Dvě kapitoly z významného díla neznámého autora, ukrývajícího se pod pseudonymem Dionysios z Areopagu, který žil s největší pravděpodobností na přelomu 5.-6. století. Jeho spisy, mezi které patří i dílo "O Božích jménech", z něhož zde předkládáme ukázky, výrazně ovlivily teologii a spiritualitu jak západního, tak východního křesťanství.
Přečteno 3354xcelý článek
Očistec je častým bodem věroučných kontroverzí především mezi katolickými a protestantskými křesťany. Je očistec pouhým katolickým výmyslem, z něhož v průběhu dějin katolická Církev finančně profitovala, nebo je přesvědčení o něm součástí křesťanské víry již od počátku křesťanství a křesťanské nauky? Na to se ve skromné formě snaží odpovědět následující pojednání.
Přečteno 4131xcelý článek
Pokračováním v dějinách koncilů se dostáváme k období papežských generálních koncilů, v tomto případě k 1. a 2. lateránskému koncilu (1123 a 1139), kdy první z nich je spojen především se sporem o investituru a druhý z nich s řešením papežského rozkolu.
Přečteno 2955xcelý článek
Čtyři krátké zmínky o dalších mužích pouště v Palladiově (cca 363-430?) díle "Historia Lausiaca", v nichž se svědčí především o zázracích v životech těchto mužů.
Přečteno 1315xcelý článek
O tom, kterak Boží přátelé jsou zcela Boží a o síle jejich modliteb ze soucitné lásky v úryvku z kázání německého mystika, dominikána Jana Taulera (1300-1361).
Přečteno 1499xcelý článek
Elpidios a Sisinnios, další z řady asketů, vyobrazených v Palladiově (cca 363-430?) díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 1312xcelý článek
Dopis církevního učitele a starověkého vyhlášeného kazatele sv. Jana Zlatoústého (Chrysostoma; 344/354-407) svému příteli Theodorovi, který po prvotním zasvěcení se Bohu v mnišském společenství z tohoto společenství odešel a chystal se - navzdory svému prvotnímu slibu - oženit. Právě do této situace vstupuje sv. Jan svým dopisem a podává rady, které mají svoji platnost i mimo tuto konkrétní událost.
Přečteno 1839xcelý článek
Ne každý na poušti vydržel ve svém počátečním rozhodnutí - mnozí podlehli pýše, falešným viděním či žádostem těla. Proč k tomu docházelo? Hlubokou odpověď s jasným rozlišením na tuto otázku podává jeden z mužů pouště Pafnútios v další části díla "Historia Lausiaca" starokřesťanského spisovatele Palladia (cca 363-430?), odpověď, která je platným vodítkem pro křesťany všech životních stavů a dob.
Přečteno 1968xcelý článek
"Bez bolesti nelze žít v lásce." Tuto pravdu, vyjádřenou Tomášem Kempenským v jeho knize "Následování Krista", rozvádí svým způsobem francouzská mystička a propagátorka úcty k Božskému Srdci, sv. Markéta Marie Alacoque (1647-1690).
Přečteno 2074xcelý článek
Svědectví z Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca" o Melanii Starší, vdově, jež "byla dotčena božskou láskou" a vydala se mezi svaté muže pouště.
Přečteno 2305xcelý článek
Pokračování věroučného pojednání o andělech od význačného českého katolického teologa počátku 20. století Josefa Pospíšila (1845-1926).
Přečteno 2042xcelý článek
O žárlivé lásce Boha, jež spaluje vše, co brání v dosažení jejího cíle - milování člověka a dosažení jeho blaženosti -, z pera italské mystičky a světice Kateřiny z Janova (1447-1510).
Přečteno 1554xcelý článek
Další z asketů vykreslených Palladiem (cca 363-430?) v díle "Historia Lausiaca" - Filoróm, který "ukazoval takovou šlechetnost ve svém křesťanském životě, že i ti z urozených rodů ho ctili pro jeho život a ctnost".
Přečteno 1296xcelý článek
Čtvrtá homilie výkladu "Janova evangelia" od učitele církve sv. Jana Zatoústého (+ 407). V první části této homilie se věnuje především obraně Kristova božství oproti dobovým herezím, druhá část je výzvou k dobrému životu, "aby se líbil Bohu."
Přečteno 2738xcelý článek
Pokračování Palladiova (cca 363-430?) vyprávění o svatých mužích pouště v jeho díle "Historia Lausiaca", tentokrát o Innocentovi, u něhož není vyloučeno, že se jedná o pozdějšího papeže Innocenta I.
Přečteno 1232xcelý článek
Kolem roku 150 napsal sv. Justin (+165) apologii, jíž hájil křesťanství proti pohanům. V posledních kapitolách této apologie líčí obřady křtu a eucharistie, která zpravidla následovala po křtu. Při četbě takovéto prvokřesťanské památky, která patří mezi nejstarší, můžeme pozorovat, jak podivuhodně se tato liturgie zachovala v celé ryzosti. Okolnost, že je dílo určeno pohanům, vysvětluje neobvyklé nebo nečekané výrazy, jako je "Den Slunce" (tj. neděle) ap.
Přečteno 2692xcelý článek
O asketovi Julianovi se ví jen pár informací, kdežto asketa Adolios je příkladem vytrvalé a věrné modlitby, jak vypovídá Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 1226xcelý článek
"Nejužitečnější povzbuzení, které člověk může zakusit a pro něž je vnímavý, je nebeská slast a pekelná strast," píše v následujícím úryvku bl. Jan van Ruysbroeck (1293/94-1381), holandský mystik, který v mnohém navazuje na rýnské mystiky a je považován za zakladatele duchovního hnutí "devotio moderna".
Přečteno 1600xcelý článek
Mezi prvními poustevníky byli nejen velcí mužové, ale i odvážné svaté ženy, které se zcela vydaly Pánu prostřednictvím modlitby a sebeodříkání, jak svědčí Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 1722xcelý článek
Úryvek z jednoho z nejznámnějších děl sv. Jana Zlatoústého (řec. Chrysostoma; 344/354-407), Učitele Církve, týkajícího se důstojnosti a poslání křesťanského kněžství: "Kněžství působí na zemi, ale svým posláním patří do nebe. Vždyť žádný člověk, žádný anděl, žádný archanděl, žádná stvořená bytost, nýbrž sám Spasitel ustanovil tuto důstojnost a lidem se dostalo cti zastávat tuto andělskou službu."
Přečteno 2003xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | ... 62 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.