Nacházíte se na: Theofil > Věrouka

Věrouka

Panna Maria - Matka Boží

Lukáš Drexler, 30.12. 2007

Tvrzení, že Panna Maria je matka Boží, je jedním ze stěžejních vyjádření křesťanského pravověří. Tento výrok však není, jak by se na první pohled mohlo zdát, ani tak vyznáním o Marii, matce Ježíše z Nazareta, jako spíše o samotném Ježíši, o tom, kým on je, o jeho osobě. Proto je toto vyjádření pro křesťanství tolik důležité a proto se na sněmu v Efezu r. 431 stalo i dogmatickým vyjádřením křesťanské víry. Středem tohoto vyznání je tedy Ježíš Kristus, dle křesťanské víry Syn Boží a Spasitel světa.

Přečteno 2102xcelý článek

Svátek mláďátek

Romano Guardini, 27.12. 2007

V církevním roce je zvláštní slavnost: Slavnost betlémských neviňátek, která byla usmrcena kvůli Kristu... Církev slaví památku těchto dětí a nazývá je svatými. Dokonce v litaniích ke všem svatým je vzývá prosbou: "Svatá neviňátka, orodujte za nás."

Přečteno 1435xcelý článek

List o narození Páně

sv. František Saleský, 25.12. 2007

Laskavý Theotime, nechť Svatý Duch a věrná láska Otce i Syna jsou milostivy mé prostotě! Náš duch uzří Boha, laskavý Theotime, ale říkám ti, že uvidí Boha samého "tváří v tvář" tehdy, když v na­zírání pravdivé a skutečné přítomnosti pozná vlastní božskou podstatu v její nekonečné kráse, všemohoucnosti, všedobrotě, vševědoucnosti, nejvyšší spra­vedlnosti a ve všech ostatních bezedných dokona­lostech.

Přečteno 1363xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Osm ekumenických koncilů starověku

Hubert Jedin, 22.11. 2007

Osm ekumenických koncilů, které svolány od římských, později východořímských císařů, se konaly na území východořímské říše v Nicei, Cařihradě, Efezu a Chalcedonu, se liší od všech následujících, svolaných papeži a na Západě proslavených tak, že je oprávněno o nich pojednat jako o historické jednotě, ačkoliv zasahují do raného středověku a ačkoliv čtyři z nich, "staré koncily" v přísném smyslu, se podle svého významu zřetelně odlišují od následujících.

Přečteno 1746xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 3/6

Roberto Zavalloni, 15.10. 2007

Ve třetím pokračování o mariánském aspektu učení sv. Antonína Paduánského se dotýkáme tajemného a hlubokého vztahu Marie s třetí božskou osobou - Duchem svatým, a to především na podkladě události Zvěstování.

Přečteno 1287xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Úvod

Hubert Jedin, 9.10. 2007

Církevní koncily - a především tzv. "ekumenické" - jsou vždy významným mezníkem v životě církve i jednotlivého křesťana. Jsou odpovědí církve na její aktuální problémy a potřeby, která však má nadčasovou platnost a je stálou inspirací pro každého, kdo má zájem "zpřesňovat" a prohlubovat svoji "orthopraxi" "orthodoxií".

Přečteno 2340xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 2/6

Roberto Zavalloni, 12.9. 2007

Druhá část seriálu o mariánském učení sv. Antonína Paduánského probírá vztah Boží Matky k Bohu. Sv. Antonín se mj. "soustředí na Mariinu úlohu v tom, co Otcové nazývají 'podivuhodnou výměnou' (commercium admirabile) Boží a lidské přirozenosti, počínajíc okamžikem vtělení".

Přečteno 1514xcelý článek

Učení sv. Antonína Paduánského o Marii 1/6

Roberto Zavalloni, 28.8. 2007

Sv. Antonín Paduánský není jen "světec sladkých vyobrazení" a "patron ztracených věcí", nýbrž především zanícený učedník a hlasatel Ježíše Krista a světec hlubokých duchovních zkušeností. V následujících týdnech jsme se rozhodli vám na pokračování představit jeden aspekt ze spirituality a teologie sv. Antonína - aspekt mariánský.

Přečteno 1519xcelý článek

Evangelium

Lukáš Drexler, 13.8. 2007

Evangelium je jeden ze základních pojmů křesťanské víry, který navazuje jak na úzus v řeckém prostředí, tak především na starozákonní židovskou tradici. V křesťanství však skutečnost "evangelia" získává nový rozměr, a to především díky osobě Ježíše Krista.

Přečteno 642xcelý článek

Mariánská dogmata a Písmo svaté

Jacek Salij, 14.7. 2007

"Neboť tak Bůh miloval svět, že nám dal svého jednorozeného Syna." (Jan 3,16) - toto je samotná podstata křesťanství. A právě tato pravda, pravda o Ježíši Kristu, je prvním a hlavním předmětem křesťanské víry. Všechny ostatní články víry jsou vůči této základní pravdě služebné: vysvětlují ji a brání. Takový je rovněž význam mariánských dogmat: objasňovat a chránit pravdu o Ježíši Kristu.

Přečteno 1583xcelý článek

Nejsvětější Trojice

7.4. 2007

Víra v jednoho Boha ve třech Osobách je jedním z nejzvláštnějších prvků křesťanství. Žádné jiné náboženství toto tajemství nepředkládá k věření. Existence Nejsvětější Trojice je dogmatem naší víry. Pouhým lidským rozumem bychom nedošli k této pravdě, zjevil nám ji Kristus.

Přečteno 3995xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | další