Lukáš Drexler, 23.11. 2009
Spirituální teologie klasicky rozlišuje tři údobí či tři "cesty" duchovního života - "cestu očistnou", "cestu osvětnou" a "cestu sjednocující", jak o tom hovoří mnozí autoři již od dob Dionysia Areopagity (5.-6. stol.).
Spirituální teologie rozlišuje tři údobí či tři „cesty" duchovního života[1] - cestu očistnou, cestu osvětnou a cestu sjednocující.
První údobí, cesta očistná, je cestou začátečníků, kdy po obrácení člověk touží po dokonalosti a usiluje o ni. V této fázi převládá aspekt vlastní aktivity a asketického úsilí. Smyslem této cesty je, aby se duše, která směřuje k cíli, jímž je sjednocení s Bohem, očistila od pozůstatků hříchu a od podněcování k němu.
Ve druhé fázi, na cestě osvětné, cestě pokročilých, již dochází k pokroku v křesťanských ctnostech (morálních i teologálních). Tato fáze je spojena s afektivní modlitbou, narozdíl od mentální modlitby v předcházejícím stádiu, a s celkovou vroucností a citovostí duše. Cílem je nápodoba Krista a jeho následování cvičením křesťanských ctností ve smyslu: „Já jsem světlo světa; kdo mě následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života"[2]. V této druhé fázi je snaha učinit Krista centrem myšlení, citů a celého života.
Třetím stádiem duchovního života, stádiem dokonalých, je cesta sjednocující. Jejím cílem je to, co vyjádřil apoštol Pavel slovy: „Nežiji už já, ale žije ve mně Kristus"[3], tedy habituální a intimní spojení s Bohem skrze lásku, život zcela s Bohem, přebývání Trojice v člověku ve smyslu: „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek"[4], chvála Boha, sloužení Jemu, milování Ho a uctívání, nikoliv prostředně, průměrně, nýbrž intenzivně, s veškerým zápalem, který dává láska, se soustředěním všech našich schopností a úsilí k Bohu. Duše v této fázi žije nepřetržitě v Boží přítomnosti a rozmlouvá s ním od srdce k srdci. Láska k Bohu již není přední ctností duše, nýbrž je takříkajíc ctností jedinou[5]. Modlitba se rovněž zjednodušuje a stává se snadnou či spíše stálou. V této fázi se vlastně jedná o jakési zjednodušení celého života ve smyslu výroku sv. Františka z Assisi: „Můj Bůh - mé všechno."
Tato třetí, sjednocující cesta se dále dělí na dvě části:
1. na prostou či aktivní spojivou cestu a
2. na mystickou či pasivní spojivou cestu.
Ad 1.:
První část z těchto dvou je spojena s rozvíjením darů Ducha svatého a s modlitbou jednoduchosti (zvanou jinými autory např. modlitba soustředění, modlitba jednoduché pozornosti či prosté přítomnosti Boží nebo prostého odevzdání se Bohu, prostý pohled víry či získaná kontemplace).[6]
Ad 2.:
Druhá část je pak spojena s vlitým nazíráním[7], které má následující čtyři fáze:[8]
(Mírně upravená kapitola z diplomové práce L. Drexlera Člověk jako ekstatická bytost, Olomouc 2005.)
Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí
"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Lukáš Drexler: Ekstatičnost člověka a Boha u Dionysia Areopagity
VoH: Duchovní život - Čím je? Čeho se týká? Jak se projevuje?
Reginald Garrigou-Lagrange: Trojí období duchovního života
Henri J. M. Nouwen: Duchovní život jako naslouchání
Jaroslav Ovečka: Duchovní píseň sv. Jana od Kříže 2
Reginald Garrigou-Lagrange: Druhé obrácení
František Saleský: Kontemplace a meditace
Terezie z Avily - učitelka modlitby 1
Lukáš Drexler: O kontemplaci
Mistr Eckhart: Marie a Marta
Mystika, mystický
Kontemplace
Extáze
[1] Srov. GARRIGOU-LAGRANGE, R., Les trois âges de la vie intérieure („Tři údobí vnitřního života"), I a II.
[2] J 8,12.
[3] Ga 2,20.
[4] J 14,23.
[5] TANQUEREY, A., The Spiritual Life, Tournai 1930, s. 603.
[6] Tamtéž, s. 637.
[7] A. Tanquerey pak definuje vlitou kontemplaci jako „postupné zmocnění se duše Bohem za dobrovolného svolení duše samotné", TANQUEREY, A., The Spiritual Life, s. 695.
[8] Tamtéž, s. 666n.
[9] Tamtéž, s. 693.
[10] TEREZIE Z AVILY, Hrad v nitru, Kostelní Vydří (bez datace), IV,6 (7. komnata).
[11] Srov. Tamtéž, VII,III,8.
[12] Srov. Tamtéž, VII,III,12.
[13] Srov. Tamtéž, VII,III,11.
[14] TANQUEREY, A., The Spiritual Life, s. 694. Srov. též TEREZIE Z AVILY, Hrad v nitru, IV,12n (7. komnata).
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.