sv. Caesarius z Arles, 10.11. 2020
Jak potvrdil II. vatikánský koncil, "Církev měla vždy v úctě Boží Písmo jako samo tělo Páně", což je i učení církevních otců, přejaté jimi od apoštolů. Jedním z mnoha svědků přesvědčení o této "dvojí přítomnosti" Pána, tj. ve slovu a v eucharistii, je i svatý biskup Caesarius z Arles (+542).
Hlad těla u nás nemá být větší než hlad duše. Oč tedy považujeme duši za důstojnější (než tělo), o to více se máme starat o pokrm pro ni. Jestliže tělo sytíme dvakrát denně, proč potom někoho zatěžuje, když se duším jednou za sedm dní hlásá slovo Boží? Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím. Proto vždy, když by vám bylo podáváno se zpožděním, popuzujte naši lenivost vaší svatou „nepatřičností" a domáhejte se toho, co vám právem náleží.
[Kázání 4, 3; in CCL 103, 24. Z polského překladu in: Św. Cezary z Arles, Kraków 2002, s. 108-109, přeložil Lukáš Drexler.]
Ptám se vás, bratři a sestry, povězte mi, co má pro vás větší hodnotu: slovo Boží, nebo Tělo Kristovo? Chcete-li mi odpovědět pravdivě, pak musíte říci, že slovo Boží není o nic menší než Tělo Kristovo. A proto také jakou péči prokazujeme, když je nám podáno Tělo Kristovo, aby ani částečka z něj neupadla z našich rukou na zem, tak velkou péčí zahrnujeme rovněž slovo Boží, jež je nám dáno, aby nevypadlo z našeho srdce, když myslíme nebo říkáme něco odlišného. Neboť ten, kdo slovu Božímu naslouchá s nedbalostí, nemá menší vinu než ten, kdo svou nedbalostí umožňuje, aby Tělo Kristovo upadlo na zem.
[Kázání 78, 2; in CCL 103, 323-324, resp. in PL 39, 2319 (Kázání 300). Z polského překladu in: Eucharystia pierwszych chrześcijan, Kraków 1987, s. 331, a s ohledem k latinskému textu (J.-P. Migne: Patrologia latina, XXXIX, Paris 1865) přeložil Lukáš Drexler.]
Před křtem byl naším otcem ďábel
Ludvík Granadský: Slovo Boží
Matta el-Meskin: Více Slova, více světla
Jeroným: Neznalost Písma je neznalostí Krista
Origenes: Především se oddej četbě Božích Písem!
Balduin z Canterbury: Slovo Boží je plné života a síly
Pseudo-Makarius: K čemu nám jsou dána Božská Písma?
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Hilarius z Poitiers: Není Božího slova, jež by nebylo třeba naplnit
Origenes - Jeroným: Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Cyril Alexandrijský: Skrze lidská slova Ježíše Krista k nám promlouvá Bůh, který se stal člověkem
Caesarius z Arles: Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím
Prokop Švach: Svědectví starokřesťanských autorů o inspirovanosti Písma
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Efrém Syrský: Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Július Pavelčík: Benedikt XVI.: Verbum Domini
Tomáš Kempenský: O modlitbě a četbě
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.