Prokop Švach, 27.4. 2009
Tak jako židovská tradice uchovávaná ve spisech rabínů doplňovala a vysvětlovala výroky samotného Písma, podobně i křesťanští spisovatelé prvních dob ve svých spisech uchovali tuto víru v posvátnost Bible.
Své přesvědčení o božskosti Bible vyjadřovali výrazy, že Písma jsou božské výroky, Boží listy, Boží dílo, že svatopisci nejednali sami od sebe, nýbrž z Božího popudu. Všimněme si některých svědectví těchto prvních otců.
Sv. Ireneus (+ kol. 202) píše, že slova Mojžíšova jsou slova Kristova:
„Poněvadž však Mojžíšova Písma jsou slova Kristova, praví tento k Židům, jak připomněl v evangeliu Jan: ‚Kdybyste byli uvěřili Mojžíšovi, byli byste uvěřili i mně. Jestliže však jeho písmům nevěříte, ani mým slovům nebudete věřit.‘[1] Zjevně naznačuje, že Písma Mojžíšova jsou jeho řečí."[2]
V jiném textu tentýž spisovatel píše neméně krásně:
„Jestliže nemůžeme najít všechna řešení toho, co se v Písmech vyžaduje, přece nehledejme jiného Boha mimo toho, který je. To je největší bezbožnost. Musíme taková podstoupit Bohu, který nás učinil, vědouce co nejsprávněji, že Písma jsou dokonalá, protože byla řečena Božím Slovem a jeho Duchem."[3]
Sv. Klement Římský nazývá Písma daná Bohem.
Origenes (+ 254) praví, že v Zákoně, Prorocích, evangeliích i apoštolech[4] jsou slova Boží.
Sv. Jan Zlatoústý (+407) píše, že Bůh poslal člověku Písma skrze Mojžíše.
Sv. Ambrož (+ 397) hovoří o svatopiscích a říká:
„Naši spisovatelé nepsali podle umění, nýbrž podle milosti, jež je nade všechno umění. Napsali totiž, co jim dal mluvit Duch."[5]
Na jiném místě tentýž učitel výstižně píše:
„Co je tedy žalm než nástroj ctnosti, do něhož uhozoval tepátkem Ducha svatého ctihodný prorok a vyluzoval sladkost nebeského zvuku na zemi."[6]
Sv. Jeroným (+ 420) zdůrazňuje, že svatopisci byli nástroji Boží moci:
„Jsou to slova Páně a ne jejich, a co praví jejich ústy, jako by přes nástroj řekl Pán."[7]
Sv. Augustin (+ 430):
„Poněvadž oni (evangelisté) napsali, co jim on (Kristus) ukázal a řekl, nikterak se nesmí říci, že on to nepsal, když to činily jeho údy[8], co poznali z diktování hlavy. Cokoliv chtěl, abychom četli z jeho skutků i slov, to jim jako svým rukám nařídil."[9]
Ve svém výkladu žalmů sv. Augustin podává obraz Písem jako dopisu poslaného lidem na zemi:
„Z oné obce, kam putujeme, nám přišel dopis: to jsou Písma, jež nás povzbuzují, abychom dobře žili. Putujeme totiž, vzdycháme, pláčeme. Přišel k nám dopis z naší vlasti, předčítáme vám jej."[10]
Bůh nejprve skrze proroky, potom sám a pak skrze apoštoly mluvil a také založil Písmo, jež se nazývá kanonické, nejvyšší autority.[11]
Sv. Řehoř Veliký (+ 397):
„Ale kdo to napsal, se velice zbytečně hledá, když se přece věrně věří, že Duch svatý je autorem knihy. To totiž napsal on, jenž diktoval, co se má napsat..."[12]
Sv. Řehoř z Nyssy (+ kol. 395) tuto nauku o biblické inspiraci krásně shrnuje v několika větách:
„Bohem vdechnuté Písmo, jak je nazývá Apoštol, je Písmo Ducha svatého..."[13]
„Cokoli praví božské Písmo, to jsou hlasy Ducha svatého."[14]
„Copak svatí mužové, vedení Bohem, nebyli nadchnuti mocí Ducha? A proto celé Písmo se nazývá Bohem vdechnuté, protože je naukou Božího vdechnutí."[15]
Těchto několik svědectví z patristiky stačí, abychom viděli, jak se víra v inspiraci projevovala v nejstarších křesťanských staletích. Tato víra byla jasná, i když ještě nebylo bližších vymezení Církve. Nebylo toho ani zapotřebí. Definice Církve přicházely vždy až tehdy, když nějaká obecně vyznávaná a v pokoji přijímaná pravda víry byla napadána anebo popírána. Pak teprve zakročila Církev jako povolaná vykladačka Božího zjevení.
(Výňatek ze seriálu Kurs o biblické inspiraci, převzatý s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 3, 1939. Pro lepší srozumitelnost mírně jazykově upraveno redakcí Revue Theofil.)
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (recenze)
Július Pavelčík: Inspirace a pravda Písma svatého (prezentace)
Balduin z Canterbury: Slovo Boží je plné života a síly
Basil Veliký: Mojžíš, autor zprávy o stvoření
[1] Srov. J 5,46-47.
[2] Adversus haeres. 2,3 (MG, VII,977).
[3] Adversus haeres. II,28,2 (MG, VII,804).
[4] Tj. listech apoštolů. Pozn. RTh.
[5] Ep. VIII,1,10 (ML, XVI,912).
[6] In psalm. I (ML, XIV,969).
[7] Tract. de psal. 88.
[8] „Údy" jsou zde myšleny nikoliv ruce fyzického těla Ježíše Krista, nýbrž údy „těla Církve", které je také Kristovým tělem, kdy Kristus je jeho hlavou. Pozn. RTh.
[9] De consensu Ev. I,35,54 (ML, XXXIV,1070).
[10] In psal. 90, Sermo II,5 (ML, XXXVIII,952).
[11] De civitate Dei XI,3 (ML, XLI,318).
[12] Praef. in Job. I,2 (PL, LXXV,517).
[13] Contra Eunomium VII,1 (MG, XLV,741).
[14] Tamtéž, 744.
[15] Tamtéž.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.