Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Výklad jmen hlavních andělů

sv. Řehoř Veliký, 25.9. 2022

Papež sv. Řehoř Veliký (+604) ve svém textu v souladu s tradicí podává výklad jmen tří archandělů: Michaela, Gabriela a Rafaela, kdy jméno každého z nich vyjadřuje i jeho jedinečné poslání. Koneckonců i samotný řecký výraz "angelos" znamená "poslaný".

Přečteno 624xcelý článek

Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže

sv. Jan Damašský, 13.9. 2022

Sv. Jan Damašský (+750) je svědkem, nakolik bylo přirozeným a rozšířeným v jeho době mít v úctě svatá místa a předměty spojené s osobou Spasitele Ježíše Krista. A to ne proto, aby se z takovýchto skutečností činily modly, ale pro spojení s osobou Spasitele, z lásky k němu, k jeho cti a pro naše posvěcení. To se týká i sv. Kříže, který ve 4. stol. nalezla císařovna Helena a který byl posléze povýšen v chrámu jako oslava naší spásy skrze Krista.

Přečteno 93xcelý článek

Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha

28.8. 2022

Jedno z nejkrásnějších blahoslavenství a přislíbení Ježíše Krista: vidět Boha a dosáhnout tím blaženosti srdce. Toho si byli vědomi křesťané již od počátku, což vyjadřují i úryvky vybrané z děl církevních otců a starokřesťanských autorů, jako např. sv. Jeronýma, sv. Augustina, sv. Jana Zlatoústého, sv. Řehoře z Nyssy, Origena, Evagria Pontského a dalších, kteří vidí jasný cíl víry, k němuž má směřovat veškeré úsilí křesťana.

Přečteno 153xcelý článek

Panenství pro Boží království očima církevních otců

7.7. 2022

Panenství pro Boha a pro Boží království - hodnota cizí tomuto světu, ale vlastní světu přicházejícímu, tentokrát pohledem zejména církevních otců, kdy panenství je vnímáno spíše jako totální, bezezbytková vydanost člověka Bohu než jako pouhá tělesná nedotčenost, a to jako vydanost, jež dojde svého dovršení okamžikem vzkříšení, kdy poté lidé budou "jako nebeští andělé", jak říká Ježíš (Mt 22,30). A takto pojaté panenství v tomto světě je anticipací věčného panenství v Božím království, podobně jako i věrně zachovávané svátostné manželství, které rovněž dochází svého dovršení v eschatologickém "manželském panenství" nevěsty duše s jejím Ženichem Kristem.

Přečteno 159xcelý článek

Již ne Zákon na kamenných deskách, ale Zákon Ducha do srdcí věřících

sv. Augustin, 4.6. 2022

V době Starého Zákona psal Bůh "prstem Božím" neboli svým Duchem svoji vůli do kamenných desek Desatera, o Letnicích však již přímo do srdcí věřících, aby "každý miloval Boha z celého srdce, celou duší a celou myslí svou a bližního svého jako sebe sama", jak píše sv. Augustin (+430) v jednom ze svých děl.

Přečteno 155xcelý článek

Kdo se narodil z Ducha, stává se s Ním jedno

sv. Augustin, sv. Cyril Alexandrijský, Jan Scotus Eriugena , 31.5. 2022

Ježíš Kristus je výjimečným náboženským vůdcem v mnoha směrech, např. v tom, že jako jediný udílí dar Ducha. Může tak činit, neboť On je Bůh, který proto udílí Boha, tj. Ducha Svatého, aby se právě skrze Ducha člověk narodil k životu věčnému, jak toto téma rozvíjí ve svých výkladech Janova evangelia tři velcí teologové starověkého a raněstředověkého křesťanství: sv. Cyril Alexandrijský (+444), sv. Augustin (+430) a Jan Scotus Eriugena (+ cca 877).

