Úryvek z homilie patriarchy sv. Germána I. Konstantinopolského (+733) je silným svědectvím o hluboké mariánské zkušenosti Církve, tzn. výrazem poznání Panny Marie v Duchu Svatém, ze kterého ona počala v den Zvěstování a ve kterém a ze kterého spolu s Marií žije i Boží Církev a počíná Jeho mocí další syny Boží, bratry Ježíšovy, tj. křesťany skrze "zrození z vody a z Ducha".
Přečteno 505xcelý článek
Když otcové vykládají Prolog Janova evangelia: "Na počátku bylo Slovo", mají nezřídka za to, že oním Počátkem je Bůh Otec, který je Počátkem bez počátku a ze kterého vše pramení, dokonce i nestvořené Slovo a Jeho Duch, kteří jsou ovšem s Otcem soupodstatní a souvěční.
Přečteno 601xcelý článek
Bůh-Slovo se pro nás stalo tělem, zrozeným z Panny, obětovaným na Kříži a vzkříšeným z mtrvých, aby nám navrátilo neporušitelnost a přivedlo nás zpět ze smrti do života, který jsme ztratili vinou hříchu. Celé evangelium takto v kostce, v obraně pravého lidství a pravého Božství vtěleného Syna, shrnuje jeden z největších teologů křesťanství sv. Atanáš Alexandrijský (+373).
Přečteno 1018xcelý článek
Didymos Alexandrijský (+398), pro svůj takřka celoživotní tělesný hendikep nazývaný Slepý, náležel ke starověké alexandrijské teologické škole, která preferovala alegorický výklad Písma oproti doslovnému, historickému. Byť Didymovo dílo kvůli jeho inklinaci k některým origenistickým bludům posmrtně stihlo církevní odsouzení, přesto se počítá k teologicky a spirituálně vlivným autorům. Drobnou ukázku Didymovy exegeze, konkrétně jednoho verše Žalmu 21(22), přináší následující úryvek, pocházející z papyru Didymových výkladů žalmů nalezeného r. 1941, týkající se panenského mateřství Marie a nadpřirozeného početí Ježíše.
Přečteno 777xcelý článek
Nejen Panně Marii, Matce Boží, bylo třeba porodit Krista - Pomazaného Páně, ale i každému věřícímu, aby tak každý vyvolený nabyl podoby vtěleného Syna, jak nastiňují následující krátké úryvky starokřesťanských autorů, jež vybral a uvedl polský patrolog Józef Naumowicz (*1956).
Přečteno 675xcelý článek
Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" mimo jiné probírá různá biblická označení Božího Syna, vyjadřující jeho určité atributy a projevy vůči stvoření, vyžadujícímu spásu. Mezi tato pojmenování zařadil i starozákonní výrazy "ostrý meč" a "vybraný šíp", aby pomocí nich popsal, jak Syn, poslaný Otcem na svět kvůli naší spáse, proniká do nejhlubšího nitra člověka a zasahuje je svojí toužebnou a soucitnou láskou, aby se lidská duše "spřátelila s Bohem".
Přečteno 714xcelý článek
Ve čtvrtém století probíhal teologický zápas o správné terminologické uchopení tajemství Nejsvětější Trojice. Mezi nejvýznamnější "zápasníky" té doby patřili tzv. kappadočtí otcové, z jejichž okruhu pochází mj. "List 38.", týkající se právě zmíněného zápasu a známý též pod názvem: "O rozlišení mezi úsií a hypostazí". Z něj přinášíme drobný úryvek v českém překladu, přínosný a srozumitelný i pro neteology.
Přečteno 1089xcelý článek
Co Bůh udělil Panně Marii v okamžiku Zvěstování, to udělil Církvi o Letnicích: totiž plodnost svého Svatého Ducha, aby Církev ve svém lůně nesla Krista světu a byla sama působením Ducha v Krista proměněna.
Přečteno 1159xcelý článek
Sv. Cyril Alexandrijský (+444) zdůrazňuje a vysvětluje slova samotného Pána Ježíše, proč on musel po svém vzkříšení opět vystoupit tam, odkud k nám sestoupil, totiž ke svému Otci. A tím důvodem je, aby nám mohl seslat svého Ducha, který věřícím v Krista udělí věčný život, totiž skrze nové narození z Ducha věčnou účast na Boží přirozenosti.
