Sv. Antonín Veliký (+356) je považován za otce mnišského, poustevnického způsobu života. Široce známým je jeho životopis z pera sv. Atanáše Alexandrijského (+373) nebo sbírky Antonínových výroků v tzv. Apofthegmatech. Méně už jsou známy jeho dopisy, z nichž vysvítají prvky jeho nauky, např. důvod pro mnišskou askezi, která je pro Antonína pomocnicí k návratu člověka do prvotního stavu před pádem, tj. k poddajnosti srdce - a tudíž i těla - Duchu.
Přečteno 997xcelý článek
Duch Boží se vznášel nad vodami, než začal den první, den nového stvoření...
Přečteno 872xcelý článek
"Spasitel se nechal pokřtít, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovuzrozeni," píše jak o povaze Křtu Páně, tak o povaze křtu svátostného svědek apoštolské tradice a starokřesťanský teolog Klement Alexandrijský (+ cca 215).
Přečteno 1549xcelý článek
Svatá středověká františkánská mystička Anděla z Foligna (+1309) správně nazírá tu pravdu, kterou hlásali už apoštolové a po nich církevní otcové, totiž že Ježíšovo lidství je cestou k Jeho Božství a že Jeho Božství se nám dává pro naši spásu skrze Jeho svaté tělo, které On přijal z Panny Marie, obětoval na Kříži a učinil je nástrojem naší spásy. Jednoduše řečeno, že Ježíšovo lidství se stalo pramenem nestvořeného Božství pro celý stvořený svět, když se Stvořitel stal tvorem, aniž by přestal být Stvořitelem.
Přečteno 774xcelý článek
Pravověří znamená nejen věřit v pravdu, ale i být věrný pravdě. Jednou z těchto zjevených pravd je, že Panna Maria, pokorná dívka z Nazareta, se stala Matkou vtěleného Boha. O obhajobu této zjevené pravdy se ve své době výrazně zasloužil významný starověký teolog a biskup sv. Cyril Alexandrijský (+444) v opozici k cařihradskému biskupovi Nestoriovi, který se naopak snažil tuto pravdu popírat.
Přečteno 1605xcelý článek
To, co Bůh Ježíš prožíval tělesně během svého pozemského putování, když se pro naši spásu stal člověkem, naznačuje a otevírá naši duchovní cestu skrze Něj k věčnému životu, jak píše sv. Aelred z Rievaulx (+1167), známý středověký cisterciácký autor: "Jeho rozvoj tělesný je náš rozvoj duchovní."
Přečteno 958xcelý článek
Člověk by nepoznal Boha, kdyby nebyl od Boha poznán, a byl Bohem poznán mírou nebývalou - to když se neviditelný Bůh stal viditelným člověkem, aby pomíjející tvor člověk dosáhl nepomíjejícího života v Bohu, k čemuž byl Bohem předurčen již od okamžiku svého stvoření. Tyto a podobné inspirace nastiňuje ve svém krátkém textu známý pravoslavný teolog Pavel Evdokimov (+1970).
Přečteno 951xcelý článek
Český překlad poměrně stručného, ale hutného výkladu modlitby "Otče náš" od Evagria Pontského (+399), který se dochoval v koptském znění v katéně k Matoušovu evangeliu. I tak drobný text ve své silné obsažnosti může být inspirujícím svědkem myšlení a spirituality raného křesťanství, který nás může nejen informovat o starověké duchovnosti, ale i formovat tu naši současnou a přibližovat nás k spásnému duchovnímu prameni, jakým je apoštolská tradice.
Přečteno 1153xcelý článek
"Smyslem našeho srdce je být spojené se Srdcem," píše ve své nové knize jezuita a spirituální teolog Michal Altrichter, a to se Srdcem, "které denně stále více vstupuje do našich životů." Vždyť "jen tehdy, když v nás Pánovo Srdce roste, může v nás růst i duchovní život."
