Nacházíte se na: Theofil > Patristika

Patristika

Rozmluvy o modlitbě - O povaze modlitby (IX, 2)

sv. Jan Kassián, 23.2. 2021

Sv. Jan Kassián (+ cca 435) byl tím, kdo zkušenost a učení východního mnišství přenesl na Západ, který v tomto odkazu dále pokračoval a rozvíjel jej. Součástí tohoto učení a zkušenosti pouštních otců byla i nauka o modlitbě, o níž pojednává následující část z Kassiánova zásadního díla "Rozmluvy s otci", v tomto případě o vzájemném vztahu ctností a modlitby.

Přečteno 41xcelý článek

Trápíš se a máš soužení? Volej Ježíše, kterého máš blízko

sv. Barsanufius z Gazy, 6.2. 2021

Pojem "acedie" vyjadřuje jakousi "znechucenost" mnichů svým dosavadním mnišským životem a jeho povinnostmi a "nechuť" v něm pokračovat. "Velký Stařec" Barsanufius z Gazy (+ cca 540) v takovém případě jednomu zkroušenému bratru radí to nejjednodušší a zároveň nejúčinnější: Obrátit se k Ježíši, který mu je stále blízko. A to je rada platná komukoliv, kdo ve svém životě následuje Ježíše a ocitne se v těžkostech.

Přečteno 88xcelý článek

List Theodorovi o lítosti

sv. Antonín Veliký, 17.1. 2021

Krátký dopis sv. Antonína Poustevníka (+356), jimž povzbuzuje své duchovní syny, že kaje-li se člověk ze svých upadnutí do hříchu, Bůh mu jistojistě slitovně a milosrdně odpouští.

Přečteno 125xcelý článek

Antropologie sv. Antonína Poustevníka a askeze

Ewa Wipszycka, 16.1. 2021

Sv. Antonín Veliký (+356) je považován za otce mnišského, poustevnického způsobu života. Široce známým je jeho životopis z pera sv. Atanáše Alexandrijského (+373) nebo sbírky Antonínových výroků v tzv. Apofthegmatech. Méně už jsou známy jeho dopisy, z nichž vysvítají prvky jeho nauky, např. důvod pro mnišskou askezi, která je pro Antonína pomocnicí k návratu člověka do prvotního stavu před pádem, tj. k poddajnosti srdce - a tudíž i těla - Duchu.

Přečteno 108xcelý článek

Křest Duchem svatým

Klement Alexandrijský, 6.1. 2021

"Spasitel se nechal pokřtít, aby veškerou vodu posvětil pro ty, kdo budou znovuzrozeni," píše jak o povaze Křtu Páně, tak o povaze křtu svátostného svědek apoštolské tradice a starokřesťanský teolog Klement Alexandrijský (+ cca 215).

Přečteno 109xcelý článek

Komentář k Modlitbě Páně

Evagrius Pontský, 14.12. 2020

Český překlad poměrně stručného, ale hutného výkladu modlitby "Otče náš" od Evagria Pontského (+399), který se dochoval v koptském znění v katéně k Matoušovu evangeliu. I tak drobný text ve své silné obsažnosti může být inspirujícím svědkem myšlení a spirituality raného křesťanství, který nás může nejen informovat o starověké duchovnosti, ale i formovat tu naši současnou a přibližovat nás k spásnému duchovnímu prameni, jakým je apoštolská tradice.

Přečteno 147xcelý článek

Jako se tělo posiluje pozemským pokrmem, tak se duše sytí slovem Božím

sv. Caesarius z Arles, 10.11. 2020

Jak potvrdil II. vatikánský koncil, "Církev měla vždy v úctě Boží Písmo jako samo tělo Páně", což je i učení církevních otců, přejaté jimi od apoštolů. Jedním z mnoha svědků přesvědčení o této "dvojí přítomnosti" Pána, tj. ve slovu a v eucharistii, je i svatý biskup Caesarius z Arles (+542).

Přečteno 150xcelý článek

Nejen smrtelné tělo, i nesmrtelná duše má svůj pokrm

Origenes - sv. Jeroným, 12.10. 2020

Duši nestačí smrtelný pokrm těla, ale potřebuje jí odpovídající nesmrtelnou potravu. Úryvek z výkladu žalmů, který byl dříve připisován sv. Jeronýmovi (+420), avšak v současné době je jeho autorství přisuzováno Origenovi (+253), jehož výklady Jeroným podle všeho v různé míře přesnosti přeložil do latiny.

Přečteno 147xcelý článek

Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže

Lactantius, 13.9. 2020

Svátek "Povýšení Sv. Kříže" není jen připomínkou události vztyčení historického nástroje ukřižování našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista, nalezeného císařovnou sv. Helenou, ale i pobídkou k vyvýšení Ježíšova Kříže v našem srdci, v našem duchu, neboť jím jsme svátostně poznačeni na "veřejích naší duše" při našem křtu pro den Posledního soudu, abychom unikli zhoubě, podobně jak se to stalo Izraelitům v Egyptě, když Bůh trestal egyptský lid, ale Izraelity, jejichž dveře byly označeny krví obětovaného beránka, ušetřil a spasil. Tuto spojitost zdůrazňuje raněkřesťanský latinský apologeta Lactantius (+ po r. 317) v kraťoučkém úryvku z jeho díla "Divinae Institutiones".

Přečteno 156xcelý článek

Ježíš Kristus je Bůh i člověk

sv. Augustin, 24.8. 2020

Učitel Církve sv. Augustin (+430) stručně vysvětluje, jak Syn Boží je zároveň člověkem, aniž by přestal být Bohem, a to pravým Bohem i pravým člověkem v jednotě osoby Božího Syna, rovného od věčnosti s Bohem Otcem, avšak stavšího se v čase jedním z nás, abychom my mohli mít na věčnosti společenství s Ním.

