Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

God's Grandeur / Boží velikost

Gerard Manley Hopkins, 8.4. 2008

V anglickém originále a českém překladu jedna z mnoha básní významného anglického básníka G.M. Hopkinse (1844-1889), jenž bývá považován za zakladatele moderní anglické poezie.

Přečteno 2215xcelý článek

Quicumque - Atanášské vyznání víry

Lukáš Drexler, 5.4. 2008

Jedním ze čtyř autoritativních vyznání víry katolické církve je tzv. "Atanášské vyznání víry" neboli "Quicumque", jež jasným a výstižným způsobem vyznává víru v jednoho Boha ve třech osobách a ve spásné vtělení a pozemské působení druhé Boží osoby - Syna.

Přečteno 4062xcelý článek

Píseň lásky

Jan Tauler, 4.4. 2008

Krátký úryvek z díla německého mystika a člena dominikánského řádu Jana Taulera (cca 1300-1361), žáka Mistra Eckharta, o potřebě zřeknutí se světské lásky pro lásku Boží.

Přečteno 1968xcelý článek

Obraz ženy v knize Přísloví

Dominik Opatrný, 31.3. 2008

Přestože se bibličtí autoři věnují ženám méně, než je obvyklé v dnešním světě, zůstávají ženy důležitým námětem mudroslovné literatury. Podrobněji se pokusím ukázat obraz ženy v knize Přísloví, předtím ale připomenu ještě situaci v ostatních knihách.

Přečteno 3358xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 4/6

Roberto Zavalloni, 28.3. 2008

Ve čtvrtém dílu o mariologii sv. Antonína Paduánského (1195-1231) se tentokráte zaměřujeme na vztah Panny Marie k lidem, kdy jedním z ústředních bodů je skutečnost Vtělení a jeho vztah k Marii, "poněvadž ona znovu sjednocuje Boha a lidi, když do světa lidí porodí samotného Boha".

Přečteno 1827xcelý článek

Význam optinské poustevny a zdejších ctihodných starců v letech 1820-1930

Michal Dvořáček, 27.3. 2008

Optinská poustevna je až dodnes významným centrem ruské pravoslavné duchovnosti. V následujícím článku přinášíme historii tohoto místa včetně mnoha citací optinských starců, které jsou plodem jejich duchovního života.

Přečteno 6142xcelý článek

Dopisy duchovnímu bratru-misionáři 1

sv. Terezie z Lisieux, 24.3. 2008

Úryvek z dopisu velké francouzské světice římskokatolické církve Terezie z Lisieux (1873-1897) jednomu z jejích duchovních bratrů-misionářů, napsaného v posledním roce jejího pozemského života.

Přečteno 3167xcelý článek

Naše Vzkříšení!

sv. Kateřina Sienská, 22.3. 2008

Úchvatná modlitba velké světice a učitelky katolické církve, mystičky Kateřiny Sienské (1347-1380) z dubna 1379, v níž jakoby shrnuje celé dějiny spásy: stvoření člověka, jeho pád, vtělení Boha, utrpení kříže a vzkříšení a skrze tyto Boží skutky spása člověka. Bůh zve opět člověka do rajské zahrady, kterou je samotná božská Trojice. Vtělený Syn je Strážcem této zahrady a dává do ní člověku opět vejít.

Přečteno 3396xcelý článek

Spasitelovo sestoupení do pekel (a naše spása)

Michal Dvořáček, 21.3. 2008

V předešlém příspěvku (viz Zamyšlení ke smyslu křesťanských Velikonoc) se na mnoha místech v textu objevil pojem "peklo", který není cizí ani literárnímu vyjádření Svatého Písma, ani duchovním poučením svatých Otců, které byly později zahrnuty i do bohoslužebných textů Církve. Abychom správně pochopili problematiku sestoupení Krista do pekla, a v této souvislosti i existenci podsvětí (řec. hádes), je třeba, abychom ji hned na počátku odlišili od reality věčného utrpení (řec. kolasis aionion), která bude spojena s druhým slavným příchodem Pána Ježíše Krista a všeobecným soudem.

Přečteno 4315xcelý článek

Zamyšlení ke smyslu křesťanských velikonoc

21.3. 2008

"Dnes nastalo spasení světa, světa viditelného i neviditelného. Kristus vstal z mrtvých, vstaňte s ním i vy!" (sv. Řehoř Teolog) Krátká zamyšlení nad velikonoční událostí od východních i západních světců (sv. Simeon Nový Teolog, ctih. Theodor Studita, sv. Řehoř Teolog, sv. Ambrož, sv. Jan Zlatoústý).

