Hugo ze Sv. Viktora, 20.11. 2023
Hugo ze Sv. Viktora (+1141), významný středověký teolog z okruhu pařížské svatoviktorské školy, jen jinými slovy de facto vyjadřuje to, co již několik století před ním napsal sv. Augustin, totiž že "nepokojné je naše srdce, dokud nespočine v tobě, Bože", neboť Boží srdce je pokojným a bezpečným příbytkem pro srdce naše.
1. Životem srdce je láska,
a proto je zcela nemožným, aby si srdce přálo žít bez lásky. Je třeba uvážit,
co z toho vyplývá. Pokud totiž lidská mysl[1] nemůže
být bez lásky, pak je nutné, aby milovala buď sebe samu, nebo zajisté něco
jiného než sebe samu. Avšak protože dokonalé dobro nenachází v sobě, pak pokud
by milovala sebe samu, nejednalo by se o blaženou lásku. Je tudíž třeba, aby,
touží-li po blažené lásce, hledala jiný předmět lásky než sebe samu.
2. Začíná-li však milovat něco nedokonalého, co stojí vně ní samé, podněcuje sice svoji lásku, avšak nezbavuje se tím strázně. Nebude tudíž milovat šťastně, dokud se v touze lásky neobrátí ke skutečnému a nejvyššímu dobru. A protože nejvyšším a skutečným dobrem je Bůh, pak jedině ten miluje šťastně, kdo miluje Boha, a tím více je šťastnější, čím více miluje. To je tedy pravým odpočinutím našeho srdce, když se může skrze touhu usídlit v lásce Boží a již po ničem mimo to netouží, ale v tom, co drží, zakouší blažený klid. Neboť zde ji již ani touha nevede nikam dále, ani strach ji neodhání, ale jistým způsobem odpočívá právě v tomto potěšení neznajícím soužení.
[Hugo ze Sv. Viktora: O tom, že láska Boží je životem srdce (lat. Quod amor Dei sit vita cordis), 1-2; in: PL, CLXXVII, 563D-564B). Na základě latinského znění a polského překladu (Hugon ze Świętego Wiktora: O tym, że miłość Boga jest życiem serca, přel. M. Zembrzuski) přeložil Lukáš Drexler.]
Jan tauler: Píseň lásky
Maxim Vyznavač: O lásce
Giselher ze Slatheimu: O lásce
Robert Bellarmin: O lásce k Bohu
Juliana z Norwiche: Láska Kristova
Alfons Maria z Liguori: O lásce ke Kristu
Jan Pavel II.: Člověk, obraz milujícího Boha
František Saleský: Kterak láska zraňuje duši
Diadochos z Fotiké: O lásce, bázni, víře a touze
Veronika Giuliani: Láska, která spojuje duši s Bohem
Kateřina Sienská: Čím větší je láska, tím hlubší je bolest
Bernard z Clairvaux: Miluji, protože miluji; miluji, abych miloval
Yves Congar: Nehledat ve světě svůj vlastní prospěch, ale spatřovat v něm Boha
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Hildegarda z Bingenu: Muž a žena jedním tělem ve spojení lásky
Mechtilda Magdeburská: Úlohy požehnané lásky jsou rozmanité
David z Augsburgu: Srdce Kristovo pramenem živoucí krve
Jan Pavel II.: Duch Svatý je osobní láska Otce a Syna
Bernardin Sienský: Královnou všech ctností je láska
León-Joseph Suenens: Všudypřítomná láska Boha
Henri J. M. Nouwen: Ježíšova konkrétní láska
Bonaventura: Sestrám o dokonalé lásce Boží
Kateřina Janovská: Neúprosnost Boží lásky
Pavel Evdokimov: Láska podle míry Boha
Diadochos z Fotiké: Boží láska rozohňuje
Láska plodí milovaného i milujícího
Jan od Kříže: Ó plameni lásky živé
[1] Lat. mens, které neznamená pouze „rozum", „intelekt", ale spíše lidského ducha, nitro člověka. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.