Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Obnov naše dny jako na počátku

sv. Atanáš Alexandrijský, 2.5. 2016

Co bylo člověkem ztraceno, to Bůh opět získal, co bylo člověkem narušeno, to Bůh opět obnovil: stal se jedním z nás, abychom vzali účast na jeho neporušenosti a věčném životě, jak nás zpravuje alexandrijský svatý biskup Atanáš (+373).

Přečteno 853xcelý článek

Sám sebe za nás obětoval

sv. Fulgentius z Ruspe, 21.3. 2016

Bez prolité krve Božího Syna a bez jeho obětovaného těla bychom byli ztraceni, zdůrazňuje ve svém pojednání sv. Fulgentius (5.-6. stol.), biskup z Ruspe.

Přečteno 825xcelý článek

Co znamená, že Kristus sedí na pravici Boží

sv. Augustin, 21.11. 2015

Lidmi ponížen k časné smrti, Bohem Otcem však povýšen do věčné slávy - náš Král Ježíš Kristus, který nyní sedí po pravici Boží, jak připomíná svatý Učitel Církve, hipponský biskup Augustin (+430).

Přečteno 1176xcelý článek

Kříž je slávou i povýšením Krista

sv. Ondřej Krétský, 14.9. 2015

Kříž je vítězným znamením, znamením vítězství nad smrtí a našeho vykoupení samotným Bohem. Křížem "byly zahnány temnoty a vráceno světlo", jak píše svatý biskup Ondřej Krétský (+ 8. stol.).

Přečteno 978xcelý článek

Vyzdob, Pane, v našich myslích příbytek dni, který nezná konce

sv. Efrém Syrský, 8.6. 2015

"Učiň nás hodnými zakusit osobně vzkříšení, ve které doufáme," prosí v krásné modlitbě svatý jáhen Efrém Syrský (+ 373), Učitel Církve.

Přečteno 874xcelý článek

Trojice je svatá a dokonalá

sv. Atanáš Alexandrijský, 25.5. 2015

Skutečnost Boží Trojice nevymyslel žádný člověk, ale zjevil nám ji Ježíš Kristus, tj. vtělená druhá Osoba Trojice, a Církev o tom vydává spásné svědectví. Mezi ty nejvýznačnější svědky v Církvi náleží sv. Atanáš, alexandrijský patriarcha (+373).

Přečteno 1049xcelý článek

Nikdo nevstoupil do nebe kromě toho, který sestoupil z nebe

sv. Augustin, 12.5. 2015

"Dnes vstoupil náš Pán Ježíš Kristus na nebesa. Kéž tam s ním vystoupí i naše srdce!" povzbuzuje nás Učitel Církve sv. Augustin (+430) ve svém kázání ke svátku Nanebevstoupení Páně.

Přečteno 1084xcelý článek

Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity

Lukáš Drexler, 22.4. 2015

"Nežiji už já, ale žije ve mně Kristus" (Gal 2,20) - to je cíl představený nám apoštolem Pavlem, ale i tajemným autorem z 5. století, skrývajícím se pod jménem Pavlova učedníka Dionýsia, který se obrátil v důsledku Pavlova kázání o "neznámém Bohu" na Areopagu.

Přečteno 1775xcelý článek

Hermův pastýř III

Hermas, 13.4. 2015

Starokřesťanský spis nazvaný Pastýř podle anděla pokání, který se zjevuje Hermovi v podobě pastýře, byl napsán ve 2. století, v době papeže Pia I. mezi r. 140-145.

Přečteno 1764xcelý článek

Kristus je den

sv. Maxim Turínský, 6.4. 2015

Kristovým vzkříšením nám vzešel nikdy nekončící den, den věčného odpočinutí, jehož byl šabat pouhým předobrazem a zaslíbením. A tím dnem je sám Kristus, jak píše ve svém kázání svatý biskup Maxim Turínský (3.-4. stol.).