Přečteno 2853xcelý článek

Pod křížem

sv. Bonaventura,19.3. 2008

Krátké velkopáteční rozjímání z díla "Vitis mystica" ("O mystické révě"), které bylo dříve vydáno spolu s díly sv. Bernarda z Clairvaux (+1152), jehož autorství je však nyní připisováno sv. Bonaventurovi (+1274).

Přečteno 2677xcelý článek

Neděle zmrtvýchvstání Páně

Ladislav Pokorný, 19.3. 2008

Velikonoční neděle je ohniskem, v němž se spojuje postní doba a liturgie Velkého pátku se svatým padesátidenním velikonoční doby, v níž se nepřetržitě slaví vzkříšení Páně. Proto je velikonoční neděle jako v prvních staletích opět posledním dnem třídení a současně prvním dnem velikonoční doby. Liturgicky se slaví Neděle zmrtvýchvstání Páně vigilií a mší ve dne.

Přečteno 2647xcelý článek

Pán Ježíš umírá na kříži

Bratr Roger, bl. Matka Tereza, 19.3. 2008

Rozjímání nad dvanáctým zastavením křížové cesty od dvou význačných osobností západního křesťanství: zakladatele komunity v Taizé bratra Rogera Schütze (1915-2005) a zakladatelky kongregace Misionářek lásky Matky Terezy (1910-1997).

Přečteno 2455xcelý článek

Stehlík

Petr Hudec, 16.3. 2008

Velký pátek je dnem hlubokého mystéria pro toho, kdo nedrží sklenici duše dnem vzhůru. Rozhodl jsem se loni s přáteli vyhledat v okolí křížovou cestu v přírodě a vzpomněl jsem si, že by měla být nějaká v Kvasicích u Otrokovic. A tak jsme se tam vypravili.

Přečteno 2059xcelý článek

Velikonoční třídení (triduum)

Ladislav Pokorný, 16.3. 2008

Vrcholem celého liturgického roku a nejstarším svátkem křesťanů je velikonoční neděle. Nestojí osamocena, dovršuje se v ní tzv. "velikonoční třídení (lat. triduum)", které stojí přibližně uprostřed mezi přípravnou dobou čtyřicetidenního postu a slavením velikonoční doby prodlouženým na padesát dní. Velikonoční třídení, doba postní a velikonoční tvoří velikonoční okruh liturgického roku.

Přečteno 3537xcelý článek

List o usneseních Nicejského koncilu

sv. Atanáš Alexandrijský, 14.3. 2008

Ukázkový výňatek z jednoho listu sv. Atanáše Alexandrijského (295-373), v němž, podporujíc závěry nicejského koncilu z r. 325, proti ariánské herezi brání a obhajuje pravou víru v božství Syna a jeho soupodstatnost s Otcem. V úryvku velice srozumitelně vysvětluje rozdíl mezi ariánským učením o stvořenosti Syna a naopak pravověrným učením o nestvořenosti a věčnosti Syna-Slova, skrze které Bůh vše stvořil.

Přečteno 3343xcelý článek

Kříž nad vodou

Silvestr Maria Braito, 13.3. 2008

Jedna z nejstarších křesťanských památek je takzvaný list svatého apoštola Barnabáše, jenž je ovocem alexandrijské katechetické školy. V ní čteme mnoho o vztahu kříže a vody světa a hříchu. "Blahoslavení ti, kteří doufajíce v kříž sestupují do vody."

Přečteno 2205xcelý článek

Gloria, laus et honor

Theodulphus, 13.3. 2008

Hymnus od středověkého autora Theodulpha (750-821), který se dodnes zpívá při průvodu na Květnou neděli.

Přečteno 2203xcelý článek

Chvála postu

sv. Atanáš Alexandrijský, 11.3. 2008

Postní povzbuzení svatého alexandrijského biskupa Atanáše (295-373), který je znám především jako velký protivník christologického bludu arianismu.

Přečteno 1742xcelý článek

Theosis (zbožštění) jako smysl života člověka 2/2

Archimandrita Georgios (Kapsanis), 10.3. 2008

Druhý díl pojednání o theosis (zbožštění) od otce archimandrity Georgia (Kapsanise), představeného monastýru sv. Řehoře na Svaté Hoře Athos v Řecku, z jeho knihy "Theosis - jako smysl života člověka", ve kterém rozebírá vztah vtělení Boha a zbožštění člověka.

Přečteno 2203xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | ... 62 |