Sv. Tomáš Akvinský (+1274) vychází ve své teologii z mnoha postřehů a závěrů Aristotelovy filosofie, v následujícím krátkém úryvku např. z Aristotelova učení o pohybu, kterým tento filosof nemíní ani tak přesun z jednoho místa na druhé, ale to, když nějaká věc dosáhne svého cíle, svého určení, tedy když daná věc dosáhne toho, k čemu ze své přirozenosti tíhne. A u člověka je tímto určením jeho poslední cíl, kterým je nazírání Boha a zakoušení díky tomu věčné, trvalé blaženosti. Jako by tím svatý Tomáš evokoval známá slova sv. Augustina: "Nepokojné je naše srdce, Bože, dokud nespočine v Tobě." A tím, podle sv. Tomáše, ustává i veškerá dosavadní námaha a úsilí lidského intelektu a vůle, neboť obojí dosáhlo svého naplnění a vešlo tak do věčného Božího odpočinutí, do "Božího šabatu", tj. do spočinutí ve věčné Boží blaženosti.
Přečteno 317xcelý článek
Co mají "všichni svatí" a "všichni věrní zemřelí" společného? Týž věčný cíl, ke kterému s jistotou směřují a který nakonec i dosáhnou, v těšení se z blaženosti, jakou Bůh navěky sdílí se svým lidem. Právě o těchto věčných radostech a krásách píše již klasický dominikánský autor ctih. Ludvík Granadský (+1588) ve své "Knize o modlitbě a rozjímání", když popisuje "nebeské Město" neboli "Jeruzalém shůry", sídlo Boha i všech svatých.
Přečteno 310xcelý článek
Makarius Veliký (+ cca 390), nebo též Egyptský či Starší, byl jedním z nejvýraznějších egyptských pouštních otců. Pod jeho jménem se zachovala mj. kolekce 50 duchovních homilií, která měla velký vliv zejména na spiritualitu východního křesťanství, kde se její fragmenty staly dokonce součástí Filokalie. I když dnes se má za to, že tato sbírka homilií pochází pravděpodobně spíše ze syrské oblasti, z okruhu tzv. messaliánů, a nikoli od egyptského starce Makaria, přesto je v ní obsaženo mnoho užitečného pro duchovní život a je i nadále čtena jako inspirující text, jak lze posoudit i z níže uvedených úryvků týkajících se otázky smrti a posmrtného údělu člověka.
Přečteno 484xcelý článek
Ctih. Ludvík Granadský (+1588), španělský dominikán a velmi plodný autor, ve svém výkladu Vyznání víry rozvádí to, co ve svých listech načrtnul už apoštol Pavel, totiž že všichni věřící v Ježíše Krista jsou skrze Ducha Svatého jedním tělem a spolu jakožto jeho jednotlivé údy navzájem sdílejí jak svá utrpení, tak svá duchovní dobra.
Přečteno 433xcelý článek
Jak nás mohou svatí v nebi slyšet? A jak nás mohou dokonce vyslyšet? A jak může jeden svatý slyšet a vyslyšet více prosebníků zároveň?
Přečteno 1026xcelý článek
Smrt, soud, peklo a nebe - čtyři tzv. "poslední věci", s jejichž vědomím má člověk žít svůj život, aby o něj na prahu věčnosti nepřišel, ale aby naopak dosáhl svého cíle, tj. života před Boží tváří, jak každého z nás vybízí mnich a teolog Denis Kartuzián (+1471).
Přečteno 881xcelý článek
Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni a vešli do věčné blaženosti Jeho Království, ale ne každý je nyní oblečen na tuto Věčnou hostinu. Proto nás Bůh, dokud je čas, neustále vyzývá k obrácení a k očištění, abychom byli na konci času hodni vejít a nebyli jsme pro své hříchy ponecháni "vně" Svatebního veselí.
Přečteno 1107xcelý článek
Italská mystička sv. Kateřina Janovská, vl. jménem Kateřina Fieschi (+1510), je proslulá zejména svým "Traktátem o očistci", který je záznamem jejích mystických vhledů do skutečnosti očistce. V něm popisuje očistec nejen jako určité "mezidobí bolesti" kvůli nedokonalosti člověka před jeho příchodem před Boží Majestát, ale zejména jako obrovské těšení se na Boha a na plné přebývání v Jeho nebeské blaženosti, které se čím dál více pro takovou duši blíží a které je zdrojem radosti navzdory očistným mukám.
Přečteno 1093xcelý článek
Papež sv. Řehoř Veliký (+604) zodpovídá otázku po existenci posmrtného očistného stavu a jeho povaze, což staví zejména na slovech Pána Ježíše a apoštola Pavla.
Přečteno 3380xcelý článek
Rozjímat ve víře o blaženosti Nebe znamená mít na ní vzrůstající účast, dávat růst nebeské radosti v sobě a mít taktéž společenství se "všemi svatými". K tomu nás chce vést svým pojednáním španělský dominikánský mystik a teolog ct. Ludvík Granadský (+1588).
Přečteno 4000xcelý článek
Osobní svědectví o svatém kapucínovi otci Piovi (+1968) z pera Karla Wagnera na téma věčného údělu některých duší.
Přečteno 3129xcelý článek
Ačkoli duše v očistci již jistě směřují do plnosti nebeské radosti v lůně Otcově, přesto ještě podstupují dočasná "muka dočišťování", aby následně byly zcela připodobněny Tomu, který je Svatý a který pro jejich očištění prolil z lásky k nim svou vlastní krev.
Přečteno 1541xcelý článek
Text o očistci z pera významného českého teologa, filosofa a kněze Vincence Zahradníka (1790-1836).
Přečteno 1924xcelý článek
Text o očistci z pera významného českého teologa, filozofa a kněze Vincence Zahradníka (1790-1836).
Přečteno 1836xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1676xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 2024xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1658xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 3080xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1628xcelý článek
"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.
Přečteno 1577xcelý článek
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.