Mistr Eckhart, 31.8. 2009
Krátké pojednání význačného německého mystika Mistra Eckharta (1260-1327) o vztahu činnosti a kontemplace na podkladě biblického příběhu o Marii a Martě.
Bůh není rušitel přirozenosti, nýbrž ji přivádí k dokonalosti. A to činí o tolik víc a více, nakolik jsi k tomu ty sám povolný.
Mohl bys ovšem říci: Ach, Pane, je-li k tomu zapotřebí mysli, která je prosta všech obrazů a veškeré činnosti - které jsou přece již z duševních sil, z přirozenosti -, jak to pak bude s vnějšími skutky, které se přece občas musí konat, se skutky lásky, které se přece všechny dějí zevně, jako učení a těšení potřebných; ty nám mají být zcela znemožněny? Když přece učedníci našeho Pána byli tak často bez oddechu, když se přece Pavel tak příliš obtížil lidmi a nesl jejich starosti, jako kdyby byl otcem všech! Má být člověk oloupen o ono velké dobro (nazírání) proto, že je tak činný v dobrých dílech?
Všimněte si odpovědi na tyto otázky: „to jedno" je zcela rozkošné, to druhé zcela požehnané. Byla-li Maria chválena, že zvolila lepší, byl přece život Marty plný požehnání, neboť sloužila Kristu a jeho učedníkům. Svatý Tomáš praví: Činný život je lepší nežli nazíravý tam, kde se z lásky vylévá to, co bylo dobyto v nazírání. Zde je „jen Jediné" ihned: pochopíme to nazírajíce v jedné a téže podstatě - nikde lépe nežli zde - a konáním činíme nazírání plodným. Tak je splněn vlastní smysl a účel nazírání. I když to nejde beze změny a pohybu, jedná se zde přece „jen o Jedno": je to cesta od Boha k Bohu, od jednoho konce opět k témuž konci. Jako kdybych šel v tomto domě od jednoho konce na druhý. Byl by to pohyb, a přece by to bylo jedno v jednom. Při takovém druhu působení zůstáváme v jednom stavu patření na Boha. „Jedno" dochází v druhém dovršení a pokoje. Boží úmysl je: Sjednocení v nazírání má být plodností ve skutcích. Neboť v nazírání sloužíš jedině sám sobě, skutky dobra ale sloužíš mnohým. Kristus pravil: „Vaše světlo ať svítí před lidmi."[1] „Strom, který nenese žádné ovoce, má být vyťat!"[2]
(Převzato s laskavým svolením České dominikánské provincie z revue pro duchovní život Na hlubinu, č. 4, 1941. Pro lepší srozumitelnost mírně jazykově upraveno redakcí Revue Theofil.)
Návod k vidoucímu životu
Boží přítomnost v člověku
Rozením Ježíše se duše stává plodnou ženou
O rození Slova Otcem
Jan Tauler - životopis
Jan Tauler: Píseň lásky
Jindřich Suso - životopis
Jindřich Suso: Povzbuzení duši
Giselher ze Slatheimu: O lásce
Jindřich Suso: Před ukřižováním
Johannes Franke: Synovství Boží
Jan Tauler: Bytí a způsob přátel Božích
Johannes Franke: O blahoslavené Panně
Johannes Franke: Nad čím se můžeme rmoutit
Lukáš Drexler: Nicolaus von Strassburg (Mikuláš ze Štrasburku)
Nicolaus von Strassburg: K čemu je užitečné pokušení
Antonín Paduánský: Život aktivní a kontemplativní
Reginald Dacík: Německá mystika 14. století
Johannes Ruysbroeck: Kniha dvanácti bekyň
Lukáš Drexler, Arnold der Rote: Přijetí Boha
Johann von Sterngasse: O spočinutí duše
[1] Mt 5,16.
[2] Mt 3,10.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.