Nacházíte se na: Theofil > Věčnost

Věčnost

Blaženost člověka spočívá v patření na Boha

sv. Tomáš Akvinský, 10.11. 2022

Sv. Tomáš Akvinský (+1274) vychází ve své teologii z mnoha postřehů a závěrů Aristotelovy filosofie, v následujícím krátkém úryvku např. z Aristotelova učení o pohybu, kterým tento filosof nemíní ani tak přesun z jednoho místa na druhé, ale to, když nějaká věc dosáhne svého cíle, svého určení, tedy když daná věc dosáhne toho, k čemu ze své přirozenosti tíhne. A u člověka je tímto určením jeho poslední cíl, kterým je nazírání Boha a zakoušení díky tomu věčné, trvalé blaženosti. Jako by tím svatý Tomáš evokoval známá slova sv. Augustina: "Nepokojné je naše srdce, Bože, dokud nespočine v Tobě." A tím, podle sv. Tomáše, ustává i veškerá dosavadní námaha a úsilí lidského intelektu a vůle, neboť obojí dosáhlo svého naplnění a vešlo tak do věčného Božího odpočinutí, do "Božího šabatu", tj. do spočinutí ve věčné Boží blaženosti.

Přečteno 469xcelý článek

Rozjímání o nebeské blaženosti 2/2

ctih. Ludvík Granadský, 1.11. 2022

Co mají "všichni svatí" a "všichni věrní zemřelí" společného? Týž věčný cíl, ke kterému s jistotou směřují a který nakonec i dosáhnou, v těšení se z blaženosti, jakou Bůh navěky sdílí se svým lidem. Právě o těchto věčných radostech a krásách píše již klasický dominikánský autor ctih. Ludvík Granadský (+1588) ve své "Knize o modlitbě a rozjímání", když popisuje "nebeské Město" neboli "Jeruzalém shůry", sídlo Boha i všech svatých.

Přečteno 420xcelý článek

Budoucí život

Pseudo-Makarius, 30.10. 2021

Makarius Veliký (+ cca 390), nebo též Egyptský či Starší, byl jedním z nejvýraznějších egyptských pouštních otců. Pod jeho jménem se zachovala mj. kolekce 50 duchovních homilií, která měla velký vliv zejména na spiritualitu východního křesťanství, kde se její fragmenty staly dokonce součástí Filokalie. I když dnes se má za to, že tato sbírka homilií pochází pravděpodobně spíše ze syrské oblasti, z okruhu tzv. messaliánů, a nikoli od egyptského starce Makaria, přesto je v ní obsaženo mnoho užitečného pro duchovní život a je i nadále čtena jako inspirující text, jak lze posoudit i z níže uvedených úryvků týkajících se otázky smrti a posmrtného údělu člověka.

Přečteno 587xcelý článek

"Věřím ve společenství svatých"

ctih. Ludvík Granadský, 25.10. 2021

Ctih. Ludvík Granadský (+1588), španělský dominikán a velmi plodný autor, ve svém výkladu Vyznání víry rozvádí to, co ve svých listech načrtnul už apoštol Pavel, totiž že všichni věřící v Ježíše Krista jsou skrze Ducha Svatého jedním tělem a spolu jakožto jeho jednotlivé údy navzájem sdílejí jak svá utrpení, tak svá duchovní dobra.

Přečteno 539xcelý článek

Jak svatí v nebi mohou vyslýchat tolik proseb o přímluvu zároveň?

30.10. 2020

Jak nás mohou svatí v nebi slyšet? A jak nás mohou dokonce vyslyšet? A jak může jeden svatý slyšet a vyslyšet více prosebníků zároveň?

Přečteno 1182xcelý článek

O spojitosti a řádu čtyř posledních věcí člověka

Denis Kartuzián, 28.10. 2020

Smrt, soud, peklo a nebe - čtyři tzv. "poslední věci", s jejichž vědomím má člověk žít svůj život, aby o něj na prahu věčnosti nepřišel, ale aby naopak dosáhl svého cíle, tj. života před Boží tváří, jak každého z nás vybízí mnich a teolog Denis Kartuzián (+1471).

