duchovní život, modlitba
(z lat. mens - „mysl", „duch", „srdce"; resp. mentalis - „duchovní", „duševní", „mentální")
- mentální neboli vnitřní či též duchovní modlitba je modlitbou, v níž se s Bohem rozmlouvá v nitru, od srdce k srdci neboli od ducha k Duchu, na rozdíl od ústní modlitby, která k rozhovoru s Bohem kromě toho užívá nahlas pronášená slova. Umožňuje tak ustavičný rozhovor duše s Bohem, v jakékoliv chvíli a situaci, a pomáhá sestupovat do vlastního nitra a dosahovat niterného rozhovoru a sdílení s Bohem.
Španělský karmelitán
a duchovní vůdce sv. Terezie z Avily Jerónimo
Gracián (†1614) mentální modlitbu popisuje následovně:
„Podle toho, co píšou svatí, modlitba je rozhovorem s Bohem nebo povznesením srdce k Bohu nebo přednesením našich žádostí Bohu. Modlitba se koná dvěma způsoby: ústně a mentálně. Ústně tehdy, když promlouvají ústa a spolu s nimi se k vyřčeným slovům upíná i srdce, neboť když hovoří pouze samotná ústa, ale srdce se nesoustředí na to, co ona vyslovují, tehdy to - striktně řečeno - nelze nazývat modlitbou. (...) Mentální modlitba je tehdy, když poté co umlknou ústa, srdce nadále rozmlouvá s Bohem, jehož má přítomného ve svém nitru; a právě ona je životem a duchem modlitby ústní." (O mentální modlitbě a jejích částech a podmínkách, I)
Mentální neboli vnitřní modlitbě se věnuje sv. Terezie z Avily (†1582) ve svém spise Cesta k dokonalosti.
Někdy se mentální modlitbou nazývá rozjímání slov a událostí života Pána Ježíše Krista a svatých, jak o tom píše např. sv. František Saleský (†1623):
„Nadevše ti však radím modlitbu vnitřní a modlitbu srdce (fr. la mentale et cordiale), zejména když jejím předmětem je život a utrpení našeho Pána. Budeš-li na Něho často v rozjímání pohlížet, celá tvá duše se jím naplní; seznámíš se s jeho způsoby a budeš skutky své utvářet podle skutků jeho." (Úvod do zbožného života, II, 1, 2)
Bernard Ugeux: Modlitba srdce
Paweł Hańczak: Mentální modlitba
Jean-Joseph Surin: O vnitřní modlitbě
František Saleský: O nezbytnosti modlitby
Štefan Senčík: Terezie z Avily - učitelka modlitby 1
Jana Františka de Chantal: Kráčet se zavřenýma očima
Markéta Romanet: Mystická modlitba v nazíravém mlčení
Jana Františka de Chantal: Rozšířit své srdce přívalu milosti
Jan Kassián: Rozmluvy o modlitbě - O povaze modlitby (IX, 2)
Hans Urs von Balthasar: Počátek kontemplace tkví ne v naší, ale v Boží lásce
Romano Guardini: Křesťanská modlitba je společenství se skutečným, živým Bohem
Hildegarda z Bingenu: Duch Boží pozvedá ducha člověka k nazírání děl Božích
Jan Maria Vianney: Krásný úkol a povinnost člověka: modlit se a milovat
Richard Rolle: O potřebnosti a hodnotě modlitby a rozjímání
Ambrož Milánský: Duch Svatý - Učitel a Vůdce modlitby
Ludvík Granadský: O modlitbě a rozjímání 1/2
František Saleský: Kontemplace a meditace
Karl Rahner: Naplněním modlitby je láska
Tomáš Kempenský: O modlitbě a četbě
Henri J. M. Nouwen: Pravidla modlitby
Marie Beďačová: Hlas jemného vánku
Origenes: Zač se modlit především?
Lukáš Drexler, 11.9. 2023
Přečteno 71x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.