Duch Svatý je "neznámý Bůh": tvář Syna jsme viděli, neboť se stal člověkem, tvář Otce jsme rovněž viděli, protože "kdo vidí Syna, vidí Otce" (srov. J 14,9). Ale kdo viděl tvář Ducha Svatého? Ten až do dne zjevení plné Boží slávy působí ve skrytosti své osoby, ale v moci svého působení, a jeho tvář spatříme tváří v tváře, až "poznáme plně" (1Kor 13,12), tzn. až Bůh "odhrne oponu" dokořán a vylije Boží království na "každé tělo". Tehdy budeme nazírat tváře všech tří osob jediného Boha, včetně tváře Ducha Svatého. Nyní je však až do Druhého příchodu Pána Ježíše Duch Svatý "kenotický", jak píše významný pravoslavný teolog John Meyendorff (+1992).
Přečteno 166xcelý článek
Nejen k příležitosti slavnosti Seslání Ducha Svatého nabízíme výběr textů dosud publikovaných v Revue Theofil, jež se týkají Božské osoby Ducha Svatého a jejího působení. Vždyť život křesťana by měl být permanentně "letniční". Mezi autory těchto tematických textů lze najít taková jména jako Basil Veliký, Brigita Švédská, Tomáš Akvinský, Marie Magdaléna de'Pazzi, Jan Maria Vianney, Miriam z Abelínu, Marta Robinová a mnohá další.
Přečteno 6706xcelý článek
Je-li Duch Svatý osobní Láska Otce a Syna, je také osobní Políbení Otce a Syna, jak kdysi vykládal ve svém komentáři k "Písni písní" sv. Bernard z Clairvaux (+1153) a jak v trojičním konceptu na tomto základě později rozvádí český dogmatický teolog Josef Pospíšil (+1926).
Přečteno 338xcelý článek
V době Starého Zákona psal Bůh "prstem Božím" neboli svým Duchem svoji vůli do kamenných desek Desatera, o Letnicích však již přímo do srdcí věřících, aby "každý miloval Boha z celého srdce, celou duší a celou myslí svou a bližního svého jako sebe sama", jak píše sv. Augustin (+430) v jednom ze svých děl.
Přečteno 312xcelý článek
Ježíš Kristus je výjimečným náboženským vůdcem v mnoha směrech, např. v tom, že jako jediný udílí dar Ducha. Může tak činit, neboť On je Bůh, který proto udílí Boha, tj. Ducha Svatého, aby se právě skrze Ducha člověk narodil k životu věčnému, jak toto téma rozvíjí ve svých výkladech Janova evangelia tři velcí teologové starověkého a raněstředověkého křesťanství: sv. Cyril Alexandrijský (+444), sv. Augustin (+430) a Jan Scotus Eriugena (+ cca 877).
Přečteno 370xcelý článek
Za Mojžíše stačilo pozvednout oči, aby byl člověk zachráněn před časnou smrtí, za Ježíše Krista je potřeba pozvednout srdce, aby byl člověk zachráněn pro život věčný.
Přečteno 369xcelý článek
Kenoze je specifický výraz, který v Bibli vyjadřuje dobrovolné sebeponížení Ježíše Krista, když se pro naši spásu stal člověkem, aby nakonec kvůli nám podstoupil výkupnou oběť na kříži. Tato vlastnost, nebo spíše tento postoj se však vztahuje i na ostatní osoby Boží Trojice, protože stojí v základu jejího vzájemného trojosobního společenství. Co konkrétněji tato kenoze zahrnuje v případě osoby Ducha Svatého ve vztahu k nám, vysvětluje polský teolog a jezuita Dariusz Kowalczyk. Avšak jednoduše řečeno: kenoze Ducha Svatého mj. znamená, že Duch Svatý snáší naši slabost, je s ní nanejvýš trpělivý a přizpůsobuje se jí do nejzazší možné míry, podobně jako to učinil Ježíš při svém vtělení a obětování se na kříži.
Přečteno 395xcelý článek
Co znamená, že na počátku stvoření "se duch Boží vznášel nad vodami" (Gen 1,2)? Z mnoha jiných starokřesťanských vykladačů Písma se této otázce věnoval i sv. Basil Veliký (+379), jenž se zde držel především syrské exegetické školy, která v tomto směru využila blízkosti syrštiny s hebrejštinou a vnímala tak jisté nuance, které by řeckojazyčnému exegetovi pravděpodobně unikaly. Co nám tedy na tomto místě Bible říká?