Přečteno 150xcelý článek

Jaký užitek máme z nanebevstoupení Kristova

sv. Řehoř Veliký, 23.5. 2022

"Dnes vešla do nebe ta přirozenost, které bylo řečeno: 'Prach jsi a v prach se navrátíš'," píše svatý papež Řehoř Veliký (+604) ve svém výkladu evangelií ve vztahu ke Kristovu nanebevstoupení, které tak povýšilo člověka a jeho lidství až "na pravici Boží".

Přečteno 178xcelý článek

Skutečný chléb z nebe je tělo Kristovo, tělo zmrtvýchvstalé

Klement Alexandrijský, 1.5. 2022

Jako Kristus má život z Otce, tak my máme život z Krista. A Kristus se nám dává jak skrze své slovo, "slovo Pravdy", tak skrze své tělo, jež vstalo z mrtvých a které se zpřítomňuje na oltářích Církve. V obou "způsobách" je přítomný Kristus - "Logos shůry", jak píše křesťanský gnostik a teolog Klement Alexandrijský (+211/216).

Přečteno 136xcelý článek

Spolu s Ním jsme vstali z mrtvých i my

Origenes, 16.4. 2022

Kristus vstal z mrtvých jako "prvotina všeho stvoření", neboť "On je hlavou těla - totiž Církve. On je počátek, prvorozený z mrtvých", jak to napsal apoštol Pavel. Kristus je totiž hlavou toho chrámu, o němž slíbil, že jej "ve třech dnech postaví znovu", což se vztahuje nejen na Něj samého, na Jeho lidského tělo, které přijal, když se stal člověkem, ale i na celou Církev, která je také Jeho tělem, jak to vykládá i slovutný starověký exegeta a teolog Origenes (+253).

Přečteno 148xcelý článek

Kristus smířil svou krví svět s Bohem

sv. Ambrož Milánský, 12.4. 2022

"Kristus je smírná oběť za všechny a sám všechny vykoupil," píše sv. Ambrož Milánnský (+397) ve svém výkladu žalmů. Žádný člověk totiž není s to sám sebe vykoupit, ale moc tak učinit měl jen Bůh, který se stal člověkem, aby člověk opět mohl být navrácen Bohu.

Přečteno 140xcelý článek

Ale Maria se ptala

sv. Jakub ze Sarugu, 22.3. 2022

Nejen skrze Krista, ale i skrze Marii Bůh započal rekapitulaci padlého stvoření: "Celé naše pokolení padlo skrze Evu a bylo obnoveno skrze Marii", píše ve svém hymnu syrský biskup a proslulý starověký hymnograf sv. Jakub ze Sarugu (+521). A počátkem této nápravy světa bylo početí Božího Syna v lůně panenské dívky: "Buď zdráva, Maria, vší milostí zahrnutá!"

Přečteno 178xcelý článek

"... a duch Boží se vznášel nad vodami"

sv. Basil Veliký, 21.2. 2022

Co znamená, že na počátku stvoření "se duch Boží vznášel nad vodami" (Gen 1,2)? Z mnoha jiných starokřesťanských vykladačů Písma se této otázce věnoval i sv. Basil Veliký (+379), jenž se zde držel především syrské exegetické školy, která v tomto směru využila blízkosti syrštiny s hebrejštinou a vnímala tak jisté nuance, které by řeckojazyčnému exegetovi pravděpodobně unikaly. Co nám tedy na tomto místě Bible říká?

Přečteno 282xcelý článek

K čemu nám jsou dána Božská Písma?

Pseudo-Makarius, 22.1. 2022

Bůh prostřednictvím svých "písařů" napsal Dopis, který nás může přivést k získání daru života věčného. Může. Volba je totiž na nás, o čemž píše v jedné ze svých homilií neznámý starokřesťanský autor, jehož texty byly dříve připisovány sv. Makariovi Egyptskému (4. stol.), když se ptá po smyslu Písma svatého neboli Bible.

