Nacházíte se na: Theofil > Duchovní život

Duchovní život

O tom, že pět ran Kristových zahlazuje lidské hříchy

sv. Hildegarda z Bingenu, 17.6. 2020

S tajemstvím Kristova probodeného boku, tj. Kristova probodeného Srdce, je spjato několik dalších tajemství: stvoření Adama a Evy, hřích a milost, zrod Církve - Kristovy Snoubenky, dar věčného života skrze smrt Dárce života na kříži, dar svátostí křtu a eucharistie, odpuštění a zahlazení viny Adama a Evy... Na některé tyto skutečnosti upozorňuje i proslulá německá mystička sv. Hildegarda z Bingenu (+1179) v krátkém úryvku ze svého díla Scivias ("Cestyvěz").

Přečteno 107xcelý článek

Slovo je Srdcem Otce

bl. Marie Celesta Crostarosa, 15.6. 2020

Předmětem úcty Nejsvětějšího Srdce Ježíšova je boholidské Srdce vtěleného Božího Syna, Ježíše Krista. Ale co Bůh Otec? Jaké je jeho srdce, má-li jaké? Mystičce bl. Marii Celestě Crostarose (+1755) samo Slovo, tj. Syn Boží, odhaluje, že srdcem Otce je právě Ono, tj. Syn, který se pro nás a pro naši spásu stal člověkem a který skrze své odhalené a probodené Srdce zjevil i srdce Otcovo.

Přečteno 86xcelý článek

Uchvácena a pohlcena viděním Nejsvětější Trojice

sv. Marie od Vtělení (Guyart), 3.6. 2020

Francouzská voršilka, působící misionářsky mezi severoamerickými indiány v Kanadě, sv. Marie od Vtělení (vl. jm. Guyart; +1672) patří mezi mystičkami k těm méně známým. Přesto se podle názoru mnohých hloubkou svých duchovních zkušeností a modlitby vyrovná těm, které patří již mezi nezpochybnitelný "kánon spirituality", jako např. sv. Terezii z Avily. I sv. Marie od Vtělení po sobě zanechala autobiografické spisy, v nichž líčí své duchovní prožitky a mystické vhledy. Z jednoho z těchto jejích děl přinášíme v českém překladu úryvek o jejím nazírání Nejsvětější Trojice, jakého se jí dostalo během jednoho z jejích vytržení.

Přečteno 92xcelý článek

Mateřský Duch Svatý

sv. Kateřina Sienská, 24.5. 2020

Po nanebevstoupení vzkříšeného Ježíše Krista Bůh sesílá svým věrným svého Ducha, který je zahrnuje mateřskou péčí a veškerým dobrem, jak to Bůh dosvědčuje i v promluvě k mystičce sv. Kateřině Sienské (+1380), kterou ona zaznamenala ve svém díle "Dialog s Boží prozřetelností", z něhož pochází následující pasáž.

Přečteno 117xcelý článek

O rozjímání nad Kristovým utrpením

Tomáš Kempenský, 4.4. 2020

Další malý úryvek z drobného díla Tomáše Kempenského (+1471) "Krátké napomenutí k duchovním cvičením", povzbuzující čtenáře k rozjímaní Kristových muk, která jsou ustavičným pramenem naší útěchy a posily, protože On "trestání snášel pro náš pokoj a jeho jizvami jsme uzdraveni" (Iz 53,5).

Přečteno 137xcelý článek

O modlitbě a četbě

Tomáš Kempenský, 21.3. 2020

Holandský duchovní autor Tomáš Kempenský (+1471) proslul zejména jako pisatel "Následování Krista". Mimo toto dílo však je tvůrcem i mnoha dalších spisů. Jedním z těch menších je i "Krátké napomenutí k duchovním cvičením", z něhož přinášíme drobnou ukázku.

Přečteno 130xcelý článek

O trojím mateřství Boha

bl. Marie Celesta Crostarosa, 3.2. 2020

Italská mystička, spolupracovnice sv. Alfonse Marii z Liguori a zakladatelka kontemplativních redemptoristek bl. Marie Celesta Crostarosa (+1755) po sobě zanechala několik děl, z nichž pravděpodobně nejznámnější je vedle její "Autobiografie" písemný záznam mystických sdělení "Rozhovory duše se svým Ženichem Ježíšem", ze kterého přinášíme krátký, ale hutný úryvek o mateřském konání Boha.

Přečteno 229xcelý článek

O nezbytnosti modlitby

sv. František Saleský, 22.1. 2020

Velký novověký světec, ženevský biskup František Saleský (+1622) se ve svých spisech vyznačuje svěží lehkostí a přístupností a zároveň obrovskou hloubkou. Obojí dosvědčuje úryvek z jeho nejznámějšího díla "Úvod do zbožného života" neboli "Filothea", tentokrát předkládající základy pravidelné osobní modlitby.

Přečteno 332xcelý článek

Hymnus ke svaté Marii

sv. Hildegarda z Bingenu, 1.1. 2020

Mariánský hymnus "O splendidissima gemma", pocházející ze stěžejního díla německé středověké mystičky sv. Hildegardy z Bingenu (+1179) "Scivias" ("Cestyvěz"), v tomto díle označovaný jako "Symfonie o svaté Marii". V něm Hildegarda oslavuje Marii a událost vtělení Božího Syna, jíž Bůh za prostřednictví Mariina vše, co "Eva uvedla ve zmatek", napravuje a vrací zpět "na počátek". Latinsko-české znění včetně zvukové ukázky Hildegardina hudebního zpracování hymnu.