Přečteno 1003xcelý článek

O strašlivosti Božího soudu

Denis Kartuzián, 2.11. 2019

Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni a vešli do věčné blaženosti Jeho Království, ale ne každý je nyní oblečen na tuto Věčnou hostinu. Proto nás Bůh, dokud je čas, neustále vyzývá k obrácení a k očištění, abychom byli na konci času hodni vejít a nebyli jsme pro své hříchy ponecháni "vně" Svatebního veselí.

Přečteno 1237xcelý článek

Bůh převyšuje vše

sv. Kateřina Janovská, 1.11. 2018

Italská mystička sv. Kateřina Janovská, vl. jménem Kateřina Fieschi (+1510), je proslulá zejména svým "Traktátem o očistci", který je záznamem jejích mystických vhledů do skutečnosti očistce. V něm popisuje očistec nejen jako určité "mezidobí bolesti" kvůli nedokonalosti člověka před jeho příchodem před Boží Majestát, ale zejména jako obrovské těšení se na Boha a na plné přebývání v Jeho nebeské blaženosti, které se čím dál více pro takovou duši blíží a které je zdrojem radosti navzdory očistným mukám.

Přečteno 1223xcelý článek

Zdali je po smrti očistcový oheň

sv. Řehoř Veliký, 31.10. 2016

Papež sv. Řehoř Veliký (+604) zodpovídá otázku po existenci posmrtného očistného stavu a jeho povaze, což staví zejména na slovech Pána Ježíše a apoštola Pavla.

Přečteno 3527xcelý článek

Rozjímání o nebeské blaženosti 1/2

ctih. Ludvík Granadský, 28.10. 2016

Rozjímat ve víře o blaženosti Nebe znamená mít na ní vzrůstající účast, dávat růst nebeské radosti v sobě a mít taktéž společenství se "všemi svatými". K tomu nás chce vést svým pojednáním španělský dominikánský mystik a teolog ct. Ludvík Granadský (+1588).

Přečteno 4120xcelý článek

Otec Pio a věčnost

Karl Wagner, 21.9. 2016

Osobní svědectví o svatém kapucínovi otci Piovi (+1968) z pera Karla Wagnera na téma věčného údělu některých duší.

Přečteno 3245xcelý článek

Duše v očistci vzývají Hospodina

bl. John Henry Newman, 2.11. 2015

Ačkoli duše v očistci již jistě směřují do plnosti nebeské radosti v lůně Otcově, přesto ještě podstupují dočasná "muka dočišťování", aby následně byly zcela připodobněny Tomu, který je Svatý a který pro jejich očištění prolil z lásky k nim svou vlastní krev.

Přečteno 1646xcelý článek

O očistci II.

Vincenc Zahradník, 26.10. 2015

Text o očistci z pera významného českého teologa, filosofa a kněze Vincence Zahradníka (1790-1836).

Přečteno 2047xcelý článek

O očistci I.

Vincenc Zahradník, 19.10. 2015

Text o očistci z pera významného českého teologa, filozofa a kněze Vincence Zahradníka (1790-1836).

Přečteno 1953xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 8 - Sémantická analýza

Dominik Opatrný, 9.7. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 1792xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 7 - Jazykově-syntaktická analýza

Dominik Opatrný, 2.7. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 2136xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 6 - Struktura a obsah perikopy

Dominik Opatrný, 15.5. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 1762xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 5 - Kontext

Dominik Opatrný, 27.4. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 3224xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 4 - Překlad

Dominik Opatrný, 25.3. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 1754xcelý článek

Nový Jeruzalém ve Zjevení Janově 3 - Textová kritika

Dominik Opatrný, 19.3. 2015

"Kniha Zjevení svatého Jana patří ke skvostům Nového zákona. A to nejen pro svůj obsah a barvité líčení obrazů, ale i pro zvláštní teologické zpracování Starého zákona, které v sobě obsahuje," píše ve své exegezi perikopy o Novém Jeruzalému, která je postupně zveřejňována v Revue Theofil, katolický teolog Dominik Opatrný, Th.D.

Přečteno 1702xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 |