Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Kdo přijímá Ducha, přijímá zároveň Otce i Syna

sv. Basil Veliký, 15.6. 2019

Ve čtvrtém století probíhal teologický zápas o správné terminologické uchopení tajemství Nejsvětější Trojice. Mezi nejvýznamnější "zápasníky" té doby patřili tzv. kappadočtí otcové, z jejichž okruhu pochází mj. "List 38.", týkající se právě zmíněného zápasu a známý též pod názvem: "O rozlišení mezi úsií a hypostazí". Z něj přinášíme drobný úryvek v českém překladu, přínosný a srozumitelný i pro neteology.

Přečteno 172xcelý článek

Seslání Ducha Svatého

sv. Irenej z Lyonu, 3.6. 2019

Co Bůh udělil Panně Marii v okamžiku Zvěstování, to udělil Církvi o Letnicích: totiž plodnost svého Svatého Ducha, aby Církev ve svém lůně nesla Krista světu a byla sama působením Ducha v Krista proměněna.

Přečteno 142xcelý článek

"Jestliže neodejdu, Zastánce k vám nepřijde"

sv. Cyril Alexandrijský, 26.5. 2019

Sv. Cyril Alexandrijský (+444) zdůrazňuje a vysvětluje slova samotného Pána Ježíše, proč on musel po svém vzkříšení opět vystoupit tam, odkud k nám sestoupil, totiž ke svému Otci. A tím důvodem je, aby nám mohl seslat svého Ducha, který věřícím v Krista udělí věčný život, totiž skrze nové narození z Ducha věčnou účast na Boží přirozenosti.

Přečteno 142xcelý článek

Jedině od Boha je naše spása

sv. Augustin, 22.4. 2019

Svým vzkříšením nám vtělený Bůh vydobyl i naše vzkříšení, tedy těm, kteří v Něho uvěřili, čímž naprosto odzbrojil a přemohl smrt i satana. Jen od Vzkříšeného je naše spása, neboť On je Bůh a zachránce a nápravce naší padlé lidské přirozenosti a přemožitel toho, který ji až do Kristova vzkříšení držel v otroctví.

Přečteno 184xcelý článek

Jsme vpravdě tím, co tajemně slavíme při oběti

sv. Fulgentius z Ruspe, 14.4. 2019

Svatý biskup Fulgentius z Ruspe (+533), "duchovní syn" sv. Augustina, před námi předestírá tu pravdu, že eucharistie coby plod oběti Ježíše Krista, kterou učinil z lásky pro nás, připodobňuje mocí Ducha Svatého ty, kteří ji přijímají, právě jemu a jeho lásce, aby i tito byli uschopněni obětovat se zcela pro něj a pro bližní.

Přečteno 154xcelý článek

Jak přistupovat k přijímání Těla a Krve Kristovy?

sv. Basil Veliký, 9.2. 2019

Věřící nepřijímají v eucharistii jakýkoliv chléb, ale samotného Boha, který se stal člověkem a který udílí plnost svého života pod způsobami chleba a vína. A tato skutečnost vybízí k patřičnému postoji při přijímání, jak odpovídá i sv. Basil Veliký (+379).

Přečteno 393xcelý článek

Bohorodička jako Svatyně

John Saward, 3.1. 2019

Z Božího mateřství Panny Marie vyplývá mnoho titulů, jí udělovaných věřícími, např. Archa úmluvy, Hořící keř, Trůn Boží Moudrosti, Svatostánek ad. Jedním z nich je i označení Bohorodičky a jejího lůna za Svatyni Boží, jak je dosvědčeno u mnoha církevních otců, kteří vnímají a opěvují velikost a výlučnost Panny Marie, udělenou jí velikostí a výlučností Boha, jenž se v Marii stal pro nás a pro naši spásu člověkem. Některá z těchto svatooteckých svědectví nám předkládá anglický katolický dogmatik John Saward (*1947).

Přečteno 295xcelý článek

Řeč na Narození Páně

sv. Lev Veliký, 24.12. 2018

"Náš Spasitel, nejmilejší, se dnes narodil, radujme se!" vybízí nás ve svém kázání velký a svatý papež Lev Veliký (+461) k slavnosti Narození Pána, který se proto vtělil a narodil z Panny, aby "nás všechny přišel vysvobodit".

Přečteno 273xcelý článek

Mučednictví

sv. Hippolyt Římský, 20.10. 2018

Nemůže být věrohodnější výzvy k mučednictví než od toho, který sám zemřel mučednickou smrtí, což se týká právě Hippolyta Římského (+235), jenž navzdory své vzdoropapežské epizodě dosáhl nakonec svatosti a úcty v Církvi z toho vyplývající.

Přečteno 293xcelý článek

Slova a zkušenost

sv. Izák Syrský, 8.9. 2018

Izák Syrský (7. stol.) náleží k nejvýznamnějším a nejautoritativnějším osobnostem syrského křesťanství. Ve svých dílech klade důraz jak na duchovní, tj. kontemplativní poznání, tak na Boží milosrdenství a lásku, která je pro něj důvodem veškerého Božího jednání.

