 13. a 14. století).
Přečteno 1565xcelý článek
Snaha o dialog Církve se světem na Druhém vatikánském koncilu (1962-1965) se odrazila mimo jiné ve zdůraznění náboženské svobody a v definování jak samotné Církve, tak jejího vztahu k nekatolickým křesťanům a k ostatním náboženstvím. Koncilní otcové se však věnovali i problémům zaměřeným dovnitř samotné Církve, jako např. liturgii, apoštolátu ad.
Přečteno 1479xcelý článek
Prozatím posledním ekumenickým koncilem byl Druhý vatikánský koncil, jenž se uskutečnil v letech 1962-1965 a v jistém smyslu navázal na koncil předchozí, předčasně ukončený. Tento poslední koncil nebyl svolán, aby reagoval na dobové věroučné spory jako většina předchozích koncilů, ale aby zejména pomohl Církvi otevřít se světu a vést s ním dialog, tedy naslouchat mu a srozumitelně mu nabízet odpověď ve vtěleném Slovu.
Přečteno 2645xcelý článek
Panna Maria je Bránou, skrze niž na svět přišel "Král slávy" (srov. Ž 24,9). Je ale také cestou k Tomu, který se v ní "stal tělem" (srov. J 1,14). Díky Božímu mateřství je Prostřednicí všech Božích milostí, jejichž pramenem je Bůh sám.
Přečteno 1632xcelý článek
Poněkud náročnější teologické pojednání o tajemství Vtělení Božího Syna, pocházející z pera francouzského dominikánského teologa Charlese-Vincenta Hérise (1885-1975).
Přečteno 1571xcelý článek
Další pokračování dogmatického pojednání o andělech, tentokrát na téma postavení andělů, od českého katolického teologa a tomisty Josefa Pospíšila (1845-1926).
Přečteno 1459xcelý článek
Je Ježíš Kristus skutečnou historickou postavou, nebo jen pouhým mýtem či smyšlenkou nějaké náboženské skupiny? Základní úvod do tohoto tématu podává český katolický historik PhDr. Radomír Malý (*1947).
Přečteno 2636xcelý článek
Kde skončil Tridentský koncil (1545-1563), tam chtěl navázat První vatikánský koncil (1869-1870). Ačkoliv ani tento koncil se nestihl věnovat všem otázkám, o nichž měl v úmyslu pojednávat, i přesto jeho plodem byly důležité dogmatické výnosy, jež zanechaly výraznou stopu v následném učení a praxi katolické Církve.
Přečteno 2561xcelý článek
Srdce Ježíše Krista je nejen "středem všech srdcí", jak je vzýváno v litanii k Nejsvětějšímu Srdci, ale probodené kopím je především dokořán otevřenou bránou k věčné blaženosti a pravdě, k nazírání věčné Tváře. Jaké má úcta Ježíšova Srdce teologické základy, se lze dočíst v následujícím textu katolického dogmatického teologa Richarda Špačka (1864-1925).
Přečteno 1410xcelý článek
Tridentský koncil (1545-1563) je jedním z nejdůležitějších všeobecných koncilů Cíkve. Byl mimo jiné výraznou odpovědí na dobové náboženské zmatky (protestantismus), a tak jsou jeho plodem kromě reformních dekretů zejména věroučné formulace (nauka o Písmu a Tradici, o dědičném hříchu a ospravedlnění, o svátostech), z nichž Církev čerpá po celou svou následující existenci.
Přečteno 8501xcelý článek
Největším tajemstvím víry křesťanů je tajemství Boží Trojice - trojice Osob jednoho Boha, jak říká i "Katechismus katolické církve": "Tajemství Nejsvětější Trojice je hlavní tajemství víry a křesťanského života. Je to tajemství Boha, jaký je sám o sobě. Toto tajemství je tedy zdrojem všech ostatních tajemství víry; je světlem, které je osvěcuje. Je to nejzákladnější a nejpodstatnější učení v 'hierarchii pravd' víry" (par. 234).
Přečteno 1043xcelý článek
Ježíš Kristus se po svém slavném zmrtvýchvstání zjevoval svým učedníkům, s nimiž jedl a pil a které nadále učil o Božím království. Po uplynutí čtyřiceti dní však vstoupil na nebe, kde usedl po pravici Boha Otce, odkud na konci věků přijde soudit živé i mrtvé.
Přečteno 1682xcelý článek
Na zmrtvýchvstání Krista zde nepohlížíme ze stanoviska apologetického, že je pečetí naší víry a zárukou našeho budoucího zmrtvýchvstání, nýbrž ze stanoviska věroučného, že Kristus vstal z mrtvých a vstoupil do královského stanu slávy, kterou si zasloužil svým utrpením a smrtí a doplnil a dokonal naše vykoupení.
Přečteno 2030xcelý článek
Pátý lateránský koncil (1512-1517) byl uspořádán především proti schismatickému koncilu v Pise (1511-1512) a dále kvůli reformě Církve; jen okrajově se věnoval dogmatickým záležitostem.
Přečteno 1381xcelý článek
Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449) se kromě sporů mezi papežským primátem a svrchovaností koncilu nad papežem zabýval především husitským hnutím a unií s východními církvemi (Řeky, Armény a jakobity).
Přečteno 2397xcelý článek
Kostnický koncil (1414-1418) trval čtyři roky a zabýval se především velkým papežským schismatem. Mimo to se věnoval reformě církve a také případu pražského univerzitního učitele Jana Husa.
Přečteno 3843xcelý článek
Kdo je Ježíš Kristus? Jeden z proroků, avátarů či manifestací Božích? Ne, je mnohem více - Ježíš Kristus je vtěleným věčným Bohem samým, Bohem i člověkem, Bohem, který se vtělil, byl obětován na kříži a vzkříšen pro naši spásu, je definitivním sebezjevením Boha.
Přečteno 3314xcelý článek
Mnoho věřících má problémy pochopit, co znamenají slova o Ježíši Kristu "sestoupil do pekel" v tzv. "Apoštolském vyznání víry" i jinde. Napomoci jim v tom může následující stručné věroučné pojednání od katolického dogmatického teologa a bývalého děkana teologické fakulty v Olomouci Richarda Špačka (1864-1925).
Přečteno 1848xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | další
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.