titul, christologie
(z řec. Χριστος [Christos] - „Pomazaný", „Kristus", „Mesiáš")
Kristus, řecky Christos, odpovídá hebrejskému [מָשִׁיחַ] mášíach - „Pomazaný".
Ve Starém zákoně to byl nejdříve přívlastek Bohem vyvolených králů (Saul, David, Šalomoun aj.), pak očekávaného, Bohem zaslíbeného pravého Krále, Mesiáše (Dan 9,25n.; Ž 2,2 aj.). Za tohoto Mesiáše se prohlásil Ježíš (Lk 4,17-21). Když Šimon Petr u Cesareje Filipovy (Mt 16,13n.) ve svém vyznání označil Pána Ježíše jako Mesiáše, tj. Krista, neodmítl Ježíš toto vyznání, ale Šimona blahoslavil a přislíbil mu primát (prvenství). Také před veleknězem se přiznal ke své mesiášské hodnosti (Mt 14,62). Důkazem oprávněnosti Ježíšova mesiášského nároku je jeho vzkříšení.
[Převzato z Jan Merell: Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963; upraveno redakcí Revue Theofil.]
Richard Špaček: O královském úřadě Kristově
Jan Merell, 29.1. 2017
Přečteno 927x
Portrét Evagria Pontského
Evagrius Pontský (4. stol.) byl jednou z nejvlivnějších a nejznámějších osobností starověkého mnišského života a velmi plodným autorem mnišské asketické a teologické literatury, který je považován za prvního systematizátora tehdejší mnišské zkušenosti. Více se o něm dozvíte v jeho portrétu v sekci Křesťanské osobnosti.