Přečteno 284xcelý článek

Pánem je Otec, Pánem je Syn, Pánem je i Duch Svatý

sv. Irenej z Lyonu, 29.7. 2020

"Důkaz apoštolského zvěstování" je méně známý spis sv. Ireneje z Lyonu (+ cca 202/203), ve kterém v odkazu na nauku přijatou od apoštolů Irenej vykládá základní body křesťanské víry, týkající se zejména trojjediného Boha a jeho vykupitelského zjevení v Ježíši Kristu. Následující krátký úryvek z něj dosvědčuje právě ono křesťanské poznání Boha jako nerozdílné Trojice.

Přečteno 248xcelý článek

Nemůže mít Boha za Otce, kdo nemá Církev za matku

sv. Cyprián, 20.7. 2020

Mimo Církev není spásy, protože není spásy mimo Ježíše Krista. A jako je jen jeden Kristus, tak je jen jedna Církev, která jako archa Noemova bezpečně a jistě veze spasené na své palubě přes vody Božího soudu na suchou, potopou omytou půdu věčného Božího království. Úryvek sv. Cypriána (+258) na toto téma z jeho zásadního díla "O jednotě katolické Církve" uvádíme v latinsko-českém znění.

Přečteno 194xcelý článek

Mojžíš, autor zprávy o stvoření

sv. Basil Veliký, 6.7. 2020

Zatímco soudobí biblisté předkládají rozličné hypotézy o různých pramenech zprávy o stvoření knihy Genesis, sv. Basil Veliký (+379), svědek tradice, má stran autorství tohoto biblického textu jasno: autorem je sám Mojžíš, jemuž hluboká tajemství o stvoření sdělil samotný Hospodin, se kterým se Mojžíš setkal na hoře Choréb tváří v tvář, "čímž byl postaven na roveň andělům".

Přečteno 248xcelý článek

Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás

sv. Cyril Alexandrijský, 24.6. 2020

"Člověk si nic nemůže přisvojit, není-li mu to dáno z nebe," říkal Jan Křtitel (J 3,27). A to se týká i ustanovení za apoštola Ježíšem Kristem, které si nemůže nikdo přisvojit, leda že by mu to bylo dáno samotným Ježíšem, tak jako bylo poslání Synu svěřeno Bohem Otcem. Nejen toho, ale i podstaty apoštolátu se dotýká následující úryvek z "Výkladu k Janovu evangeliu" sv. Cyrila Alexandrijského (+444).

Přečteno 214xcelý článek

Tato svátost, kterou přijímáš, se uskutečňuje Kristovými slovy

sv. Ambrož Milánský, 11.6. 2020

Sv. Ambrož Milánský (+397) za podpory biblických svědectví o mimořádných zázracích působených Boží milostí, která měnila povahu daných věcí, obhajuje "přepodstatnění" chleba a vína v Tělo a Krev Krista v eucharistii, působené slovy Kristovými, která mají stejnou moc jako slovo stvořitelské. Před posvěcením se jedná o chléb a víno, po slovech proměnění pak o skutečné Tělo a Krev Krista, narozené z Panny, ukřižované, pohřbené a vzkříšené, ovšem pod způsobami chleba a vína.

Přečteno 220xcelý článek

Maria, Matka Nebeské Many

John Saward, 13.5. 2020

Kněžstvím Panny Marie je její mateřství, proto ji lze nazývat "Matkou Nebeské Many", neboť je Matkou Krista, jenž je "Chlebem života". A jako On nasytil několika málo chleby mnohé zástupy, podobně i ona podává ten jediný Chléb-Krista světu a skrze své mateřské kněžství Jím sytí mnohé zástupy až do skonání světa. Takto vnímali Pannu Marii již otcové, jak dokládá několika jejich svědectvími anglický teolog John Saward (*1947).

Přečteno 246xcelý článek

Katechetická promluva na Svatou Paschu

Pseudo-Chrysostom, 12.4. 2020

"Ten, jehož se zmocnila smrt, smrt zničil!" slavnostně provolává autor starobylé homilie ze 4. stol., mnohými připisované sv. Janu Zlatoústému (+407). A radostná zpráva o vzkříšeném člověku, který je zároveň Bohem, se rozběhla a i nadále rozbíhá do celého světa, aby každý člověk byl zachráněn Bohem - vzkříšeným Ježíšem Kristem.

Přečteno 261xcelý článek

Největší zázrak - zázrak mého spasení

sv. Řehoř Naziánský, 12.4. 2020

Jakou hodnotu má jediná krůpěj Kristovy boholidské krve? Hodnotu věčnosti, neboť je to krev Stvořitelova...

Přečteno 265xcelý článek

Kříž Kristův nám navrací ráj

sv. Ambrož Milánský, 10.4. 2020

Skrze jeden strom vešla do světa smrt, skrze jiný pak život věčný. Co Adam pokazil, to Kristus napravil a utišil odvěký hlad člověka po Životě. Krátký úryvek z výkladu žalmu od sv. Ambrože Milánského (+397).

Přečteno 272xcelý článek

Nemoc těla je nástrojem k uzdravení duše z hříchu

Klement Alexandrijský, 31.3. 2020

Nemoc je důsledkem Adamova pádu, avšak i každou nemoc Bůh dokáže využít k tomu, aby nás uzdravil pro celou věčnost, tzn. pro naše věčné dobro, jak potvrzuje starověký teolog Klement Alexandrijský (+215).

Přečteno 457xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ... 12 |