Přečteno 708xcelý článek
Očekávání Adventu není pouze očekáváním a přípravou na vtělení Boha a tím i na příchod naší spásy, ale rovněž očekáváním Druhého příchodu vtěleného Pána a Spasitele v jeho nebeské slávě. Právě k této druhé skutečnosti navádí naši pozornost jeden z význačných středověkých cisterciáckých autorů bl. Guerric z Igny (+1157).
Přečteno 794xcelý článek
Richard Rolle de Hampole (+1349) je vlivný středověký anglický poustevník a mystik, který po sobě zanechal několik zejména duchovních a exegetických děl. K těm nejznámějším z nich jistě náleží jakási duchovní příručka "Oheň lásky", z níž přinášíme kapitolu týkající se ustavičné modlitby.
Přečteno 893xcelý článek
Jak potvrdil II. vatikánský koncil, "Církev měla vždy v úctě Boží Písmo jako samo tělo Páně", což je i učení církevních otců, přejaté jimi od apoštolů. Jedním z mnoha svědků přesvědčení o této "dvojí přítomnosti" Pána, tj. ve slovu a v eucharistii, je i svatý biskup Caesarius z Arles (+542).
Přečteno 989xcelý článek
Jak nás mohou svatí v nebi slyšet? A jak nás mohou dokonce vyslyšet? A jak může jeden svatý slyšet a vyslyšet více prosebníků zároveň?
Přečteno 1261xcelý článek
Smrt, soud, peklo a nebe - čtyři tzv. "poslední věci", s jejichž vědomím má člověk žít svůj život, aby o něj na prahu věčnosti nepřišel, ale aby naopak dosáhl svého cíle, tj. života před Boží tváří, jak každého z nás vybízí mnich a teolog Denis Kartuzián (+1471).
Přečteno 1067xcelý článek
Jak přirozené zjevení, kterým je samotné Boží stvoření, tak nadpřirozené Zjevení Starého i Nového Zákona jasně zjevuje tu pravdu, že člověk je stvořen jako muž a žena - muž k ženě a žena k muži a muž s ženou společně pro třetího, jakým je jejich společný potomek. V tom, ale ne jen v tom, je člověk coby společenství plodné lásky odrazem Společenství odvěkého, tj. Společenství tří Osob Nejsvětější Trojice, která stvořila člověka, aby se stal slávou Boží. To je povoláním člověka a jeho věčným štěstím.
Přečteno 1093xcelý článek
Následující krátká série dopisů je vzácná tím, že postupně odkrývá vnitřní i vnější cestu bl. Charlese de Foucaulda (+1916), která nakonec vrcholí jeho mučednickou smrtí v alžírské poušti, v níž se dokonale sjednocuje se svým Pánem a Spasitelem: vydaností druhým, službě chudým jakožto chudý a láskou "až do krajnosti", jakou je násilná smrt rukou druhých ve věrnosti poznané lásce.
Přečteno 758xcelý článek
Jedna z nejznámějších básní velké karmelitánské mystičky a Učitelky Církve sv. Terezie z Avily (+1582).
Přečteno 883xcelý článek
Duši nestačí smrtelný pokrm těla, ale potřebuje jí odpovídající nesmrtelnou potravu. Úryvek z výkladu žalmů, který byl dříve připisován sv. Jeronýmovi (+420), avšak v současné době je jeho autorství přisuzováno Origenovi (+253), jehož výklady Jeroným podle všeho v různé míře přesnosti přeložil do latiny.
Přečteno 763xcelý článek
Filosof Maurice Blondel (+1949) a teolog kardinál John Henry Newman (+1890) - jak každý z nich pojímal otázku Tradice, obzvlášť ve vztahu k rozvoji křesťanské nauky a k otázce zachování identity křesťanství v jeho dějinném kontinuu? Toho se týká přednáška teologa Júlia Pavelčíka, působícího na Teologické fakultě Jihočeské univerzity. Ve slovenském znění.
Přečteno 818xcelý článek
Stručný souhrn učení sv. Bonaventury (+1274) o devíti andělských kůrech, který předložil významný francouzský filosof Étienne Gilson (+1978) ve své knize "Filosofie svatého Bonaventury".
Přečteno 1418xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ... 63 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.