Palladios (cca 363-430?) se ve svém díle "Historia Lausiaca" zmiňuje mj. také o velkém církevním učiteli a světci Athanasiovi Alexandrijském (295-373), zapáleném bojovníkovi proti ariánské herezi, kvůli které Athanasios musel snášet mnohá příkoří, jak je také do určité míry uvedeno v následujícím Palladiově vyprávění.
Přečteno 1411xcelý článek
Vyprávění o Melanii Mladší z Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca". Melanie Mladší, nazývaná též Římská, byla vnučkou Melanie Starší, v jejíchž stopách šla.
Přečteno 1719xcelý článek
Pokračování Palladiova (cca 363-430?) vyprávění o svatých ženách pouště v jeho díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 911xcelý článek
Adventní téma o druhém příchodu Ježíše Krista z komentáře světce a Učitele Církve Efréma Syrského (cca 306-373) k "Diatessaronu".
Přečteno 1774xcelý článek
O některých mužích z Antinoe, kteří "žili z lopoty svých rukou a uskutečňovali askezi ve vysokém stupni", a poustevnících, kteří "se uzavřeli ve skalnatých horách", jak svědčí Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 956xcelý článek
Další příklady svatých žen z Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca".
Přečteno 1185xcelý článek
Ačkoliv má tato kapitola z Palladiova (cca 363-430?) spisu "Historia Lausiaca" nadpis "O Silbanii", přesto je spíše dalším pokračováním vyprávění o Melanii.
Přečteno 1208xcelý článek
Pokračování vyprávění o Melanii Starší, která mj. "po třicet sedm let ze svého vlastního majetku podporovala chrámy, kláštery, cizince i věznice", jak o ní píše Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 936xcelý článek
Dvě kapitoly z významného díla neznámého autora, ukrývajícího se pod pseudonymem Dionysios z Areopagu, který žil s největší pravděpodobností na přelomu 5.-6. století. Jeho spisy, mezi které patří i dílo "O Božích jménech", z něhož zde předkládáme ukázky, výrazně ovlivily teologii a spiritualitu jak západního, tak východního křesťanství.
Přečteno 2768xcelý článek
Čtyři krátké zmínky o dalších mužích pouště v Palladiově (cca 363-430?) díle "Historia Lausiaca", v nichž se svědčí především o zázracích v životech těchto mužů.
Přečteno 1018xcelý článek
Elpidios a Sisinnios, další z řady asketů, vyobrazených v Palladiově (cca 363-430?) díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 996xcelý článek
Dopis církevního učitele a starověkého vyhlášeného kazatele sv. Jana Zlatoústého (Chrysostoma; 344/354-407) svému příteli Theodorovi, který po prvotním zasvěcení se Bohu v mnišském společenství z tohoto společenství odešel a chystal se - navzdory svému prvotnímu slibu - oženit. Právě do této situace vstupuje sv. Jan svým dopisem a podává rady, které mají svoji platnost i mimo tuto konkrétní událost.
Přečteno 1446xcelý článek
Ne každý na poušti vydržel ve svém počátečním rozhodnutí - mnozí podlehli pýše, falešným viděním či žádostem těla. Proč k tomu docházelo? Hlubokou odpověď s jasným rozlišením na tuto otázku podává jeden z mužů pouště Pafnútios v další části díla "Historia Lausiaca" starokřesťanského spisovatele Palladia (cca 363-430?), odpověď, která je platným vodítkem pro křesťany všech životních stavů a dob.
Přečteno 1643xcelý článek
Svědectví z Palladiova (cca 363-430?) díla "Historia Lausiaca" o Melanii Starší, vdově, jež "byla dotčena božskou láskou" a vydala se mezi svaté muže pouště.
Přečteno 1677xcelý článek
Další z asketů vykreslených Palladiem (cca 363-430?) v díle "Historia Lausiaca" - Filoróm, který "ukazoval takovou šlechetnost ve svém křesťanském životě, že i ti z urozených rodů ho ctili pro jeho život a ctnost".
Přečteno 985xcelý článek
Čtvrtá homilie výkladu "Janova evangelia" od učitele církve sv. Jana Zatoústého (+ 407). V první části této homilie se věnuje především obraně Kristova božství oproti dobovým herezím, druhá část je výzvou k dobrému životu, "aby se líbil Bohu."
Přečteno 2170xcelý článek
Pokračování Palladiova (cca 363-430?) vyprávění o svatých mužích pouště v jeho díle "Historia Lausiaca", tentokrát o Innocentovi, u něhož není vyloučeno, že se jedná o pozdějšího papeže Innocenta I.
Přečteno 928xcelý článek
Kolem roku 150 napsal sv. Justin (+165) apologii, jíž hájil křesťanství proti pohanům. V posledních kapitolách této apologie líčí obřady křtu a eucharistie, která zpravidla následovala po křtu. Při četbě takovéto prvokřesťanské památky, která patří mezi nejstarší, můžeme pozorovat, jak podivuhodně se tato liturgie zachovala v celé ryzosti. Okolnost, že je dílo určeno pohanům, vysvětluje neobvyklé nebo nečekané výrazy, jako je "Den Slunce" (tj. neděle) ap.
Přečteno 2240xcelý článek
O asketovi Julianovi se ví jen pár informací, kdežto asketa Adolios je příkladem vytrvalé a věrné modlitby, jak vypovídá Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 904xcelý článek
Mezi prvními poustevníky byli nejen velcí mužové, ale i odvážné svaté ženy, které se zcela vydaly Pánu prostřednictvím modlitby a sebeodříkání, jak svědčí Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".
Přečteno 1380xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ... 14 | další
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.