Nacházíte se na: Theofil > Ježíš Kristus

Ježíš Kristus

Proti Celsovi (Contra Celsum)

Origenes, 23.3. 2009

Origenes (cca 185-253/254) byl jednou z největších křesťanských osobností starověku. Na stránkách Revue Theofil přinášíme úryvky z Origenova apologeticky zaměřeného spisu "Proti Celsovi" ("Contra Celsum"), v němž se systematicky ohrazuje vůči protikřesťanským výtkám filosofa Celsa, uvedeným v jeho díle "Pravdivé slovo". Origenes se tak tímto spisem řadí po bok apologetů, jako byli sv. Justin, Athenagoras, Tertullian a další.

Přečteno 3412xcelý článek

Proč se Bůh vtělil

24.12. 2008

Následující úryvek pochází z latinského díla "Malogranatum" (Granátové jablko), jež vzniklo v Čechách v období vrcholné gotiky a řadí se k nejznámějším českým spisům vůbec. Ovlivnilo mnoho dalších autorů, mj. Tomáše ze Štítného ad.

Přečteno 1938xcelý článek

Přijde k nám Boží slovo

sv. Bernard z Clairvaux, 18.12. 2008

Úryvek z adventního kázání sv. Bernarda z Clairvaux (1090-1152) o trojím příchodu Pána.

Přečteno 2409xcelý článek

O Božském Srdci Páně

sv. Bonaventura, 27.5. 2008

Krátký úryvek z třetí promluvy díla "Vitis mystica" ("O mystické révě"), které bylo dříve vydáno spolu s díly sv. Bernarda z Clairvaux (+1152), jehož autorství je však nyní připisováno sv. Bonaventurovi (+1274). V tomto úryvku k nám jeho autor promlouvá o darovaném "intimissimu" Boha - o Nejsvětějším Srdci Páně, jež nám Kristus dobrovolně a zcela otevírá: bez podmínek, bez mezí, navzdory kopí našeho hříchu. Dává nám vše, co má: Sebe.

Přečteno 2727xcelý článek

Hledal jsem Ježíše...

Richard Rolle, 18.4. 2008

Úryvek z Chvalořeči na Jméno Ježíš od Richarda Rolle de Hampole, anglického eremity, jenž žil na přelomu 13. a 14. století. Toto jeho dílo je z počátku 14. stol. a řadí se k nejkrásnější anglické mystické literatuře.

Přečteno 1515xcelý článek

Spasitelovo sestoupení do pekel (a naše spása)

Michal Dvořáček, 21.3. 2008

V předešlém příspěvku (viz Zamyšlení ke smyslu křesťanských Velikonoc) se na mnoha místech v textu objevil pojem "peklo", který není cizí ani literárnímu vyjádření Svatého Písma, ani duchovním poučením svatých Otců, které byly později zahrnuty i do bohoslužebných textů Církve. Abychom správně pochopili problematiku sestoupení Krista do pekla, a v této souvislosti i existenci podsvětí (řec. hádes), je třeba, abychom ji hned na počátku odlišili od reality věčného utrpení (řec. kolasis aionion), která bude spojena s druhým slavným příchodem Pána Ježíše Krista a všeobecným soudem.

Přečteno 4335xcelý článek

Zamyšlení ke smyslu křesťanských velikonoc

21.3. 2008

"Dnes nastalo spasení světa, světa viditelného i neviditelného. Kristus vstal z mrtvých, vstaňte s ním i vy!" (sv. Řehoř Teolog) Krátká zamyšlení nad velikonoční událostí od východních i západních světců (sv. Simeon Nový Teolog, ctih. Theodor Studita, sv. Řehoř Teolog, sv. Ambrož, sv. Jan Zlatoústý).

Přečteno 2869xcelý článek

Pod křížem

sv. Bonaventura,19.3. 2008

Krátké velkopáteční rozjímání z díla "Vitis mystica" ("O mystické révě"), které bylo dříve vydáno spolu s díly sv. Bernarda z Clairvaux (+1152), jehož autorství je však nyní připisováno sv. Bonaventurovi (+1274).

Přečteno 2693xcelý článek

Pán Ježíš umírá na kříži

Bratr Roger, bl. Matka Tereza, 19.3. 2008

Rozjímání nad dvanáctým zastavením křížové cesty od dvou význačných osobností západního křesťanství: zakladatele komunity v Taizé bratra Rogera Schütze (1915-2005) a zakladatelky kongregace Misionářek lásky Matky Terezy (1910-1997).

Přečteno 2471xcelý článek

Gloria, laus et honor

Theodulphus, 13.3. 2008

Hymnus od středověkého autora Theodulpha (750-821), který se dodnes zpívá při průvodu na Květnou neděli.

Přečteno 2213xcelý článek

Ježíšovy výroky "Já jsem" v Evangeliu podle Jana

Lukáš Drexler, 1.2. 2008

"Výroky 'Já jsem' patří ke zvláštním prvkům Janova evangelia." (F. Porsch) Navazují na starozákonní výroky Hospodinova sebezjevení v knize Exodus a u proroků, a z úst Ježíše Krista vypovídají o jeho vlastní identitě.

Přečteno 4656xcelý článek

O Křtu Páně

sv. Hippolyt Římský, 10.1. 2008

"Ten, který je přítomen všude a nikde není nepřítomen, je nepochopitelný pro an­děly a vzdálený lidskému zraku, ten přistoupil ke křtu," píše ve svém kázání sv. Hippolyt Římský (+235).

Přečteno 2021xcelý článek

O dvojím příchodu Ježíše Krista

sv. Cyril Jeruzalémský, 2.12. 2007

ADVENT (z lat. "adventus" - příchod, "adventare" - přicházet, blížit se), jenž předchází vánoční oslavě Božího narození, je očekáváním příchodu Mesiáše ve dvou rovinách: 1. tak jako Židé očekávali příchod Mesiáše, jenž se dle křesťanské víry uskutečnil Vtělením Božího Syna a jeho narozením jako Ježíše Krista, 2. příchod Mesiáše - nanebevstoupeného Ježíše Krista ve své slávě k završení jeho spásného díla. Toto dvojí očekávání věřících a dvojí příchod Mesiáše krásně vystihuje následující úryvek z "Katechezí" sv. Cyrila Jeruzalémského.

Přečteno 2782xcelý článek

Ježíš Kristus, nositel živé vody (2003)

Papežská rada pro mezináboženský dialog, Lukáš Drexler, 21.7. 2007

Dokument Papežských rad pro kulturu a pro mezináboženský dialog z roku 2003, který se zabývá problematikou New Age a jeho srovnáním s křesťanskou vírou.

Přečteno 3427xcelý článek

Pravoslavný kříž

7.4. 2007

V pravoslaví je nejvíce rozšířeným kříž s osmi konci, který se též nazývá krucifix.

Přečteno 7673xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | další