Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

Chvála postu

sv. Atanáš Alexandrijský, 11.3. 2008

Postní povzbuzení svatého alexandrijského biskupa Atanáše (295-373), který je znám především jako velký protivník christologického bludu arianismu.

Přečteno 1331xcelý článek

Theosis (zbožštění) jako smysl života člověka 2/2

Archimandrita Georgios (Kapsanis), 10.3. 2008

Druhý díl pojednání o theosis (zbožštění) od otce archimandrity Georgia (Kapsanise), představeného monastýru sv. Řehoře na Svaté Hoře Athos v Řecku, z jeho knihy "Theosis - jako smysl života člověka", ve kterém rozebírá vztah vtělení Boha a zbožštění člověka.

Přečteno 1615xcelý článek

Strómata

Klement Alexandrijský, 7.3. 2008

Klement Alexandrijský (cca 150-211/216) - teolog, exegeta, "křesťanský gnostik", spisovatel - patří k výrazným osobnostem prvních staletí křesťanských dějin. Neboť byl ve své činnosti bezpochyby inspirován Duchem Kristovým, jeho slova mohou inspirovat i nás dnes, navzdory velké časové vzdálenosti, a vtahovat nás do věčnosti, k "poznání" (gnósi) a nazírání Logu, seslaného Otcem pro naši spásu.

Přečteno 2253xcelý článek

Křížový vrch v Rudě

Petr Hudec, 29.2. 2008

Jsou u nás ještě místa bez billboardů! Jedním z nich je krajina nízkého Jeseníku, kterou mnozí lidé jen projedou na cestě do rušných sportovních středisek položených severněji. A přece si tato větrná krajina režné krásy zasluhuje pozornost. Můžete v ní najít místa, kde se zastavil čas. Leží na ní tíha sudetské minulosti, ale pomalu se již uzdravuje. Noví obyvatelé se pomalu stávají starousedlíky a jejich vztah se vzájemně upevňuje.

Přečteno 1211xcelý článek

Otec archimandrita Georgios (Kapsanis) a Svatá Hora Athos

Michal Dvořáček, 25.2. 2008

Před nedávnem jsme na stránkách Revue Theofil uveřejnili výňatky z knihy o theosi (zbožštění) od představeného monastýru sv. Řehoře na Svaté Hoře Athos archimandrity Georgia (Kapsanise). Osobnost otce Georgia a známost jeho děl v pravoslavném světě překračuje již dnes pomyslné hranice Sv. Hory a Řecka, odkud autor pochází, a proto dnes předkládáme i čtenářům naší Revue stručnou prezentaci jeho osoby a vlastních slov o nevšedním místě, kde otec Georgios působí.

Přečteno 2056xcelý článek

Povzbuzení duši

bl. Jindřich Suso, 23.2. 2008

Úryvek z "Knížky lásky" (Das Minnebüchlein) připisované dominikánskému mystikovi bl. Jindřichu Susovi (cca 1300-1365). Kniha byla nalezena r. 1896 a do té doby byla úplně neznámá. Susovo autorství knihy je však sporné a dosud není zcela prokázané. Toto drobné dílo, jež čítá sotva několik stran, obsahuje hymnus ke cti Ukřižovaného a jeho Matky.

Přečteno 1765xcelý článek

Theosis (zbožštění) jako smysl života člověka 1/2

Archimandrita Georgios (Kapsanis), 14.2. 2008

V následujících dvou dílech nabízíme na stránkách Revue Theofil možnost seznámit se s pravoslavným učením o theosi (zbožštění) člověka tak, jak je ve své knize "Theosis - jako smysl života člověka" předkládá představený monastýru sv. Řehoře na Svaté Hoře Athos Archimandrita Georgios.

Přečteno 2119xcelý článek

Postní doba

Ladislav Pokorný, 14.2. 2008

Největším křesťanským svátkem jsou Velikonoce. K jejich hlubšímu prožití slouží přípravná doba - doba postní, která má kající ráz. Věřící vycházejí spolu s Kristem na poušť a připravují se na ponoření do Kristovy smrti a vzkříšení.

Přečteno 3157xcelý článek

Karol Wojtyła: Znamení odporu

Patrik Galle, 7.2. 2008

KNIHA - Karol Wojtyła: Znamení odporu, Křesťanská akademie, Řím 1981, 215 stran, přeložila T. B.

Přečteno 1564xcelý článek

Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana

Lukáš Drexler, 1.2. 2008

"Výroky 'Já jsem' patří ke zvláštním prvkům Janova evangelia." (F. Porsch) Navazují na starozákonní výroky Hospodinova sebezjevení v knize Exodus a u proroků, a z úst Ježíše Krista vypovídají o jeho vlastní identitě.

Přečteno 3794xcelý článek

Návod k vidoucímu životu

Mistr Eckhart, 28.1. 2008

Krátké pojednání německého středověkého mystika Mistra Eckharta (1260-1327) o cestě k "vidoucímu životu": "Chceme-li kdy dosáhnout vi­doucího života, pak je nutné, abychom vzplanuli nejžhavější láskou v Duchu svatém. Raději podstoupit všechna muka, než vědomě spáchat hřích. A kdyby bylo možné jedním jediným hříchem z pe­kla vykoupit nespočet duší: lépe to nečinit. Tolik musíme milovat Boha, chceme-li Mu důvěrně hledět tváří v tvář!" (úryvek)

Přečteno 3316xcelý článek

Mysteriologický a eklesiologický charakter zbožštění jako předpoklad spásy v Církvi 2/2

21.1. 2008

Pokračování pojednání o zbožštění podle sv. Řehoře Palamy, tentokrát ve vztahu ke svaté tajině Eucharistie a ke skutečnosti Církve, jež je díky Kristovu vtělení "novým stvořením".

