Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže

Lactantius, 13.9. 2020

Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".

Přečteno 53xcelý článek

Ježíš Kristus je Bůh i člověk

sv. Augustin, 24.8. 2020

Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.

Přečteno 99xcelý článek

Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 29.7. 2020

"Důkaz apoštolského zvěstování" je méně známý spis sv. Ireneje z Lyonu (+ cca 202/203), ve kterém v odkazu na nauku přijatou od apoštolů Irenej vykládá základní body křesťanské víry, týkající se zejména trojjediného Boha a jeho vykupitelského zjevení v Ježíši Kristu. Následující krátký úryvek z něj dosvědčuje právě ono křesťanské poznání Boha jako nerozdílné Trojice.

Přečteno 127xcelý článek

Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku

sv. Cyprián, 20.7. 2020

Mimo Církev není spásy, protože není spásy mimo Ježíše Krista. A jako je jen jeden Kristus, tak je jen jedna Církev, která jako archa Noemova bezpečně a jistě veze spasené na své palubě přes vody Božího soudu na suchou, potopou omytou půdu věčného Božího království. Úryvek sv. Cypriána (+258) na toto téma z jeho zásadního díla "O jednotě katolické Církve" uvádíme v latinsko-českém znění.

Přečteno 104xcelý článek

Mojžíš, autor zprávy o stvoření

sv. Basil Veliký, 6.7. 2020

Zatímco soudobí biblisté předkládají rozličné hypotézy o různých pramenech zprávy o stvoření knihy Genesis, sv. Basil Veliký (+379), svědek tradice, má stran autorství tohoto biblického textu jasno: autorem je sám Mojžíš, jemuž hluboká tajemství o stvoření sdělil samotný Hospodin, se kterým se Mojžíš setkal na hoře Choréb tváří v tvář, "čímž byl postaven na roveň andělům".

Přečteno 154xcelý článek

Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás

sv. Cyril Alexandrijský, 24.6. 2020

"Člověk si nic nemůže přisvojit, není-li mu to dáno z nebe," říkal Jan Křtitel (J 3,27). A to se týká i ustanovení za apoštola Ježíšem Kristem, které si nemůže nikdo přisvojit, leda že by mu to bylo dáno samotným Ježíšem, tak jako bylo poslání Synu svěřeno Bohem Otcem. Nejen toho, ale i podstaty apoštolátu se dotýká následující úryvek z "Výkladu k Janovu evangeliu" sv. Cyrila Alexandrijského (+444).

Přečteno 132xcelý článek

Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy

sv. Ambrož Milánský, 11.6. 2020

Sv. Ambrož Milánský (+397) za podpory biblických svědectví o mimořádných zázracích působených Boží milostí, která měnila povahu daných věcí, obhajuje "přepodstatnění" chleba a vína v Tělo a Krev Krista v eucharistii, působené slovy Kristovými, která mají stejnou moc jako slovo stvořitelské. Před posvěcením se jedná o chléb a víno, po slovech proměnění pak o skutečné Tělo a Krev Krista, narozené z Panny, ukřižované, pohřbené a vzkříšené, ovšem pod způsobami chleba a vína.

Přečteno 149xcelý článek

Maria, Matka Nebeské Many

John Saward, 13.5. 2020

Kněžstvím Panny Marie je její mateřství, proto ji lze nazývat "Matkou Nebeské Many", neboť je Matkou Krista, jenž je "Chlebem života". A jako On nasytil několika málo chleby mnohé zástupy, podobně i ona podává ten jediný Chléb-Krista světu a skrze své mateřské kněžství Jím sytí mnohé zástupy až do skonání světa. Takto vnímali Pannu Marii již otcové, jak dokládá několika jejich svědectvími anglický teolog John Saward (*1947).

Přečteno 172xcelý článek

Katechetická promluva na Svatou Paschu

Pseudo-Chrysostom, 12.4. 2020

"Ten, jehož se zmocnila smrt, smrt zničil!" slavnostně provolává autor starobylé homilie ze 4. stol., mnohými připisované sv. Janu Zlatoústému (+407). A radostná zpráva o vzkříšeném člověku, který je zároveň Bohem, se rozběhla a i nadále rozbíhá do celého světa, aby každý člověk byl zachráněn Bohem - vzkříšeným Ježíšem Kristem.

Přečteno 194xcelý článek

Největší zázrak - zázrak mého spasení

sv. Řehoř Naziánský, 12.4. 2020

Jakou hodnotu má jediná krůpěj Kristovy boholidské krve? Hodnotu věčnosti, neboť je to krev Stvořitelova...

Přečteno 189xcelý článek

Kříž Kristův nám navrací ráj

sv. Ambrož Milánský, 10.4. 2020

Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).

Přečteno 186xcelý článek

Nemoc těla je nástrojem k uzdravení duše z hříchu

Klement Alexandrijský, 31.3. 2020

Nemoc je důsledkem Adamova pádu, avšak i každou nemoc Bůh dokáže využít k tomu, aby nás uzdravil pro celou věčnost, tzn. pro naše věčné dobro, jak potvrzuje starověký teolog Klement Alexandrijský (+215).