Přečteno 1230xcelý článek

Eucharistie, Pascha Pána

sv. Gaudentius z Brescie, 2.4. 2015

Řečí paradoxu, při Poslední večeři Pán Ježíš prolévá svou krev dříve, než ji prolévá. Koneckonců jeho oběť se počíná již jeho početím v Mariině lůně, vrcholí na kříži a její plody udílí zejména skrze eucharistii, která je jeho obětovaným tělem a krví pod způsobami chleba a vína, jak dosvědčuje i sv. Gaudentius, biskup z Brescie (+ cca 410). A přijímání eucharistie je vrcholným aktem sjednocení s Ježíšem Kristem a skrze něj s celou Božskou Trojicí.

Přečteno 1401xcelý článek

Hermův pastýř II

Hermas, 29.3. 2015

Starokřesťanský spis nazvaný Pastýř podle anděla pokání, který se zjevuje Hermovi v podobě pastýře, byl napsán ve 2. století, v době papeže Pia I. mezi r. 140-145.

Přečteno 1130xcelý článek

Hermův pastýř I

Hermas, 23.3. 2015

Starokřesťanský spis nazvaný Pastýř podle anděla pokání, který se zjevuje Hermovi v podobě pastýře, byl napsán ve 2. století, v době papeže Pia I. mezi r. 140-145.

Přečteno 1674xcelý článek

Takto jsi připravil zemi

sv. Hilarius z Poitiers, 12.1. 2015

Krátká, leč hutná a hluboká ukázka vládnutí slovem svatého biskupa Hilaria z Poitiers (+367), jež pochází z jeho výkladu Žalmu 64(65) a pojednává zejména o napájení a sycení Bohem pro život věčný.

Přečteno 951xcelý článek

Zjevení Syna se rovná poznání Otce

sv. Irenej z Lyonu, 27.12. 2014

"Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne. Kdybyste znali mne, znali byste i mého Otce," říká Ježíš Kristus v Janově evangeliu. A tuto pravdu vysvětluje sv. Irenej z Lyonu (+202/203) ve svém spisu "Adversus haereses" ("Proti bludům"). Ježíš Kristus, vtělený Syn Boží, světu zjevuje Otce a je tak jedinou cestou k němu a k jeho poznání.

Přečteno 1059xcelý článek

List sv. Polykarpa Filippanům

sv. Polykarp, 24.11. 2014

Od sv. Polykarpa máme zachovaný jediný list adresovaný Filippanům. Podnět k němu dali křesťané ve Filippách. Požádali jej totiž o doručení svého listu do Antiochie, v němž si též postěžovali na chování kněze Valenta, a zároveň prosili o zaslání Ignácových listů. Polykarp - což bylo i přání samotného Ignáce - jim posílá Ignácovy listy a s nimi tento průvodní list krátce po Ignácově smrti (kolem r. 114).

Přečteno 2183xcelý článek

List Barnabášův

Sv. Barnabáš, 15.11. 2014

Významný písemný svědek prvotní křesťanské církve. Autorství listu bývá připisováno sv. Barnabášovi, který byl spolupracovníkem apoštola Pavla a dle legendy zemřel mučednickou smrtí.

Přečteno 1902xcelý článek

Umučení smyrnenského biskupa svatého Polykarpa

6.10. 2014

Nejstarší písemný dokument o mučednické smrti pro křesťanskou víru.

Přečteno 1319xcelý článek

Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti

sv. Cyril Alexandrijský, 3.9. 2014

Syn Boží přišel a stal se člověkem, aby nám dal účast na Božím, věčném životě, a vštípil si nás jako rouby do svých ran, abychom se stali ratolestmi pravého vinného kmene, z jehož mízy jsme navěky živi. A tak jsme zrozeni z Boha, "shůry", abychom navěky milovali silou Lásky, která si první zamilovala nás.

Přečteno 1066xcelý článek

Eucharistie, záruka vzkříšení

sv. Irenej z Lyonu, 13.5. 2014

Bůh se v Ježíši Kristu stal cele člověkem, aby zachránil celého člověka - jeho duši i tělo. Syn Boží své tělo pak obětoval na Kříži, aby nás vykoupil ze smrti, a dal nám na této své spásné oběti účast zejména skrze eucharistické způsoby chleba a vína, abychom byli na konci věků vzkříšeni, tak jako byl již vzkříšen On. Inspiraci k rozjímání na toto téma nám poskytuje sv. Irenej z Lyonu (+202/203) ve svém spise "Proti herezím" ("Adversus haereses").

Přečteno 1000xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 11 |