Klement Alexandrijský, 6.1. 2021
"Spasitel se nechal pokřtít, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovuzrozeni," píše jak o povaze Křtu Páně, tak o povaze křtu svátostného svědek apoštolské tradice a starokřesťanský teolog Klement Alexandrijský (+ cca 215).
Znovuzrození jako i celé stvoření se děje prostřednictvím „vody a Ducha", vždyť „Boží Duch se vznášel nad hlubinou".[1] A proto se Spasitel nechal pokřtít, i když to sám nepotřeboval, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovu zrozeni. A tak jsme očištěni nejen na těle, ale také na duši.[2] Znamením toho, že je na nás posvěceno i to neviditelné, je skutečnost, že tímto novým a duchovním zrozením jsou odstraněni i nečistí duchové spojení s duší. „Voda nad nebem"[3]: protože křest se děje prostřednictvím „vody a Ducha" a je obranou proti dvojímu ohni - proti ohni, který se týká toho, co je neviditelné, a proti ohni, který se týká toho, co je viditelné - musí existovat rovněž určitá duchovní voda a voda hmatatelná, pokud je voda obranou proti oběma druhům ohně. Pozemská voda očišťuje tělo, zatímco voda nebeská, protože je duchovní a neviditelná, alegoricky označuje Ducha svatého, který očišťuje to, co je neviditelné; je vodou pro ducha, jako je ta první vodou pro tělo.
[Klement Alexandrijský: Eclogae propheticae, 7-8. Český překlad převzat s laskavým souhlasem překladatelky Jany Plátové z vydání Klement Alexandrijský: Exegetické zlomky. Eclogae propheticae - Hypotyposes, Praha 2014, s. 49-51. Poznámky pod čarou redakčně kráceny.]
Nemoc těla je nástrojem k uzdravení duše z hříchu
Skutečný chléb z nebe je tělo Kristovo, tělo zmrtvýchvstalé
Pán se sklonil, člověk povstal
Strómata (výběr)
Justin: První apologie
Richard Špaček: Křest
Justin: Koupel znovuzrození
Hippolyt Římský: O Křtu Páně
Cyril Jeruzalémský: Katecheze
Justin: To čiňte na mou památku
Řehoř Naziánský: Kristus je pokřtěn
Hilarius z Poitiers: Takto jsi připravil zemi
Brigita Švédská: O Kristově křtu v Jordánu
Ambrož Milánský: O tajemstvích (De mysteriis)
Ambrož Milánský: O svátostech (De sacramentis)
Basil Veliký: "... a duch Boží se vznášel nad vodami"
Diadochos z Fotiké: Být Božím obrazem a podobat se Bohu
Didymos Alexandrijský (Slepý): Duch svatý nás obnovuje křtem
Pavel Hödl: Křest dospělých - katechumenát rozvržený do stupňů 1/3
Hilarius z Poitiers: Křtěte národy ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého
Irenej z Lyonu: Tři články naší víry: Otec, Syn a Duch Svatý
Hilarius z Poitiers: Duch Svatý nás uvádí do veškeré pravdy
Simeon Nový Teolog: Křesťan je zrozen z Ducha Svatého
Jan Pavel II.: Duch Svatý je osobní láska Otce a Syna
Lukáš Drexler: Holubice nového stvoření
Tomáš Akvinský: Duch Svatý je Bůh
Tomáš Akvinský: O trojím rození
[1] Viz J 3,3-5 a Gn 1,2.
[2] Srv. Mt 3,13-16par. (Ježíš pokřtěn Janem). Myšlenku, že Ježíš sám křest nepotřeboval, najdeme již u Justina (Dial. cum Tryph., 88,4); motiv posvěcení vody u Ignáce z Antiochie (List Efezským, 18,2).
[3] Srv. Gn 1,7; Da 3,60 (LXX); J 3,3.5.
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.