Nacházíte se na: Theofil > Duchovní život

Duchovní život

Modlitba apoštolova

sv. Bonaventura, 11.7. 2021

Touha sv. Bonaventury (+1274) vyjádřená v jeho modlitbě, která došla vyslyšení, neboť Bonaventura se stal tím, oč prosil: svatým v lásce k Ježíši. A tak je tato modlitba inspirací a provokací ke svatosti i pro nás.

Přečteno 76xcelý článek

Chceme-li být spaseni, pak to závisí na nás

sv. Veronika Giuliani, 4.7. 2021

Bůh nám dal svobodnou vůli, ale ta nalezne svoji spásu jen tehdy, přymkne-li se svobodně k vůli Boží, jak píše stigmatizovaná kapucínka sv. Veronika Giuliani (+1727) ve svém Deníku.

Přečteno 92xcelý článek

Skrze modlitbu jsme spolustvořitelé světa

16.6. 2021

Malomyslnost nemá v modlitbě místo: modlitba není bezmocná jako člověk, ale mocná jako Bůh, neboť je slovem nejen člověka, ale i slovem Boha, dialogem, ve kterém si člověk a Bůh navzájem vyměňují své slovo...

Přečteno 95xcelý článek

Nejsvětější Svátost a Božské Srdce Páně v životě bl. Alžběty Canori Mora

Antonio Pagani, 11.6. 2021

Některé z příběhů a zážitků bl. Alžběty Canori Mora (+1825), manželky, matky, mystičky, trinitářské terciářky, se dnešnímu člověku mohou zdát neuvěřitelnými. Ale tak už to bývá, že příběhy těch, kteří zcela uvěřili Božímu slovu, neboli svatých, se malověrným mohou zdát neuvěřitelnými, až fantaskními. Avšak blaze duši, která uvěřila v přísliby Pána a ty se v jejím životě staly skutečností...

Přečteno 123xcelý článek

V Srdci Slova jsou ukryty všechny dary

bl. Marie Celesta Crostarosa, 10.6. 2021

Na kříži, na Golgotě, nám Bůh Otec otevřel svoji Pokladnici a vydal z ní lidem všechny své poklady až do dna, když klíčem setníkova kopí nechal otevřít "poklop" Synova Srdce, který už nebyl s to zadržet překypující plnost Otcových darů do ní vložených. V této intenci nám sděluje slova Kristova italská blahoslavená mystička Marie Celesta Crostarosa (+1755).

Přečteno 89xcelý článek

Nejzazší dar Lásky

René Laurentin, 2.6. 2021

Poměrně nedávno zesnulý francouzský teolog René Laurentin (+2017) je sice znám především svým mariologickým zájmem, mimo něj se však věnoval i dalším okruhům. Jedním z nich bylo též tajemství svátosti eucharistie, kterému věnoval např. knihu "Ježíš reálně přítomný", z níž pochází i následující krátký úryvek o tom, co je podstatou této svátosti.

Přečteno 94xcelý článek

My jíme našeho Boha

Jan Tauler, 31.5. 2021

Rýnští mystici nebyli jen mystiky subtilní spekulace, ale také vroucího niterného přilnutí ke Kristu, a to Kristu eucharistickému, jak ukazuje úryvek z kázání jednoho z nich, Jana Taulera (+1361), který jasně vyznává, že Kristu "bylo málo být pouze naším bratrem", když se jako Bůh stal člověkem, On "se chtěl stát naším pokrmem".

Přečteno 98xcelý článek

Nebeský šenk Svaté Trojice

Mechtilda Magdeburská, 24.5. 2021

Bůh Otec šenkýřem, Syn Ježíš pohárem a Duch Svatý čistým vínem - tak je tomu podle německé mystičky Mechtildy Magdeburské (13. stol.) v nebeském Domě, kde zároveň "Trojice je plným pohárem a láska silným sklepem". Zde na zemi je však třeba ještě vypít dosyta po vzoru Kristově pohár se žlučí, který však trpícího obohacuje milostí.

Přečteno 97xcelý článek

Duch Boží pozvedá ducha člověka k nazírání děl Božích

sv. Hildegarda z Bingenu, 22.5. 2021

Učitelka Církve a německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) ve svém úryvku z díla "Scivias" vyzdvihuje ten fakt, že jedině díky Duchu Svatému, třetí božské Osobě, je člověk schopen se povznést nad svoje schopnosti a nahlédnout Boží skutečnosti, Boží díla.

Přečteno 111xcelý článek

Myšlenky o Panně Marii

bl. Jan van Ruysbroeck, 3.5. 2021

Mystikům je vlastní i hluboká úcta k Boží Matce Panně Marii, neboť ve své kontemplaci jsou obdarování rovněž nahlížením velikosti Marie, v níž došla kontemplace ve stvořeném světě nejvyššího stupně, totiž vtělení Božího Syna, kterým Boží láska k nám lidem dochází svého cíle. Mezi takovéto mystiky jistě náleží i vlámský středověký autor bl. Jan van Ruysbroeck (+1381).

Přečteno 108xcelý článek

Paní Nelle, někdejší ženě Mikuláše Buoncontiho z Pisy

sv. Kateřina Sienská, 28.4. 2021

Vzpomínka na krev Kristovu vede k vděčnosti a vděčnost ke ctnosti, píše italská světice a mystička Kateřina Sienská (+1380) jedné pisánské vdově.

