V závěrečné části o mariánském učení sv. Antonína Paduánského (1195-1231) jsou představeny hlavní črty mariánské úcty tohoto světce, obzvláště ve vztahu k liturgickému slavení církve.
Přečteno 2124xcelý článek
V dalším pokračování seriálu o mariologii sv. Antonína Paduánského (1195-1231) je probírano, zda světec měl poznání o neposkvrněném početí Panny Marie či ne a zda o této skutečnosti učil, ať výslovně či alespoň v náznacích.
Přečteno 2020xcelý článek
S radostí a vděčností Bohu předkládáme krátké teologické pojednání o víře v Nejsvětější Trojici od blahoslaveného kardinála, význačného anglického konvertity a autora mnoha teologických děl Johna Henry Newmana (1801-1890).
Přečteno 3651xcelý článek
Další pokračování z dějin ekumenických koncilů, tentokrát o 1. konstantinopolském koncilu (381), na němž byla vyznána především víra v božství Ducha svatého.
Přečteno 3771xcelý článek
Ve čtvrtém dílu o mariologii sv. Antonína Paduánského (1195-1231) se tentokráte zaměřujeme na vztah Panny Marie k lidem, kdy jedním z ústředních bodů je skutečnost Vtělení a jeho vztah k Marii, "poněvadž ona znovu sjednocuje Boha a lidi, když do světa lidí porodí samotného Boha".
Přečteno 1642xcelý článek
Nicejský koncil je první z velkých "ekumenických" koncilů, uznávaných východním i západním křesťanstvem. Jeho význam spočívá v definování "soupodstatnosti" Syna s Otcem, tedy té skutečnosti, že věčný Syn, který se stal v čase v Ježíši Kristu člověkem, je "Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zplozený, ne stvořený, stejné podstaty s Otcem" (nicejské vyznání víry). Tímto vyznáním se tak upevnilo a potvrdilo křesťanské pravověří oproti tehdejší ariánské herezi.
Přečteno 7768xcelý článek
Tvrzení, že Panna Maria je matka Boží, je jedním ze stěžejních vyjádření křesťanského pravověří. Tento výrok však není, jak by se na první pohled mohlo zdát, ani tak vyznáním o Marii, matce Ježíše z Nazareta, jako spíše o samotném Ježíši, o tom, kým on je, o jeho osobě. Proto je toto vyjádření pro křesťanství tolik důležité a proto se na sněmu v Efezu r. 431 stalo i dogmatickým vyjádřením křesťanské víry. Středem tohoto vyznání je tedy Ježíš Kristus, dle křesťanské víry Syn Boží a Spasitel světa.
Přečteno 3567xcelý článek
V církevním roce je zvláštní slavnost: Slavnost betlémských neviňátek, která byla usmrcena kvůli Kristu... Církev slaví památku těchto dětí a nazývá je svatými. Dokonce v litaniích ke všem svatým je vzývá prosbou: "Svatá neviňátka, orodujte za nás."
Přečteno 2260xcelý článek
Laskavý Theotime, nechť Svatý Duch a věrná láska Otce i Syna jsou milostivy mé prostotě! Náš duch uzří Boha, laskavý Theotime, ale říkám ti, že uvidí Boha samého "tváří v tvář" tehdy, když v nazírání pravdivé a skutečné přítomnosti pozná vlastní božskou podstatu v její nekonečné kráse, všemohoucnosti, všedobrotě, vševědoucnosti, nejvyšší spravedlnosti a ve všech ostatních bezedných dokonalostech.
Přečteno 2363xcelý článek
Osm ekumenických koncilů, které svolány od římských, později východořímských císařů, se konaly na území východořímské říše v Nicei, Cařihradě, Efezu a Chalcedonu, se liší od všech následujících, svolaných papeži a na Západě proslavených tak, že je oprávněno o nich pojednat jako o historické jednotě, ačkoliv zasahují do raného středověku a ačkoliv čtyři z nich, "staré koncily" v přísném smyslu, se podle svého významu zřetelně odlišují od následujících.
Přečteno 2983xcelý článek
Ve třetím pokračování o mariánském aspektu učení sv. Antonína Paduánského se dotýkáme tajemného a hlubokého vztahu Marie s třetí božskou osobou - Duchem svatým, a to především na podkladě události Zvěstování.
Přečteno 2015xcelý článek
Církevní koncily - a především tzv. "ekumenické" - jsou vždy významným mezníkem v životě církve i jednotlivého křesťana. Jsou odpovědí církve na její aktuální problémy a potřeby, která však má nadčasovou platnost a je stálou inspirací pro každého, kdo má zájem "zpřesňovat" a prohlubovat svoji "orthopraxi" "orthodoxií".
Přečteno 4100xcelý článek
Druhá část seriálu o mariánském učení sv. Antonína Paduánského probírá vztah Boží Matky k Bohu. Sv. Antonín se mj. "soustředí na Mariinu úlohu v tom, co Otcové nazývají 'podivuhodnou výměnou' (commercium admirabile) Boží a lidské přirozenosti, počínajíc okamžikem vtělení".
Přečteno 2224xcelý článek
Sv. Antonín Paduánský není jen "světec sladkých vyobrazení" a "patron ztracených věcí", nýbrž především zanícený učedník a hlasatel Ježíše Krista a světec hlubokých duchovních zkušeností. V následujících týdnech jsme se rozhodli na pokračování představit jeden aspekt ze spirituality a teologie sv. Antonína - aspekt mariánský.
Přečteno 2831xcelý článek
Evangelium je jeden ze základních pojmů křesťanské víry, který navazuje jak na úzus v řeckém prostředí, tak především na starozákonní židovskou tradici. V křesťanství však skutečnost "evangelia" získává nový rozměr, a to především díky osobě Ježíše Krista.
Přečteno 913xcelý článek
"Neboť tak Bůh miloval svět, že nám dal svého jednorozeného Syna." (Jan 3,16) - toto je samotná podstata křesťanství. A právě tato pravda, pravda o Ježíši Kristu, je prvním a hlavním předmětem křesťanské víry. Všechny ostatní články víry jsou vůči této základní pravdě služebné: vysvětlují ji a brání. Takový je rovněž význam mariánských dogmat: objasňovat a chránit pravdu o Ježíši Kristu.
Přečteno 2737xcelý článek
Víra v jednoho Boha ve třech Osobách je jedním z nejzvláštnějších prvků křesťanství. Žádné jiné náboženství toto tajemství nepředkládá k věření. Existence Nejsvětější Trojice je dogmatem naší víry. Pouhým lidským rozumem bychom nedošli k této pravdě, zjevil nám ji Kristus.
Přečteno 6054xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | další
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.