"První vstal Kristus, potom při Kristově příchodu vstanou ti, kdo jsou jeho," píše apoštol Pavel (1Kor 15,23). Odtud je Kristus pro své vzkříšení "Prvorozený mezi zmrtvýchvstalými", to jest "Prvorozený mezi mnoha bratřími", kterým udělil věčný život a které nyní táhne spolu s Sebou jako jejich Hlava před tvář Otce v Nebi, jak o tom v následujícím textu pojednává velký starokřesťanský autor sv. Řehoř z Nyssy (4. stol.).
Přečteno 716xcelý článek
Bůh vše stvořil v šesti dnech a "sedmého dne dokončil své dílo, které konal" (Gen 2,2), "sedmého dne odpočinul" (Ex 20,11)...
Přečteno 733xcelý článek
"Čím ďábel zvítězil, tím byl také poražen! Z rajského stromu porazil ďábel Adama, z kříže přemohl Kristus ďábla. Jedno dřevo sráželo do propasti podsvětí, druhé naopak přivádí zpět k životu." Jasná slova k vrcholné události oběti Ježíše Krista na Kříži od toho, který byl ne nadarmo nazván přízviskem "Zlatoústý" (+407).
Přečteno 846xcelý článek
"V daru Syna se ukazuje celá hloubka Otcovy lásky. Otec z lásky k lidem, jež chce zachránit, dává dar, který mu trhá srdce," píše ve svém zamyšlení známý jezuitský teolog Jean Galot (+2008).
Přečteno 680xcelý článek
Poté co Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" vysvětlil starozákonní výroky vztažené na Krista, totiž že Boží Syn je Bohem Otcem nazýván "ostrý meč" a "vybraný šíp" (Iz 49,2), nyní tento věhlasný starověký teolog vykládá další výrok Boha Otce vůči Synu: "Ty jsi mým služebníkem" (Iz 49,3), neboť Synovo ponížení, když se stal člověkem pro naši spásu, zjevilo Jeho velikost, když se On, Pán, stal služebníkem lidí a Vykupitelem z otroctví hříchu.
Přečteno 742xcelý článek
Duch Boží se vznášel nad vodami, než začal den první, den nového stvoření...
Přečteno 860xcelý článek
Svatá středověká františkánská mystička Anděla z Foligna (+1309) správně nazírá tu pravdu, kterou hlásali už apoštolové a po nich církevní otcové, totiž že Ježíšovo lidství je cestou k Jeho Božství a že Jeho Božství se nám dává pro naši spásu skrze Jeho svaté tělo, které On přijal z Panny Marie, obětoval na Kříži a učinil je nástrojem naší spásy. Jednoduše řečeno, že Ježíšovo lidství se stalo pramenem nestvořeného Božství pro celý stvořený svět, když se Stvořitel stal tvorem, aniž by přestal být Stvořitelem.
Přečteno 762xcelý článek
To, co Bůh Ježíš prožíval tělesně během svého pozemského putování, když se pro naši spásu stal člověkem, naznačuje a otevírá naši duchovní cestu skrze Něj k věčnému životu, jak píše sv. Aelred z Rievaulx (+1167), známý středověký cisterciácký autor: "Jeho rozvoj tělesný je náš rozvoj duchovní."
Přečteno 945xcelý článek
Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Přečteno 940xcelý článek
Očekávání Adventu není pouze očekáváním a přípravou na vtělení Boha a tím i na příchod naší spásy, ale rovněž očekáváním Druhého příchodu vtěleného Pána a Spasitele v jeho nebeské slávě. Právě k této druhé skutečnosti navádí naši pozornost jeden z význačných středověkých cisterciáckých autorů bl. Guerric z Igny (+1157).
Přečteno 782xcelý článek
Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".
Přečteno 1090xcelý článek
Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.
Přečteno 1422xcelý článek
Modlitba arménského katholika sv. Nersese Šnorhaliho (+1173) k události Proměnění Páně, pocházející z jeho rozsáhlého básnického díla "Ježíš, jediný Syn Otce".
Přečteno 715xcelý článek
S tajemstvím Kristova probodeného boku, tj. Kristova probodeného Srdce, je spjato několik dalších tajemství: stvoření Adama a Evy, hřích a milost, zrod Církve - Kristovy Snoubenky, dar věčného života skrze smrt Dárce života na kříži, dar svátostí křtu a eucharistie, odpuštění a zahlazení viny Adama a Evy... Na některé tyto skutečnosti upozorňuje i proslulá německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) v krátkém úryvku ze svého díla Scivias ("Cestyvěz").
Přečteno 1564xcelý článek
Předmětem úcty Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je boholidské Srdce vtěleného Božího Syna, Ježíše Krista. Ale co Bůh Otec? Jaké je jeho srdce, má-li jaké? Mystičce bl. Marii Celestě Crostarose (+1755) samo Slovo, tj. Syn Boží, odhaluje, že srdcem Otce je právě Ono, tj. Syn, který se pro nás a pro naši spásu stal člověkem a který skrze své odhalené a probodené Srdce zjevil i srdce Otcovo.
Přečteno 856xcelý článek
Sv. Nerses Šnorhali (+1173), věhlasný arménský básník a svého času i katholikos arménské církve, je ctěn jako svatý i katolickou církví. Jeho nejznámnějším dílem je rozsáhlá báseň "Ježíš, jediný Syn Otce", popisující celé dějiny spásy a považovaná za arcidílo evropské středověké epiky. Z ní pochází následující úryvek, věnovaný události Nanebevstoupení Krista. A podobně jako např. u sv. Efréma Syrského nebo sv. Řehoře Naziánského je vlastně především teologií, vyjádřenou poetickým jazykem, neboť je teologií srdečnou.
Přečteno 983xcelý článek
"Ten, jehož se zmocnila smrt, smrt zničil!" slavnostně provolává autor starobylé homilie ze 4. stol., mnohými připisované sv. Janu Zlatoústému (+407). A radostná zpráva o vzkříšeném člověku, který je zároveň Bohem, se rozběhla a i nadále rozbíhá do celého světa, aby každý člověk byl zachráněn Bohem - vzkříšeným Ježíšem Kristem.
Přečteno 864xcelý článek
Jakou hodnotu má jediná krůpěj Kristovy boholidské krve? Hodnotu věčnosti, neboť je to krev Stvořitelova...
Přečteno 888xcelý článek
Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).
Přečteno 1055xcelý článek
Sv. Tomáš Akvinský (+1274), velký teolog Církve, prokazuje svoji moudrost a bystrost i u tak zdánlivě nepodstatného tématu, jakým je Kristova pozemská chudoba a její důvod. Tomášův stručný výklad na toto téma tak pomáhá mnohem více zahlédnout a poznat krásu Kristovy božské osoby a její pohnutky vůči nám.
Přečteno 1254xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 10 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.