26.5. 2022
Za Mojžíše stačilo pozvednout oči, aby byl člověk zachráněn před časnou smrtí, za Ježíše Krista je potřeba pozvednout srdce, aby byl člověk zachráněn pro život věčný.
Když Mojžíš vyzvedl bronzového hada do výše, učinil tak proto, že bylo postiženo tělo, neboť lid reptal kvůli nenaplněným potřebám těla. A tělo bylo uštknuto tělesným hadem a bylo poraněno ranami těla. Mojžíš tedy na příkaz Boží učinil tělesného hada, aby každý, kdo na něj pohlédne svýma tělesnýma očima, byl uzdraven na těle a spasen od tělesného uštknutí a od tělesné smrti (srov. Num 21,4-9).
Ale u Ježíše je tomu již jinak: nemůžeme ho osobně vidět tělesnýma očima. On nás vybízí k pohledu víry, tedy k duchovnímu pohledu. Vždyť přišel uzdravit nejen tělo, podobně jako Mojžíš, ale především lidského ducha od uštknutí duchovního hada - ďábla, který postihl celé lidstvo za hřích „na počátku". A kdo pohlédne duchovníma očima na Ježíše Krista vyvýšeného na Kříži, narodí se „shůry" neboli z Ducha, jak řekl Ježíš krátce předtím, a bude spasen nejen tělesně slavným vzkříšením, ale především duchovně: jeho hříchem smrtelně postižený duch bude obnoven, znovuzrozen a pozvednut do Božího království, neboť bez narození z Ducha, shůry, nikdo nemůže vstoupit do Božího království (srov. J 3,3.5).
Tak přechod od Staré smlouvy k Nové, od Starého Zákona k Novému tkví v přechodu od těla k Duchu, od uzdravení těla k uzdravení ducha, od časnosti k věčnosti, od království pozemského ke Království nebeskému. Ježíš uzdravuje už nikoliv pohledem očí, jak tomu bylo za Mojžíše, ale pohledem víry, kdy uděluje Ducha jako ten správný a věčný, trvalý Lék, neboť „Duch dává život" (2Kor 3,6).
Chvála Kříže
Basil Veliký: Mojžíš, autor zprávy o stvoření
Tomáš Akvinský: Proč Kristus zemřel na kříži
Tomáš Špidlík: Tajemství kříže z hlediska teologie
Efrém Syrský: Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Cyril Alexandrijský: "Jestliže neodejdu, Zastánce k vám nepřijde"
Lev Veliký: Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Hildegarda z Bingenu: Duch Boží pozvedá ducha člověka k nazírání děl Božích
Hilarius z Poitiers: Křtěte národy ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého
Didymos Alexandrijský (Slepý): Duch Svatý nás obnovuje křtem
Lactantius: Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže
Diadochos z Fotiké: Být Božím obrazem a podobat se Bohu
Wincenty Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Hilarius z Poitiers: Duch Svatý nás uvádí do veškeré pravdy
Simeon Nový Teolog: Křesťan je zrozen z Ducha Svatého
Wacław Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Klement Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Růžena z Limy: Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Basil Veliký: "... a duch Boží se vznášel nad vodami"
Theodor Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Basil Veliký: O Duchu Svatém (De Spiritu Sancto)
Ambrož Milánský: O svátostech (De sacramentis)
Ondřej Krétský: Kříž je slávou i povýšením Krista
Emilián Soukup: Kříž je spojením nebe se zemím
Fulgentius z Ruspe: Sám sebe za nás obětoval
Ambrož Milánský: O tajemstvích (De mysteriis)
Klement Alexandrijský: Křest Duchem Svatým
Ambrož Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Cyril Jeruzalémský: Živá voda Ducha Svatého
Jan Zlatoústý: Kříž je světlem celého světa
Lukáš Drexler: Holubice nového stoření
Basil Veliký: Působení Ducha Svatého
Tomáš Akvinský: Duch Svatý je Bůh
Tomáš Akvinský: O trojím rození
Silvestr Braito: Kříž nad vodou
Justin: Koupel znovuzrození
Richard Špaček: Křest
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.