Nacházíte se na: Theofil > Církev

Církev

Uplatnění preskripce vůči heretikům

Tertulián, 18.5. 2009

Spor mezi hodnověrným učením a autoritou apoštolských církví a církví heretiků je obsahem úryvků z díla "De praescriptione hereticorum", pocházejícího od jednoho z nejplodnějších starověkých církevních spisovatelů, Tertuliána (cca 160-220).

Přečteno 2683xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 4. konstantinopolský (cařihradský) koncil (869-870)

Hubert Jedin, 15.4. 2009

Roku 1054 nastává definitivní rozkol mezi západním a východním křesťanstvem. Tomu však předchází mnohé události, mezi než patří i 4. konstantinopolský (cařihradský) koncil, konaný v letech 869-870 a spojený především s osobou cařihradského patriarchy Fotia.

Přečteno 2827xcelý článek

O jednotě církve

sv. Cyprián, 13.3. 2009

Spis "O jednotě církve" (De unitate ecclesiae), nejobsáhlejší dílo sv. kartágijského biskupa Cypriána (+258), je reakcí na Novatianovo schisma. Z tohoto díla pochází i známý výrok: "Nemůže mít Boha jako Otce, kdo nemá církev jako matku."

Přečteno 4253xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. nicejský koncil (787)

Hubert Jedin, 2.3. 2009

V 8. století došlo uvnitř církve ke sporu o úctě k náboženským obrazům. Na jedné straně stáli ikonoklasté, stavějící se proti této úctě, a proti nim byli ikonodulové, zastánci uctívání náboženských vyobrazení. K tomuto sporu se r. 787 věroučně vyjádřil 2. nicejský koncil.

Přečteno 3940xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. a 3. konstantinopolský (cařihradský) koncil (553, 680-681)

Hubert Jedin, 13.2. 2009

Po Chalcedonském koncilu (451) se objevují nové teologické spory a nové christologické bludy - monotheletismus a monoenergismus. K jejich řešení byly svolány další dva ekumenické koncily: 2. a 3. konstantinopolský, konané v letech 553 a 680-681.

Přečteno 4006xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Chalcedonský koncil (451)

Hubert Jedin, 2.1. 2009

Po odsouzení Nestoriova bludu na ekumenickém koncilu v Efezu r. 431 se objevil nový christologický blud nazvaný monofyzitismus, jehož vyvrácení se věnoval koncil v Chalcedonu r. 451.

Přečteno 3438xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Efezský koncil (431)

Hubert Jedin, 16.12. 2008

Koncil v Efezu z r. 431 se řadí k těm nejvýznamnějším ekumenickým koncilům, neboť na něm došlo k další distinkci stran osoby Ježíše Krista, díky níž lze jeho matku Marii nazývat Bohorodičkou (Theotokos).

Přečteno 3618xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. konstantinopolský (cařihradský) koncil (381)

Hubert Jedin, 12.4. 2008

Další pokračování z dějin ekumenických koncilů, tentokrát o 1. konstantinopolském koncilu (381), na němž byla vyznána především víra v božství Ducha svatého.

Přečteno 4204xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. nicejský koncil (325)

Hubert Jedin, 14.1. 2008

Nicejský koncil je první z velkých "ekumenických" koncilů, uznávaných východním i západním křesťanstvem. Jeho význam spočívá v definování "soupodstatnosti" Syna s Otcem, tedy té skutečnosti, že věčný Syn, který se stal v čase v Ježíši Kristu člověkem, je "Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zplozený, ne stvořený, stejné podstaty s Otcem" (nicejské vyznání víry). Tímto vyznáním se tak upevnilo a potvrdilo křesťanské pravověří oproti tehdejší ariánské herezi.

Přečteno 8699xcelý článek

O Církvi a věčnosti

14.12. 2007

"Církev je bezpočátečná, nekonečná, věčná, jakož i její Zakladatel, Trojjediný Bůh, je bezpočátečný, nekonečný, věčný. Církev je nestvořená, jako i Bůh je nestvořený. Existovala před věky, před anděly, před stvořením světa..." Těmito slovy se vyjadřuje o Církvi blahé paměti zesnulý archimandrita Porfýrios (Bairaktaris), starec kavsokalyvitský (+1991), jeden z nejautoritativnějších řeckých starců posledních desetiletí. Srbský vladyka Athanasij (Jevtič) podává k tomuto učení následující teologický komentář.

Přečteno 1781xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Osm ekumenických koncilů starověku

Hubert Jedin, 22.11. 2007

Osm ekumenických koncilů, které svolány od římských, později východořímských císařů, se konaly na území východořímské říše v Nicei, Cařihradě, Efezu a Chalcedonu, se liší od všech následujících, svolaných papeži a na Západě proslavených tak, že je oprávněno o nich pojednat jako o historické jednotě, ačkoliv zasahují do raného středověku a ačkoliv čtyři z nich, "staré koncily" v přísném smyslu, se podle svého významu zřetelně odlišují od následujících.

Přečteno 3309xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Úvod

Hubert Jedin, 9.10. 2007

Církevní koncily - a především tzv. "ekumenické" - jsou vždy významným mezníkem v životě církve i jednotlivého křesťana. Jsou odpovědí církve na její aktuální problémy a potřeby, která však má nadčasovou platnost a je stálou inspirací pro každého, kdo má zájem "zpřesňovat" a prohlubovat svoji "orthopraxi" "orthodoxií".

Přečteno 4572xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 | další