Přečteno 684xcelý článek
Učitelka Církve a německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) ve svém úryvku z díla "Scivias" vyzdvihuje ten fakt, že jedině díky Duchu Svatému, třetí božské Osobě, je člověk schopen se povznést nad svoje schopnosti a nahlédnout Boží skutečnosti, Boží díla.
Přečteno 562xcelý článek
Milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista, který nám coby Jednorozený Syn Boží řekl o Bohu Otci. A toto dílo dokonává jím poslaný Duch Svatý, Duch pravdy, který nás uvádí do veškeré pravdy, jak to píše apoštol Jan ve svém evangeliu a jak toto Janovo svědectví dále rozvádí významný raný latinský teolog sv. Hilarius z Poitiers (+368) ve svém slavném spisu "O Trojici".
Přečteno 586xcelý článek
"Můžeme říci, že v Duchu Svatém je vnitřní život trojjediného Boha veskrze darem, vzájemnou láskou mezi božskými osobami, a že skrze Ducha Svatého 'existuje' Bůh jako dar," sděluje svatý papež Jan Pavel II. (+2005) v úryvku ze své encykliky "Dominum et vivificantem", věnované celé právě třetí osobě Nejsvětější Trojice Duchu Svatému, "Pánu a Dárci života".
Přečteno 541xcelý článek
Henry Edward kard. Manning (+1892), slavný konvertita z anglikánské církve do církve katolické a následně westminsterský arcibiskup, se v úryvku ze své knihy o časném poslání Ducha Svatého v tomto světě dotýká především otázky jednoty: jednoty v Trojici samé i jednoty v Církvi jakožto dílu právě zejména Ducha Svatého coby sjednotitele a tvůrce společenství. Za oporu svých tvrzení si pak bere citace sv. Augustina (+430).
Přečteno 927xcelý článek
Kratičké, ale trefné prokázání Božství Ducha Svatého ze slov Písma, které vyvodil jeden z nejvýznamnějších křesťanských teologů sv. Tomáš Akvinský (+1274) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu".
Přečteno 731xcelý článek
Po nanebevstoupení vzkříšeného Ježíše Krista Bůh sesílá svým věrným svého Ducha, který je zahrnuje mateřskou péčí a veškerým dobrem, jak to Bůh dosvědčuje i v promluvě k mystičce sv. Kateřině Sienské (+1380), kterou ona zaznamenala ve svém díle "Dialog s Boží prozřetelností", z něhož pochází následující pasáž.
Přečteno 789xcelý článek
Je narození tělesné, ale je i narození duchovní. Ježíš, počat z Ducha Svatého, se narodil z těla, abychom se my, ponořeni do Ducha Svatého, mohli narodit z Ducha a vejít tak do Božího království.
Přečteno 1090xcelý článek
Jeden z největších východních mystiků a teologů sv. Simeon Nový Teolog (+1022) se ve svém díle staví proti pouhému formalismu křesťanů a apeluje na jejich vědomou angažovanost a na jejich každodenní vědomé "ponoření do Ducha" a "chození v Duchu", který jim byl dán ve křtu a skrze kterého se stali syny Božími a vpravdě duchovními, což má následně dosvědčovat i ovoce jejich života a také vést k zakoušení Boha a Jeho působení.
Přečteno 1186xcelý článek
Svatá mystička Brigita Švédská (+1373) potvrzuje tu známou pravdu, že Duch Svatý může vejít jedině tam, kde je pro něj v duši člověka uvolněno a připraveno místo.
Přečteno 1085xcelý článek
Co Bůh udělil Panně Marii v okamžiku Zvěstování, to udělil Církvi o Letnicích: totiž plodnost svého Svatého Ducha, aby Církev ve svém lůně nesla Krista světu a byla sama působením Ducha v Krista proměněna.
Přečteno 1298xcelý článek
Sv. Cyril Alexandrijský (+444) zdůrazňuje a vysvětluje slova samotného Pána Ježíše, proč on musel po svém vzkříšení opět vystoupit tam, odkud k nám sestoupil, totiž ke svému Otci. A tím důvodem je, aby nám mohl seslat svého Ducha, který věřícím v Krista udělí věčný život, totiž skrze nové narození z Ducha věčnou účast na Boží přirozenosti.
Přečteno 1157xcelý článek
Vlivný skotský středověký teolog Richard od Sv. Viktora (+1173) ve svém díle neprokazuje jen teologickou kompetentnost, ale i duchovní zanícení, podobně jako v následujícím drobném úryvku o Duchu Svatém z jeho slavného díla "O Trojici" ("De Trinitate").
Přečteno 1830xcelý článek
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.