Nacházíte se na: Theofil > Duchovní život > Pod křížem

Pod křížem

sv. Bernard z Clairvaux, 19.3. 2008

Krátké velkopáteční rozjímání sv. Bernarda z Clairvaux (1090-1152) z jeho kázání o utrpení Páně.

cross-men.jpg 

Ó Králi slávy, Pane Ježíši Kriste, koruno všech, kdo v tebe doufají, tebe následují, za tebe bojují, pro tebe žijí, v tobě zůstávají! Kdo tě určil k tak hořkému pou­tu zahanbení? Hle, zahanbení halí tvou hlavu a mi­lovanou tvář. Zvrhlé a odporné pokolení ti přináší posměšnou poctu v podobě koruny, avšak hroty trnů zápasí v tobě bolest a zahanbení. Nevím, co více bolí. Koruna přináší výsměch, trny bodají.

Vyjděte, Siónské dcery, a vizte krále Šalomouna s korunou, kterou ho korunovala matka v den zasnoubení a v den radosti jeho srdce! Kterákoliv duše vyznává, že je dcerou Siónskou, to je dcerou církve, nechť vyjde od světských starostí a neužitečných myšlenek a nechť pohlíží v hlubokém rozjímání na krále Šalo­mouna, to je na Ježíše Krista, jenž je náš pokoj, jenž ruší nepřátelství a obnovuje přátelství mezi Bohem a člověkem.

Viz jej, šťastná duše, s korunou na hlavě, kterou jej korunovala jeho matka, totiž synagoga, judský lid. Ó bídná matko! Čím zhřešil tento tvůj dobrý syn, že je spoután okovy? To je ten, jenž uvěz­něné zbavil pout, jenž pozvedá skleslé, přijímá uprchlíky, těší sirotky a vdovy - a zasloužil si být spoután? Takovou vý­bavu, takové dary mu připravuješ k svatbě? Tento den, den pohoršení a rouhání, den útrap a bídy, den bití a bolesti, den okovů a smrti - je dnem jeho zasnoubení.

U tohoto oltáře, věrná duše, se s tebou zasnoubil tvůj hezký Ženich, a také jako Ženich dnes kráčí s ko­runou na hlavě. Korunován, pravím, nikoliv zlatem, nikoliv perlami, nýbrž trny.

Ani purpurový plášť posměchu nechyběl. Neboť ho oděli v šarlatový plášť, ač sám svůj daleko vzne­šeněji šat zbarvil vylitím své předrahé krve. Purpurový šat se nebarví vícekrát než dvakrát, avšak on svůj purpu­rový šat zbarvil nejen dvakrát, nýbrž i po třetí v krvavém potůčku.

Hle, snoubenko, tvůj Snoubenec je červeně zbar­ven potem, bičováním, ukřižováním. Pozvedni zrak duše a viz, zda je to suknice tvého Snoubence či ni­koliv. Hle, divá šelma zardousila tvého syna, bratra, snoubence. Kdo by se tu zdržel slz a nářku? Kdo by tu nelkal? Neboť je-li dobré se radovat z dobrého Je­žíše, je také dobré pro dobrého Ježíše plakat.

 

(Z kázání sv. Bernarda z Clairvaux De passione Domini c. IV. Převzato s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 4, 1930. Mírně jazykově upraveno redakcí RTh.)

 

Více o sv. Bernardovi z Clairvaux (1090/91-1152) 

  

Od téhož autora:

A jméno té panny bylo Maria  
Dopis Hildegardě z Bingen
Přijde k nám Boží slovo 
O Božském Srdci Páně 
O činnosti

 

Související články:

Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Bratr Roger, Matka Tereza: Pán Ježíš umírá na kříži
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Peter Markovič: Stručné dějiny křesťanského výkladu Písně písní do sv. Bernarda z Clairvaux
Peter Markovič: Všeobecný úvod ke Kázáním na Píseň písní sv. Bernarda z Clairvaux
Cyril Alexandrijský: Ježíš Kristus dal své tělo za život všech lidí
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Brigita Švédská: Jak byl Kristus bičován a odsouzen k smrti 
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži? 
Angelus Silesius: Duše si přeje zemřít s Ježíšem
Kdo jsi, Bože? 

[RSS]

Přečteno 424x

další články