Přečteno 282xcelý článek

Poučení, která uchovala M. Magdaléna od Ducha Svatého

sv. Jan od Kříže, 12.12. 2019

Krátké sentence španělského mystika sv. Jana od Kříže (+1591), které zapsala a uchovala bosá karmelitka z beaského kláštera, založeného sv. Terezií z Avily, M. Magdaléna od Ducha Svatého (+1640) a které rovněž na několika málo místech doprovodila svým doplňujícím komentářem.

Přečteno 255xcelý článek

Mystická zkušenost jako zkušenost eschatologická

Marian Zawada, 15.11. 2019

Ačkoliv autor, polský karmelitánský teolog Marian Zawada (*1958), v následujícím textu píše o zkušenosti mystické, lze jeho slova vztáhnout i na každou autentickou duchovní zkušenost, která je z milosti milosrdného Boha určitým závdavkem věčné blaženosti a jakousi aktualizací či uskutečněním v našem životě toho, co je předmětem naší křesťanské víry.

Přečteno 277xcelý článek

O strašlivosti Božího soudu

Denis Kartuzián, 2.11. 2019

Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni a vešli do věčné blaženosti Jeho Království, ale ne každý je nyní oblečen na tuto Věčnou hostinu. Proto nás Bůh, dokud je čas, neustále vyzývá k obrácení a k očištění, abychom byli na konci času hodni vejít a nebyli jsme pro své hříchy ponecháni "vně" Svatebního veselí.

Přečteno 441xcelý článek

Než tě spatříme tváří v Tvář

sv. Terezie od Ježíše, 15.10. 2019

Mít bázeň Boží znamená mít strach na prvním místě ze svých hříchů a kát se z nich dřív, nežli předstoupíme před Pána lásky a budeme z nich souzeni ve světle Jeho spravedlnosti, jak o tom rozjímá sv. Terezie z Avily (+1582) ve své exklamaci.

Přečteno 279xcelý článek

Úcta k Srdci Ježíšovu 2/2 - Teologické základy úcty

Lukáš Drexler, 28.6. 2019

Co vlastně uctíváme, vzdáváme-li úctu Nejsvětějšímu Srdci? A jaké má tato úcta teologické základy a biblická východiska? Na to ve stručnosti odpovídá druhá část textu o úctě Nejsvětějšího Srdce Ježíšova.

Přečteno 538xcelý článek

O ranách Pána Ježíše

sv. Veronika Giuliani, 26.6. 2019

Není snad svatého, který by nezaslechl hlas Božího Srdce, jenž promlouvá skrze ústa rány v tomto boholidském Srdci. Jednou z takových svatých je též italská kapucínská stigmatizovaná mystička sv. Veronika Giuliani (+1727).

Přečteno 527xcelý článek

Úcta k Srdci Ježíšovu 1/2 - Dějiny úcty

Lukáš Drexler, 25.6. 2019

Úcta k Srdci Ježíšovu není nějakou dobovou a přežitou sentimentální zbožností z doby ač nedávné, přesto minulé, ale je naší odpovědí na Boží pozvání vstoupit skrze otevřenou ránu v probodeném Srdci vtěleného Boha do jeho i našeho Ráje. K přehledu, kudy a jak se ubíraly formy této privilegované úcty, může napomoci následující stručný dějinný nástin.

Přečteno 486xcelý článek

Eucharistie přepodobňuje v Boha

sv. Karel Boromejský, 17.6. 2019

Eucharistie sdílí takovou moc, jakou je sám Bůh, protože v eucharistii přijímáme samotného Boha, který se stal člověkem a který skrze eucharistii činí to, aby nás, přijímající eucharistii, přepodobnil v Sebe, v Boha, k čemuž se v následujícím úryvku vyjadřuje velký světec Karel Boromejský (+1584).

Přečteno 469xcelý článek

Jak Bůh sebe chválí a zpívá

Mechtilda Magdeburská, 13.6. 2019

Německá středověká mystička Mechtilda Magdeburská (13. stol.) předestírá věčný chvalozpěv Trojjediného, jak jej zaznamenala do svého spisu "Tekoucí světlo Božství".

Přečteno 430xcelý článek

O seslání Ducha Svatého

sv. Brigita Švédská, 5.6. 2019

Svatá mystička Brigita Švédská (+1373) potvrzuje tu známou pravdu, že Duch Svatý může vejít jedině tam, kde je pro něj v duši člověka uvolněno a připraveno místo.

Přečteno 426xcelý článek

Poznání všech věcí a Boha v nich podle Tomáše Špidlíka (2/4) - Nalezení smyslu (logos) všech věcí

Michael Špaček, 15.5. 2019

Kontemplace je takovým způsobem poznání, kterým jako jediným lze pravdivě poznat jak Boha, tak i veškerou stvořenou skutečnost, která ve svém základě na Boha pouze odkazuje. Kontemplovat totiž znamená vidět pohledem Božím.

Přečteno 344xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 18 |