Přečteno 265xcelý článek

Vy jste světlo světa

sv. Chromatius z Akvileje, 10.1. 2022

Bůh je světlo, a světlem jsou i ti, kteří jsou Jeho a kteří mají svítit jak ke spáse své, tak ke spáse druhých, jak vykládá zejména na slova Matoušova evangelia biskup sv. Chromatius z Akvileje (+ cca 407/408).

Přečteno 261xcelý článek

Vírou mudrců byla slavnostně ohlášena víra pohanů

sv. Petr Chrysolog, 4.1. 2022

Ravennský arcibiskup sv. Petr Chrysolog (+451) ukazuje, jak první křesťané po vzoru Matoušova evangelia pohlíželi na událost klanění se "tří králů", totiž jako na uznání právě narozeného dítěte Ježíše pohany za Krále a Vykupitele nejen vyvoleného, židovského národa, ale i svého a celého světa, tedy i pohanů, zde zastoupených právě oněmi třemi mágy, tj. pohanskými učenci, kteří dosud hledali moudrost ve hvězdách, ale nyní ji nalezli u samotného Stvořitele, narozeného jako malé lidské dítě.

Přečteno 252xcelý článek

Kristus napravuje Adamovy cesty od samého počátku

sv. Maxim Turínský, 25.12. 2021

Tam, kde narušil cesty člověka Adam, první člověk, tam je opět napravuje vtělený Bůh Ježíš - "počátek nového stvoření" (srov. Kol 1,15-18; Zj 3,14), jak o tom káže ve svém kázání svatý biskup Maxim Turínský (3.-4. stol.).

Přečteno 239xcelý článek

Sestoupil z nebe a stal se člověkem, aby tě obdařil svou láskou

sv. Efrém Syrský, 20.12. 2021

Neviditelný Bůh se stal viditelným, když se stal člověkem. A proto se narodil z těla jako dítě lidské, abychom se my mohli narodit z Ducha jako děti Boží a navěky mohli patřit na jeho tvář zjevenou nám v úsměvu betlémského Dítěte.

Přečteno 254xcelý článek

Dvojí příchod Krista

sv. Hippolyt Římský, 29.11. 2021

Dva příchody Páně: jeden minulý, v těle, když se Bůh stal člověkem, aby nás navrátil zpět Bohu; druhý budoucí, ve slávě, aby přišel s konečnou platností nastolit svou vládu a definitivně zničit zlo. Ale je ještě jeden, třetí příchod Páně, přítomný: do našeho srdce, bez něhož by se ty dva zmíněné udály pro nás nadarmo...

Přečteno 260xcelý článek

Kristus je králem všech lidí

sv. Irenej z Lyonu, 18.11. 2021

Považovat Krista za Krále není výrazem katolicistního triumfalismu, ale pevného zakořenění v Božím Zjevení: Ježíš Kristus je totiž Králem, neboť je Bůh, dále proto, že je oním v proroctvích zaslíbeným Mesiášem, jak to dokazuje v následujícím úryvku ze svého "Výkladu apoštolské nauky" sv. Irenej z Lyonu (+ cca 202/203), a dále proto, že si svůj lid vydobyl svou vlastní krví.

Přečteno 241xcelý článek

Budoucí život

Pseudo-Makarius, 30.10. 2021

Makarius Veliký (+ cca 390), nebo též Egyptský či Starší, byl jedním z nejvýraznějších egyptských pouštních otců. Pod jeho jménem se zachovala mj. kolekce 50 duchovních homilií, která měla velký vliv zejména na spiritualitu východního křesťanství, kde se její fragmenty staly dokonce součástí Filokalie. I když dnes se má za to, že tato sbírka homilií pochází pravděpodobně spíše ze syrské oblasti, z okruhu tzv. messaliánů, a nikoli od egyptského starce Makaria, přesto je v ní obsaženo mnoho užitečného pro duchovní život a je i nadále čtena jako inspirující text, jak lze posoudit i z níže uvedených úryvků týkajících se otázky smrti a posmrtného údělu člověka.

Přečteno 299xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 14 |