Evagrius Pontský, 11.10. 2023
Jedno z drobnějších děl starověkého propagátora mnišského života a výrazné osobnosti dějin mnišství Evagria Pontského (+399), dříve připisované sv. Nilovi, dnes však rozpoznané jako Evagriovo. Jedná se o soubor výroků a zásad, sice primárně určených mnichům, ale platných i pro kohokoliv usilujícího o pravdivou duchovnost, v jakémkoliv životním stavu.
Dílo Capita paraenetica („Kapitoly poučné") je částí ze souboru sentencí, tzv. gnóm, zachovaných pod jménem sv. Nila[1] († cca 430), v současnosti však připisovaných Evagriovi Pontskému (†399). Jde o v řeckém originále abecedně řazenou sbírku 24 poučení rázu přísloví, z nichž některá pochází přímo od autora, některá pak jsou převzata ze sbírek výroků připisovaných nekřesťanským autorům (Sextus, Kleitarchos, Pythagoras) a přizpůsobena křesťanskému kontextu. Podobné sbírky krátkých poučení se mezi křesťany ve starověku těšily velké oblibě a právě Evagrius výrazně přispěl k utváření tohoto literárního druhu v rámci křesťanství.
1. Počátkem spásy je poznání sebe sama.
2. Je lépe naslepo vrhnout kámen než slovo.[2]
3. Buď vůči všem takovým, jakými chceš, aby všichni byli vůči tobě (srov. Mt 7,12).
4. Konej spravedlnost spíše činem než slovem.[3]
5. Zbožným není ten, kdo se slitovává nad mnohými, ale ten, kdo nečiní příkoří nikomu.[4]
6. Je lepší život s lůžkem z podestlané slámy, avšak prostý strachu, než mít lože ze zlata a strachovat se.[5]
7. Potěšením je ten z přátel, který posiluje duši.[6]
8. Boha uctívej činy, chval ho slovem a vzdávej mu čest myšlenkou.
9. Kněze činí rozumnost[7], způsob života a ušlechtilost[8].
10. Nejhorší věcí je otročit hanebným vášním.[9]
11. Ctnostem vyučuj slovem, ale hlásej je taktéž činem.
12. Považ, že vlastnění ctnosti není něčím prospěšným, ale něčím nezbytným[10].[11]
13. Ctíš-li zákon, budeš podle zákona žít.
14. Ten je cizincem, komu jsou cizí záležitosti tohoto světa.
15. Kdo závidí, ten škodí sám sobě[12]; kdo pak o druhém mluví zle, dochází zakoušení zlého od sebe samého.[13]
16. Nepochlebuj bohatému, ani ho nepopouzej.
17. Jako víno posiluje tělo, tak duši posiluje slovo Boží.[14]
18. Pokrmy užívám nikoli pro požitek, ale pro užitek.
19. Kdo se snaží zalíbit zástupům, stane se jim podobný.[15]
20. Především umrtvuji tělo.[16]
21. Ten je pracovitý, kdo nemá času nazbyt.[17]
22. Nepřijímej pouze vnější podobu křesťana, ale rovněž smýšlení[18] duše.[19]
23. Tupit bezúhonného je hříchem proti Bohu.[20]
24. Veliké nebezpečí vzchází z uší a jazyka.[21]
[Evagrius Pontský: Capita paraenetica (řec. Κεφαλαια η παραινεσις; někdy též uváděno jako Paraeneticus nebo Spiritales sententiae per alphabeticum dispositae, I, 1-24, v moderních edicích též jako Gnomica I). Na základě řeckého znění (J.-P. Migne: Patrologia graeca, LXXIX, Paris 1865, sl. 1249-1252; Spiritales sententiæ per alphabet. disp., 1-24 /Maxims 1/) a polského překladu (Ewagriusz z Pontu: Pisma ascetyczne, tom 2, Kraków 2008, s. 259-260) a s přihlédnutím k překladům latinskému (in: PG LXXIX, sl. 1250-1251) a anglickému (Spiritales sententiæ per alphabet. disp., 1-24 /Maxims 1/, přel. L. Dysinger) přeložil a úvodem a poznámkami pod čarou doplnil Lukáš Drexler.]
Palladios: Historia Lausiaca 38 - O Euagriovi
Jan od Kříže: Duchovní výstrahy
[1] Srov. J.-P. Migne: Patrologia graeca, LXXIX, Paris 1865.
[2] Srov. Sextus, 152; Kleitarchos, 28; Pythagoras, 7.
[3] Srov. Sextus, 606.
[4] Srov. Kleitarchos, 6.
[5] Srov. Pythagoras, 29.
[6] V kodexu Vaticanus Barberinus gr. 515 je poněkud jiné znění výroku: „Milým je ten z přátel, který neničí duši."
[7] Řec. φρονησις [fronésis] - jedna ze čtyř kardinálních ctností.
[8] Řec. ευγενεια [eugeneia], které doslova znamená „urozenost"; lat. překlad in Migne, J.-P.: Patrologia graeca, LXXIX, sl. 1250, překládá jako morum integritas - „integrita mravů", „mravní bezúhonnost".
[9] Srov. Sextus, 75a; Pythagoras, 21.
[10] Kodex Vaticanus Barberinus gr. 515 přidává na konci: „... i tím, co převyšuje to, co je nezbytné."
[11] Srov. Kleitarchos, 138.
[12] Kodex Vaticanus Barberinus gr. 515 připojuje na tomto místě řecký výraz κοσμον [kosmon], který posouvá význam této věty následně: „Kdo závidí, přispívá ke ztrátě svého souladu."
[13] Srov. Sextus, 477.
[14] Srov. Pythagoras, 90, Sextus, 413.
[15] Srov. Sextus, 534.
[16] Srov. Sextus, 71a.
[17] Srov. Kleitarchos, 83.
[18] Řec. φρονημα [fronéma] - „smýšlení", „rozum", „rozumnost".
[19] Srov. Sextus, 462; Pythagoras, 54.
[20] Srov. Sextus, 194.
[21] Srov. Kleitarchos, 144c.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.