Přečteno 385xcelý článek

Zdrávas, Nejčistší!

sv. Germán I. Konstantinopolský, 24.3. 2020

Úryvek z homilie patriarchy sv. Germána I. Konstantinopolského (+733) je silným svědectvím o hluboké mariánské zkušenosti Církve, tzn. výrazem poznání Panny Marie v Duchu Svatém, ze kterého ona počala v den Zvěstování a ve kterém a ze kterého spolu s Marií žije i Boží Církev a počíná Jeho mocí další syny Boží, bratry Ježíšovy, tj. křesťany skrze "zrození z vody a z Ducha".

Přečteno 173xcelý článek

Bůh Otec - Zdroj všeho

sv. Hilarius z Poitiers, 17.2. 2020

Když otcové vykládají Prolog Janova evangelia: "Na počátku bylo Slovo", mají nezřídka za to, že oním Počátkem je Bůh Otec, který je Počátkem bez počátku a ze kterého vše pramení, dokonce i nestvořené Slovo a Jeho Duch, kteří jsou ovšem s Otcem soupodstatní a souvěční.

Přečteno 207xcelý článek

O vtělení Slova

sv. Atanáš Alexandrijský, 25.12. 2019

Bůh-Slovo se pro nás stalo tělem, zrozeným z Panny, obětovaným na Kříži a vzkříšeným z mtrvých, aby nám navrátilo neporušitelnost a přivedlo nás zpět ze smrti do života, který jsme ztratili vinou hříchu. Celé evangelium takto v kostce, v obraně pravého lidství a pravého Božství vtěleného Syna, shrnuje jeden z největších teologů křesťanství sv. Atanáš Alexandrijský (+373).

Přečteno 348xcelý článek

Panenské narození Ježíše

Didymos Alexandrijský (Slepý), 21.12. 2019

Didymos Alexandrijský (+398), pro svůj takřka celoživotní tělesný hendikep nazývaný Slepý, náležel ke starověké alexandrijské teologické škole, která preferovala alegorický výklad Písma oproti doslovnému, historickému. Byť Didymovo dílo kvůli jeho inklinaci k některým origenistickým bludům posmrtně stihlo církevní odsouzení, přesto se počítá k teologicky a spirituálně vlivným autorům. Drobnou ukázku Didymovy exegeze, konkrétně jednoho verše Žalmu 21(22), přináší následující úryvek, pocházející z papyru Didymových výkladů žalmů nalezeného r. 1941, týkající se panenského mateřství Marie a nadpřirozeného početí Ježíše.

Přečteno 272xcelý článek

Namáhat se ku porodu Krista

Józef Naumowicz, sv. Hippolyt Římský, sv. Metoděj z Olympu, Melitón ze Sard, 9.12. 2019

Nejen Panně Marii, Matce Boží, bylo třeba porodit Krista - Pomazaného Páně, ale i každému věřícímu, aby tak každý vyvolený nabyl podoby vtěleného Syna, jak nastiňují následující krátké úryvky starokřesťanských autorů, jež vybral a uvedl polský patrolog Józef Naumowicz (*1956).

Přečteno 239xcelý článek

"Učinil mne vybraným šípem"

Origenes, 23.11. 2019

Origenes (+253) ve svém "Komentáři k Janovu evangeliu" mimo jiné probírá různá biblická označení Božího Syna, vyjadřující jeho určité atributy a projevy vůči stvoření, vyžadujícímu spásu. Mezi tato pojmenování zařadil i starozákonní výrazy "ostrý meč" a "vybraný šíp", aby pomocí nich popsal, jak Syn, poslaný Otcem na svět kvůli naší spáse, proniká do nejhlubšího nitra člověka a zasahuje je svojí toužebnou a soucitnou láskou, aby se lidská duše "spřátelila s Bohem".

Přečteno 256xcelý článek

Kdo přijímá Ducha, přijímá zároveň Otce i Syna

sv. Basil Veliký, 15.6. 2019

Ve čtvrtém století probíhal teologický zápas o správné terminologické uchopení tajemství Nejsvětější Trojice. Mezi nejvýznamnější "zápasníky" té doby patřili tzv. kappadočtí otcové, z jejichž okruhu pochází mj. "List 38.", týkající se právě zmíněného zápasu a známý též pod názvem: "O rozlišení mezi úsií a hypostazí". Z něj přinášíme drobný úryvek v českém překladu, přínosný a srozumitelný i pro neteology.

Přečteno 507xcelý článek

Seslání Ducha Svatého

sv. Irenej z Lyonu, 3.6. 2019

Co Bůh udělil Panně Marii v okamžiku Zvěstování, to udělil Církvi o Letnicích: totiž plodnost svého Svatého Ducha, aby Církev ve svém lůně nesla Krista světu a byla sama působením Ducha v Krista proměněna.

Přečteno 414xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 12 |