Přečteno 396xcelý článek

Křtěte národy ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého

sv. Hilarius z Poitiers, 21.5. 2018

Realita Boha Trojice není lidským konstruktem, ale byla zjevena díky jedné ze tří Božských Osob: díky Synovi, který se stal "pro nás a pro naši spásu" člověkem Ježíšem Kristem. A právě do této trojiční reality jsme jako křesťané nořeni při křtu, jak dosvědčuje svatý biskup Hilarius z Poitiers (+367), velký obhájce zejména právě trojičního učení.

Přečteno 700xcelý článek

Duch Svatý - Učitel a Vůdce modlitby

sv. Ambrož Milánský, 17.5. 2018

"Beze mne nemůžete činit nic," říká Pán Ježíš Kristus (srov. J 15,5), a proto nám sesílá svého Ducha, který nás učí modlitbě, jež nemá konce, neboť taková modlitba je naší účastí na trialogu trojjediného Boha, v němž má svůj zdroj a z něhož bere i sílu k neomylnému vyslyšení Bohem.

Přečteno 749xcelý článek

Všechny události Kristova života zpodobují života křesťana

sv. Augustin, 16.4. 2018

Abychom nakonec Kristu "byli podobni", jak píše apoštol Jan (srov. 1J 3,2), musíme si coby křesťané projít tím, čím si prošel sám náš Pán a Bůh Ježíš Kristus coby Hlava svého Těla - Církve, jak stručně a výstižně zvýrazňuje sv. Augustin (+430).

Přečteno 575xcelý článek

Modlitba, půst a milosrdenství jsou základem zbožnosti

sv. Petr Chrysolog, 12.2. 2018

Modlitba, půst a milosrdenství jsou od sebe neoddělitelné podobně jako víra, naděje a láska. K jejich praktikování nás povzbuzuje svatý italský arcibiskup ravennský a Učitel Církve Petr Chrysolog (+451).

Přečteno 1299xcelý článek

Vtělení Boha Slova je zárukou naší nesmrtelnosti

sv. Hilarius z Poitiers, 18.12. 2017

Sv. Hilarius z Poitiers (+367) coby významný odpůrce ariánské hereze a zastánce pravověrného trojičního učení proslul zejména jako autor díla "O Trojici", ze kterého přinášíme drobný úryvek, v němž jeho pisatel v návaznosti na další církevní otce zdůrazňuje tu skutečnost, že Bůh Syn se stal člověkem, tělem, aby člověk mohl mít i se svým tělem účast na věčném životě Trojjediného Boha.

Přečteno 2082xcelý článek

Kdo miluje tvůj zákon, těší se z jeho pokoje

sv. Lev Veliký, 4.9. 2017

Svatý papež Lev Veliký (+461) podtrhuje tu skutečnost, že pokoj je darem a že jeho zdroj není v tomto světě, ale v Bohu, který nám jej uštědřuje coby důsledek našeho sjednocení s vůlí Boží, s níž je v nesouladu vůle tohoto světa.

Přečteno 3122xcelý článek

Jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš

sv. Ambrož Milánský, 30.7. 2017

Nebylo v moci žádného člověka vykoupit lidstvo z hříchu než toho, který je zároveň Bohem, tj. nadmíru milujícím a neposkvrněným hříchem Adamovým, jak nás o tom zpravuje sv. Ambrož Milánský (+397) v úryvku z "Výkladu Žalmů".

Přečteno 3895xcelý článek

Okoušení sladkosti Boží

sv. Augustin, 31.5. 2017

Křesťanství není jednou z mnoha věr v náboženské nabídce světa, ale zkušeností s živým Bohem skrze víru, jak toto zakoušení skrze dar Ducha Svatého vyjadřuje i velký Učitel Církve sv. Augustin (+430). Mimo jiné tím dosvědčuje výrok apoštola Jana: "Kdo věří v Syna Božího, má to svědectví v sobě" (1J 5,10), nebo také apoštola Pavla: "Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti" (Řím 8,16). Jsme totiž znovuzrozeni z Ducha a tak máme podíl na Jeho životě, věčném životě.

Přečteno 4111xcelý článek

Působení Ducha Svatého

sv. Basil Veliký, 29.5. 2017

Sv. Basil Veliký (+379) potvrzuje tu skutečnost, že bez Ducha Svatého bychom nemohli dosáhnout nebe, neboť je to Duch Svatý, který "pozvedá srdce do výše, vede za ruku slabé a zdokonaluje pokročilé ... a svým společenstvím je činí duchovními."

Přečteno 4365xcelý článek

Nanebevstoupení Páně

sv. Augustin, 21.5. 2017

Jedním z výrazných a nezaměnitelných bodů křesťanství oproti většině ostatních náboženství je zastávání kladné, věčné hodnoty těla člověka a vůbec materiální stránky stvoření. To vychází z kladného hodnocení samým Bohem, který tuto hmotnou skutečnost stvořil a ohodnil svým slovem jako "velmi dobrou" (srov. Gen 1,31) a který ji pak "vzal za svou", když se skrze své Slovo stal člověkem, aby lidství a celé stvoření spasil a vzkříšením a nanebevstoupením je povznesl do nebe k věčné účasti na Jeho Božské přirozenosti. A právě na tomto základě, na navýsost kladném "ohodnocení" lidství Božím Slovem, které se navěky "stalo tělem", staví sv. Augustin svoji obhajobu povznesení lidství, lidské tělesnosti k věčnému údělu v nebi Nanebevstoupením Kristovým.

Přečteno 4135xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 11 |