Přečteno 1012xcelý článek
Svým vzkříšením nám vtělený Bůh vydobyl i naše vzkříšení, tedy těm, kteří v Něho uvěřili, čímž naprosto odzbrojil a přemohl smrt i satana. Jen od Vzkříšeného je naše spása, neboť On je Bůh a zachránce a nápravce naší padlé lidské přirozenosti a přemožitel toho, který ji až do Kristova vzkříšení držel v otroctví.
Přečteno 1089xcelý článek
Svatý biskup Fulgentius z Ruspe (+533), "duchovní syn" sv. Augustina, před námi předestírá tu pravdu, že eucharistie coby plod oběti Ježíše Krista, kterou učinil z lásky pro nás, připodobňuje mocí Ducha Svatého ty, kteří ji přijímají, právě jemu a jeho lásce, aby i tito byli uschopněni obětovat se zcela pro něj a pro bližní.
Přečteno 856xcelý článek
Věřící nepřijímají v eucharistii jakýkoliv chléb, ale samotného Boha, který se stal člověkem a který udílí plnost svého života pod způsobami chleba a vína. A tato skutečnost vybízí k patřičnému postoji při přijímání, jak odpovídá i sv. Basil Veliký (+379).
Přečteno 1075xcelý článek
Z Božího mateřství Panny Marie vyplývá mnoho titulů, jí udělovaných věřícími, např. Archa úmluvy, Hořící keř, Trůn Boží Moudrosti, Svatostánek ad. Jedním z nich je i označení Bohorodičky a jejího lůna za Svatyni Boží, jak je dosvědčeno u mnoha církevních otců, kteří vnímají a opěvují velikost a výlučnost Panny Marie, udělenou jí velikostí a výlučností Boha, jenž se v Marii stal pro nás a pro naši spásu člověkem. Některá z těchto svatooteckých svědectví nám předkládá anglický katolický dogmatik John Saward (*1947).
Přečteno 1155xcelý článek
"Náš Spasitel, nejmilejší, se dnes narodil, radujme se!" vybízí nás ve svém kázání velký a svatý papež Lev Veliký (+461) k slavnosti Narození Pána, který se proto vtělil a narodil z Panny, aby "nás všechny přišel vysvobodit".
Přečteno 1167xcelý článek
Nemůže být věrohodnější výzvy k mučednictví než od toho, který sám zemřel mučednickou smrtí, což se týká právě Hippolyta Římského (+235), jenž navzdory své vzdoropapežské epizodě dosáhl nakonec svatosti a úcty v Církvi z toho vyplývající.
Přečteno 971xcelý článek
Izák Syrský (7. stol.) náleží k nejvýznamnějším a nejautoritativnějším osobnostem syrského křesťanství. Ve svých dílech klade důraz jak na duchovní, tj. kontemplativní poznání, tak na Boží milosrdenství a lásku, která je pro něj důvodem veškerého Božího jednání.
Přečteno 1044xcelý článek
Realita Boha Trojice není lidským konstruktem, ale byla zjevena díky jedné ze tří Božských Osob: díky Synovi, který se stal "pro nás a pro naši spásu" člověkem Ježíšem Kristem. A právě do této trojiční reality jsme jako křesťané nořeni při křtu, jak dosvědčuje svatý biskup Hilarius z Poitiers (+367), velký obhájce zejména právě trojičního učení.
Přečteno 1879xcelý článek
"Beze mne nemůžete činit nic," říká Pán Ježíš Kristus (srov. J 15,5), a proto nám sesílá svého Ducha, který nás učí modlitbě, jež nemá konce, neboť taková modlitba je naší účastí na trialogu trojjediného Boha, v němž má svůj zdroj a z něhož bere i sílu k neomylnému vyslyšení Bohem.
Přečteno 1829xcelý článek
Abychom nakonec Kristu "byli podobni", jak píše apoštol Jan (srov. 1J 3,2), musíme si coby křesťané projít tím, čím si prošel sám náš Pán a Bůh Ježíš Kristus coby Hlava svého Těla - Církve, jak stručně a výstižně zvýrazňuje sv. Augustin (+430).
Přečteno 1251xcelý článek
Modlitba, půst a milosrdenství jsou od sebe neoddělitelné podobně jako víra, naděje a láska. K jejich praktikování nás povzbuzuje svatý italský arcibiskup ravennský a Učitel Církve Petr Chrysolog (+451).
Přečteno 2020xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 14 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.