Přečteno 121xcelý článek

Myšlenky o kontemplaci

bl. Jan van Ruysbroeck, 25.4. 2021

Vlámský mystik bl. Jan van Ruysbroeck (+1381) je považován za zakladatele duchovního proudu "devotio moderna". Ve své nauce umně kloubí odkaz intelektuální spekulace německé mystiky a jazyk vroucí lásky snubní mystiky. Jedním ze stěžejních aspektů v jeho dílech je také otázka kontemplace, tj. všepřevyšujícího způsobu poznání, které nadpřirozeně daruje Bůh těm, kdo po ní touží a o ni usilují.

Přečteno 133xcelý článek

Ježíš, naše pravá Matka

Juliana z Norwiche, 10.4. 2021

Mateřství Boha? Ano, mateřství je vlastní každé z Osob Trojice, vždyť Trojice je stvořitelem lidského otcovství i mateřství, a obojí je "obrazem Božím". A mateřství je vlastní i vtělenému Bohu v jeho boholidství, když nás duchovně rodí i "kojí" skrze otevřenou ránu ve svém boku, jak píše i středověká anglická mystička Juliana z Norwiche (+1416) ve své vizi.

Přečteno 131xcelý článek

Proč jsou rány vzkříšeného Krista nezhojené?

Grzegorz Ryś, 9.4. 2021

Když se Ježíš Kristus po svém zmrtvýchvstání zjevil apoštolům, zavřeným ve večeřadle, hned v úvodu tohoto setkání jim ukázal rány svého umučení na svém vzkříšeném těle. Proč nebyly tyto rány vzkříšením zhojeny? A proč je Ježíš ukazoval apoštolům? Těch důvodů je ve skutečnosti celá řada, jejich svorník však nastiňuje ve svém textu polský arcibiskup Grzegorz Ryś (*1964).

Přečteno 155xcelý článek

O čtyřech znameních Boží věčné lásky

bl. Jan van Ruysbroeck, 11.3. 2021

Génius blahoslaveného vlámského mystika Jana van Ruysbroecka (+1381) v následujícím úryvku z jeho díla "Zrcadlo věčné blaženosti" jako by předkládal v několika málo odstavcích souhrn celé křesťanské víry a celých dějin spásy vztažených na jednotlivce: od stvoření člověka k obrazu Boha a jeho věčného zakotvení v Trojici, přes pád Adama a ztrátu naší podobnosti s Bohem až k lásce vtělujícího se a za nás se obětujícího Boha, který nám svoji obětavou a věčnou lásku nabízí v eucharistii, jíž nás pozvedá k Sobě a k věčné a zbožšťující účasti na Jeho Božském životě bez konce.

Přečteno 165xcelý článek

Tajemství kříže z hlediska teologie

Tomáš Špidlík, 15.2. 2021

"Všichni víme, že spása světa přišla skrze kříž. Ale přesto všechno ten, kdo se nad obsahem věty hlouběji zamyslí, přece jen pozná, jak je nesnadné pochopit, co vyjadřuje," píše kard. Tomáš Špidlík (+2010) ve své stati na téma Kříže, kterým Ježíš Kristus vykoupil svět.

Přečteno 198xcelý článek

Kráčím od Tvého lidství ke Tvému Božství a od Tvého Božství ke Tvému lidství

sv. Anděla z Foligna, 4.1. 2021

Svatá středověká františkánská mystička Anděla z Foligna (+1309) správně nazírá tu pravdu, kterou hlásali už apoštolové a po nich církevní otcové, totiž že Ježíšovo lidství je cestou k Jeho Božství a že Jeho Božství se nám dává pro naši spásu skrze Jeho svaté tělo, které On přijal z Panny Marie, obětoval na Kříži a učinil je nástrojem naší spásy. Jednoduše řečeno, že Ježíšovo lidství se stalo pramenem nestvořeného Božství pro celý stvořený svět, když se Stvořitel stal tvorem, aniž by přestal být Stvořitelem.

Přečteno 192xcelý článek

Narodil se tělesně, abychom se my narodili duchovně

sv. Aelred z Rievaulx, 29.12. 2020

To, co Bůh Ježíš prožíval tělesně během svého pozemského putování, když se pro naši spásu stal člověkem, naznačuje a otevírá naši duchovní cestu skrze Něj k věčnému životu, jak píše sv. Aelred z Rievaulx (+1167), známý středověký cisterciácký autor: "Jeho rozvoj tělesný je náš rozvoj duchovní."

Přečteno 191xcelý článek

Hlas ticha Volajícího na poušti

Michal Altrichter, 6.12. 2020

"Smyslem našeho srdce je být spojené se Srdcem," píše ve své nové knize jezuita a spirituální teolog Michal Altrichter, a to se Srdcem, "které denně stále více vstupuje do našich životů." Vždyť "jen tehdy, když v nás Pánovo Srdce roste, může v nás růst i duchovní život."

Přečteno 198xcelý článek

Očekáváme Spasitele

bl. Guerric z Igny, 3.12. 2020

Očekávání Adventu není pouze očekáváním a přípravou na vtělení Boha a tím i příchod naší spásy, ale rovněž Druhého příchodu vtěleného Pána a Spasitele v jeho nebeské slávě. Právě k této druhé skutečnosti navádí naši pozornost jeden z význačných středověkých cisterciáckých autorů bl. Guerric z Igny (+1157).

Přečteno 189xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 20 |