Origenes, 19.9. 2023
Niterné, osobní spojení s Bohem zajišťují nejen svátosti, které on ustanovil, ale i jeho slovo, zaznamenané v Písmu. Právě proto již první křesťané tíhli k rozjímání Písma, takže se stalo jak pramenem jejich duchovnosti, tak zdrojem teologie církevních otců. Proto mnozí z nich opakovaně vyzývali k četbě Písma, podobně jako proslulý starokřesťanský teolog Origenes (+253) v následujícím úryvku z jeho dopisu maloasijskému biskupovi Řehořovi Divotvůrci (+270).
Především se tedy, pane a synu můj, oddej četbě Božích Písem[1], a to s pozornou oddaností! Vskutku je nám velmi zapotřebí této pozorné oddanosti při četbě Božích Písem, abychom nemluvili a neusuzovali ukvapeně. A když čteš takto bedlivě Boží Písma, s očekáváním plným víry a milým Bohu, tluč na jejich zavřené dveře, a bude ti vrátným otevřeno, jak řekl Ježíš: „Vrátný mu otevírá" (J 10,3). A v oddání se pilné posvátné četbě, náležitým způsobem a s nezlomnou vírou v Boha, hledej zrakům většiny skrytý smysl Božích Písem. Neustávej však tlouci a hledat. A velmi potřebnou je rovněž i modlitba za pochopení Božích skutečností. Vybízí nás k ní Spasitel, který řekl nejen tato slova: „Tlučte, a bude vám otevřeno" a: „Hledejte, a naleznete", ale také: Proste, a bude vám dáno" (Mt 7,7; Lk 11,9).
[Origenes: List Řehoři Divotvůrci, 4 (3). Podle polského vydání (Orygenes: Korespondencja, Kraków 1997, s. 44) a řeckého textu (J.-P. Migne: Patrologia graeca, XI, Paris 1857, sl. 92) přeložil Lukáš Drexler.]
Proti Celsovi (Contra Celsum)
Spolu s Ním jsme z mrtvých vstali i my
Syn z Otce - Bůh z Boha, Světlo ze Světla
Józef Naumowicz: Stát se "domem chleba"
Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Ježíš Kristus je Král, avšak jeho Království není z tohoto světa
Jak je možné poznat Boha a obdržet od něho spásu?
Ježíšovo narození dokazuje také jeskyně v Betlémě
Velikost Boha se zjevila v jeho umenšení
"Učinil mne vybraným šípem"
Zač se modlit především?
Ludvík Granadský: Slovo Boží
Matta el-Meskin: Více Slova, více světla
Jeroným: Neznalost Písma je neznalostí Krista
Balduin z Canterbury: Slovo Boží je plné života a síly
Pseudo-Makarius: K čemu nám jsou dána Božská Písma?
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Hilarius z Poitiers: Není Božího slova, jež by nebylo třeba naplnit
Origenes - Jeroným: Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm
Cyril Alexandrijský: Skrze lidská slova Ježíše Krista k nám promlouvá Bůh, který se stal člověkem
Caesarius z Arles: Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím
Prokop Švach: Svědectví starokřesťanských autorů o inspirovanosti Písma
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Efrém Syrský: Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Július Pavelčík: Benedikt XVI.: Verbum Domini
Tomáš Kempenský: O modlitbě a četbě
[1] Množné číslo „Písma", a nikoli singulár „Písmo", jak jsme zvyklí dnes, křesťané ve starověku užívali z toho důvodu, že jednak Bible není jednou knihou, ale je souborem mnoha knih neboli „Písem" (řec. γραφαι [grafai]), ale také tímto výrazem označovali jednotlivé výroky biblických, Bohem inspirovaných knih, které později utvořily biblický kánon. Podobná vyjádření najdeme již v Bibli, např. ve výrocích samotného Ježíše nebo jeho apoštolů, když o spisech Starého zákona hovoří jako o „Písmech" (viz např. Mt 21,42; 22,29; 2Pt 3,16 ad.). Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.