sv. Jan Zlatoústý, 26.3. 2024
Nejen Kristova osoba, ale i jeho kříž - symbol a nástroj jeho vykoupení - jsou mezním, zlomovým bodem v dějinách vesmíru, takže lze díky tomu mluvit nejen jako "před Kristem" a "po Kristu", ale i jako "před křížem" a "po kříži", neboť "kříž je počátkem naší spásy", jak píše ve své oslavě kříže sv. Jan Zlatoústý (+407).
Kříž je počátkem naší spásy, kříž je základem veškerého dobra. On nás ponížené vyvýšil, on nás započetl mezi syny Boží. Díky němu již dále nebloudíme, ale poznali jsme pravdu. Díky němu se již neklaníme jako dříve dřevu a kamenům, ale nyní jsme poznali Stvořitele všeho. Kříž přivedl otroky hříchu do svobody spravedlnosti. Skrze kříž se země stala nebem.
Kříž nás vysvobodil z bloudění a dal nám podřídit se pravdě. To on usmířil člověka s Bohem. To on nás vytrhl z hlubiny veškerého přestoupení. To on nás vynesl na vrchol dokonalosti všech ctností. To on zničil klam démonů a svrhl jejich proradnost.
Díky kříži ustaly pachy a kouře a nikde se již neprolévá krev dobytka za oběť a k uctění Boha, ale všude jsou již pouze bohoslužby duchovní, modlitby a zpěvy. Díky kříži démoni prchli, díky kříži byl ďábel vyhnán. Díky kříži lidská přirozenost usiluje o přiblížení se andělskému stavu. Díky kříži bylo na zemi ustaveno panenství. Protože od té doby, co Kristus vyšel z Panny, lidská přirozenost poznala cestu této ctnosti.
Ačkoli jsme prodlévali v hrozných temnotách, kříž nás osvítil. To on nás, ztrápené zajatce, vykoupil z otroctví. Byli jsme vzdáleni, ale kříž nás učinil blízkými, byli jsme cizinci, ale kříž nás učinil obyvateli nebe. Kříž nám dal dojít pokoje a bezpečí.
[Jan Zlatoústý: O kříži a lotrovi, II, 1. Na základě řeckého znění (J.-P. Migne: Patrologia graeca, XLIX, 407) a polského překladu (Myśli św. Jana Chryzostoma, Poznań 1937) přeložil Lukáš Drexler.]
Milost
Dopis Theodorovi
Moc Kristovy krve
Kristus chudý v chudých
Modlitba je světlem duše
O kněžství (De Sacerdotio)
Kříž je světlem celého světa
Slovo proměňuje chleba a víno v tělo a krev Krista
Výklad Janova evangelia - 4. homilie
Hle, člověk!
Chvála Kříže
Bonaventura: Pod
křížem
Jacopone da
Todi: Kříž Páně
Vladimír
Losskij: Velikost Kristova kříže
Jan Damašský:
Kristův Kříž převyšuje vše
Gertruda
Veliká: O pohledu na Ukřižovaného
Tomáš Akvinský:
Proč Kristus zemřel na kříži
Alžběta ze
Schönau: Vidění 2/5 - Velký pátek
Tomáš Špidlík:
Tajemství kříže z hlediska teologie
Jan Damašský:
Drahocenné a úcty hodné dřevo Kříže
Efrém Syrský:
Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
František
Saleský: Hora Kalvárie je pravou univerzitou lásky
Bruno Forte:
Ukřižovaný Bůh je zjevením krásy, která zachraňuje
Přechod od
Starého Zákona k Novému je přechodem od těla k Duchu
Lev Veliký:
Kristův Kříž - zdroj veškerého požehnání a příčina všech milostí
Ludvík Maria
Grignion z Montfortu: Okružní list přátelům Kříže 1
Lactantius:
Dřevo pomazané krví beránka je symbolem Kříže
Wincenty
Myszor: Symbolika kříže podle sv. Ireneje z Lyonu
Wacław
Hryniewicz: V kříži je příslib nové budoucnosti
Klement
Alexandrijský: Pán se sklonil, člověk povstal
Růžena z Limy:
Kříž - jediné pravé schodiště do ráje
Theodor
Studita: Vzácný a životodárný Kristův kříž
Ondřej Krétský:
Kříž je slávou i povýšením Krista
Emilián
Soukup: Kříž je spojením nebe se zemím
Ambrož
Milánský: Kříž Kristův nám navrací ráj
Jan Zlatoústý:
Kříž je světlem celého světa
Elisabeth Leseur:
Per Crucem ad Lucem
Petr Hudec:
Kristus bungee jumping
Kateřina
Sienská: Nepřátelé Kříže
Silvestr Braito:
Kříž nad vodou
Zrozeni Bohem v
bolesti Kříže
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.