Přečteno 1431xcelý článek

Duchovní píseň sv. Jana od Kříže 1

Jaroslav Ovečka, 18.1. 2008

Sv. Jan od Kříže (1542-1591) je jedním z nejvýznamnějších duchovních autorů křesťanského západu a jeho díla nabízejí neutuchající inspiraci všem, kdo touží po hlubokém vztahu s Bohem. Jedním z těchto děl je jeho Duchovní píseň. Souhrn Janovy nauky obsažené v tomto spisu nám v následujících dílech na pokračování předkládá překladatel Janových děl, jezuita Jaroslav Ovečka.

Přečteno 3663xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. nicejský koncil (325)

Hubert Jedin, 14.1. 2008

Nicejský koncil je první z velkých "ekumenických" koncilů, uznávaných východním i západním křesťanstvem. Jeho význam spočívá v definování "soupodstatnosti" Syna s Otcem, tedy té skutečnosti, že věčný Syn, který se stal v čase v Ježíši Kristu člověkem, je "Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zplozený, ne stvořený, stejné podstaty s Otcem" (nicejské vyznání víry). Tímto vyznáním se tak upevnilo a potvrdilo křesťanské pravověří oproti tehdejší ariánské herezi.

Přečteno 6227xcelý článek

O Křtu Páně

sv. Hippolyt Římský, 10.1. 2008

"Ten, který je přítomen všude a nikde není nepřítomen, je nepochopitelný pro an­děly a vzdálený lidskému zraku, ten přistoupil ke křtu," píše ve svém kázání sv. Hippolyt Římský (+235).

Přečteno 1557xcelý článek

List o ctnosti chudoby

sv. Ignác z Loyoly, Jan de Polanco, 9.1. 2008

V tomto listu, k němuž dal sv. Ignác nepochybně hlavní myšlenky, řádový tajemník P. Polanco utěšuje sebe a padovské jezuity stran svaté chudoby. Ona je Boží dar. Kristus byl chudý a za nejpřednější přátele si zvolil chudé. Chudí před Bohem jsou velicí a zjednávají jiným přátelství Boží, jsou králové a zjednávají jiným účast na království. Chudoba nám získává Krista a jeho dary, chrání před hříchy. Plní mužností, je záštitou řehole, dává spokojenost a radost. Nechť ji tedy ti, kdo se k ní zavázali řeholním slibem, přijímají a milují, a to i s jejími praktickými důsledky.

Přečteno 1756xcelý článek

Eucharistie prvních křesťanů 2 - Sv. Justin

Emilián Soukup, 5.1. 2008

Každé dílo velmi vysoké inteligence zpočátku ohromí, pak je zasypáno malichernými námitkami, potom se stane předmětem studia a soustavného pronásledování. To se muselo osvědčit na křesťanství, díle Boží moudrosti. Prvotní úžas pohanství byl křesťanům pohnutkou k ještě větší věrnosti, malicherné pomluvy v nich vzbuzovaly jen větší vroucnost vůči svatým tajemstvím a nejvíce k tajemství Eucharistie, soustavný útok pohanské vědy pak shledal, že je prozřetelností Boží připraven první eucharistický učenec - sv. Justin.

Přečteno 2199xcelý článek

Rukopisy od Mrtvého moře konečně česky

Dominik Opatrný, 4.1. 2008

KNIHA - Rukopisy od Mrtvého moře, Oikoymenh, Praha 2007, 964 stran, překlad Stanislav Segert, Robert Řehák, Šárka Bažantová.

Přečteno 2300xcelý článek

Mysteriologický a eklesiologický charakter zbožštění jako předpoklad spásy v Církvi 1/2

31.12. 2007

S pomocí osvícených svatých Otců a blahodatí Svatého Ducha člověk vítězí v Kristu nad hříchem, překonává moc pomíjivosti, tlení a smrti a vchází do života Těla Kristova, to znamená, že vstupuje do Církve. Hlavními dvěma svatými tajinami jsou Křest a Eucharistie (sv. Přijímání), v nich se projevuje zvláštní plán spásy Syna Božího nejplněji. Podle své přirozenosti a cíle představuje Církev sama o sobě skutečnou "účast na zbožštění".

Přečteno 1397xcelý článek

Panna Maria - Matka Boží

Lukáš Drexler, 30.12. 2007

Tvrzení, že Panna Maria je matka Boží, je jedním ze stěžejních vyjádření křesťanského pravověří. Tento výrok však není, jak by se na první pohled mohlo zdát, ani tak vyznáním o Marii, matce Ježíše z Nazareta, jako spíše o samotném Ježíši, o tom, kým on je, o jeho osobě. Proto je toto vyjádření pro křesťanství tolik důležité a proto se na sněmu v Efezu r. 431 stalo i dogmatickým vyjádřením křesťanské víry. Středem tohoto vyznání je tedy Ježíš Kristus, dle křesťanské víry Syn Boží a Spasitel světa.

Přečteno 3087xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | ... 56 |