Nacházíte se na: Theofil > Revue

Revue

Historia Lausiaca 14 - O Benjamínovi

Palladios, 9.1. 2009

Ačkoliv byl poustevník Benjamín obdarován darem uzdravování, přesto sám trpěl vážnou nemocí, jak píše Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".

Přečteno 1406xcelý článek

Legenda o sv. Kevinovi

Silvestr Maria Braito, 8.1. 2009

Krátký příběh ze života irského světce Kevina (498-618), patrona Dublinu, kterak důvěrný vztah člověka s Bohem způsobuje důvěrný vztah člověka s ostatními tvory.

Přečteno 1813xcelý článek

Historia Lausiaca 13 - O Ammoniovi

Palladios, 6.1. 2009

Poustevník Ammonios, Pambův učedník, si vysloužil tato Evagriova slova: "Nikdy jsem neviděl více umrtveného člověka", jak píše Palladios (cca 363-430?) ve svém díle "Historia Lausiaca".

Přečteno 1328xcelý článek

Terezie z Avily - učitelka modlitby 4

Štefan Senčík, 3.1. 2009

Terezie objevila živý pramen duchovního života. Byla to modlitba, které se věnovala celou duší a celým srdcem. V modlitbě pociťuje velkou sladkost, která se nedá popsat, ale současně i cosi tvrdého jakoby mučednictví, které ji nabádá k ochotě zemřít všem světským radovánkám a nacházet radost jedině v Bohu.

Přečteno 1774xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Chalcedonský koncil (451)

Hubert Jedin, 2.1. 2009

Po odsouzení Nestoriova bludu na ekumenickém koncilu v Efezu r. 431 se objevil nový christologický blud nazvaný monofyzitismus, jehož vyvrácení se věnoval koncil v Chalcedonu r. 451.

Přečteno 3462xcelý článek

Historia Lausiaca 12 - O Orovi; O Pambovi

Palladios, 31.12. 2008

Další dva z řady svatých mužů starkřesťanského mnišství, které ve svém díle "Historia Lausiaca" popisuje Palladios (cca 363-430?). Tentokrát Or - asketa a zakladatel mnoha kláštěrů, a Pambo, mj. učitel Melánie Starší.

Přečteno 1578xcelý článek

Bohorodička

Emilián Soukup, 29.12. 2008

V Marii se věčný Bůh stal ve svém Synu navždy člověkem, jedním z nás. "Proto je kacířské popírat, že svatá Panna je Matkou Boží." (sv. Tomáš Akvinský) Maria je Matkou vtěleného Boha, je Bohorodičkou (Theotokos).

Přečteno 2950xcelý článek

Historia Lausiaca 11 - O Amúnovi z Nitrie

Palladios, 26.12. 2008

Ani sňatek, který se uskutečnil proti vůli ženicha, nemusí být překážkou k panenskému způsobu života naplněného modlitbou a službou Bohu, jak svědčí příběh Amúna a jeho ženy v díle "Historia Lausiaca" spisovatele Palladia (cca 363-430?).

Přečteno 1343xcelý článek

Proč se Bůh vtělil

24.12. 2008

Následující úryvek pochází z latinského díla "Malogranatum" (Granátové jablko), jež vzniklo v Čechách v období vrcholné gotiky a řadí se k nejznámějším českým spisům vůbec. Ovlivnilo mnoho dalších autorů, mj. Tomáše ze Štítného ad.

Přečteno 1949xcelý článek

Vánoce

Hana Rakusová, 23.12. 2008

Vánoční báseň.

Přečteno 1370xcelý článek

Terezie z Avily - učitelka modlitby 3

Štefan Senčík, 20.12. 2008

Terezie v době nemoci objevuje rozjímavou modlitbu, po náhlém uzdravení jí však zanechá a prožívá dlouhé období bojů a duchovní průměrnosti, které vrcholí v události jejího "druhého obrácení". Stane se tak před sochou "Ecce", kdy se radikálně mění její život - Terezie se s důvěrou a naplno odevzdá Pánu, a tak začníná žít novým životem...

Přečteno 2016xcelý článek

Duchovní píseň sv. Jana od Kříže 4

Jaroslav Ovečka, 19.12. 2008

Výklad jezuity Jaroslava Ovečky (1882-1953), překladatele nejen karmelitánských mystiků, 6.-9. sloky "Duchovní písně" sv. Jana od Kříže (1542-1591).

Přečteno 1299xcelý článek

Přijde k nám Boží slovo

sv. Bernard z Clairvaux, 18.12. 2008

Úryvek z adventního kázání sv. Bernarda z Clairvaux (1090-1152) o trojím příchodu Pána.

Přečteno 2424xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Efezský koncil (431)

Hubert Jedin, 16.12. 2008

Koncil v Efezu z r. 431 se řadí k těm nejvýznamnějším ekumenickým koncilům, neboť na něm došlo k další distinkci stran osoby Ježíše Krista, díky níž lze jeho matku Marii nazývat Bohorodičkou (Theotokos).

Přečteno 3636xcelý článek

Eucharistie prvních křesťanů 5 - Duchovní přijímání Eucharistie

Emilián Soukup, 15.12. 2008

V pátém století svatý Augustin vyslovil myšlenku, ze které se v dalších pěti staletích vyvinul úkon horlivých duší, nazývaný "duchovní přijímání Eucharistie".

Přečteno 4655xcelý článek

Terezie z Avily - učitelka modlitby 2

Štefan Senčík, 12.12. 2008

Druhý díl pojednání o sv. Terezii z Avily, kde ji poznáváme v době dospívání a mládí, její těžkosti v duchovním životě před vstupem do kláštera až po záhadnou nemoc, kterou trpěla v noviciátu.

Přečteno 1912xcelý článek

Překážky Duchu svatému v nás

sv. Marie Magdaléna de´Pazzi, 10.12. 2008

Sv. Marie Magdalena de´Pazzi (1566-1607) byla italská světice a mystička z karmelitánského řádu, jež je známá svými mimořádnými vytrženími, která jsou projevem úžasu nad krásou Milovaného. Co takovému úžasu může bránit, nám světice předává v následujícím textu.

Přečteno 2344xcelý článek

Terezie z Avily - učitelka modlitby 1

Štefan Senčík, 5.12. 2008

První díl z obsáhlejšího pojednání o jedné z největších světic katolické církve, Terezii od Ježíše (či též z Avily; 1515-1582), učitelky Církve, v němž se po představení jejího života zaměříme na její nauku o modlitbě, která je spolehlivou vůdkyní k nejužšímu vztahu s Bohem.

Přečteno 3995xcelý článek

Historia Lausiaca 10 - O těch v pohoří Nitria

Palladios, 3.12. 2008

Úryvek z Palladiova (cca 363-430?) "Historia Lausiaca" popisující něco z chodu klášterů a podoby života mnichů v pohoří Nitria i návštevníků těchto společenství.

Přečteno 1777xcelý článek

Arte-factum - deo-factum

Lukáš Drexler, 1.12. 2008

Ne tvořit, ale být tvořen, ne patřit, ale být "spatřen" a rozezvučen Tónem "k chvále jeho slávy".

Přečteno 1957xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 ... | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | ... 63 |