Lukáš Drexler, 18.9. 2012
Smět spolu s Bohem Otcem vyslovit světu vůli Otce, kterou je Jeho jednorozený Syn, znamená být s Otcem sjednocen.
Jakého privilegia se Marii dostalo, že mohla spolu s nebeským Otcem říci o Ježíši:
„Toto je můj milovaný Syn, toho poslouchejte" (Mk 9,7).
Vždyť to je Syn Boha Otce i ženy Marie a v Něm se zjevuje vůle Boha Otce i ženy Marie, jak i ona dále zdůraznila v Káně Galilejské: „Udělejte, cokoli vám nařídí" (J 2,5).
Jakého privilegia se Marii dostalo, když mohla a stále může až do konce světa spolu se svým Synem o Něm říkat:
„Toto je mé tělo, které se za vás vydává" (Lk 22,19).
Tak Maria, s pohledem upřeným na svého syna, stojí s tímto výrokem u paty kříže na Golgotě, ale i s knězem u oltáře, kde se zpřítomňuje Ježíšova i Mariina oběť[1].
Jakého privilegia se Marii dostalo, že i ona mohla podobně jako Ježíš říci:
„Já a Otec jsme jedno" (J 10,30).
Avšak Ježíš to mohl říci díky tomu, že je jedné božské podstaty s Otcem, kdežto Maria díky tomu, že její lidská vůle byla zcela sjednocená s vůlí Otce. A vůlí Otce je jeho Syn a Maria jen díky sjednocení se s vůlí Otce mohla počít, nosit a porodit Syna - Syna božského i lidského, v Němž se nebe i země staly „jedním tělem"[2].
Bůh
Extáze
Evangelium
Reinkarnace
Kontemplace
Oheň Eliášův
O kontemplaci
U Boha a u lidí
Odevzdat se Marii
Mystika, mystický
Panna Maria - Matka Boží
Arte-factum - deo-factum
Tři údobí duchovního života
Zvěstování Panně Marii - počátek "nového stvoření"
Sv. Ludvík Maria Grignion z Montfortu - mariánský mystik
Bílá sobota - den sedmý, den Hospodinova i Adamova odpočinutí
"Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Denis Kartuzián: K Marii
Emilián Soukup: Bohorodička
Emilián Soukup: Maria prvních křesťanů
Jacek Salij: Mariánská dogmata a Písmo svaté
Epifanius ze Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Wincenty Granat: Bohorodička Panna Maria v Kristových tajemstvích spásy
Caterinato: Sladká Maria - Panna Maria ve zbožnosti a díle sv. Kateřiny Sienské
Ludvík M. Grignion z Montfortu: Pojednání o pravé zbožnosti k Nejsvětější Panně
Marcin Jan Janecki: Sjednocení s Bohem skrze sjednocení s Marií podle Marie Petyt
Jan Evangelista Urban: Největší dar od nejsvětější Panny - Tělo Kristovo
Bonaventura: Te, Matrem Dei, laudamus (Tebe, Matko Boží, chválíme)
Roberto Zavalloni: Učení sv. Antonína Paduánského o Marii - 1. část
Beda Ctihodný: Blahoslavené lůno, které tebe nosilo...
Bernard Przybylski: Matka Boží a Nejsvětější Trojice
Gabriel od sv. Marie Magdaleny: Maria Prostřednice
Reginald Garrigou-Lagrange: Ve škole Panny Marie
Bernard z Clairvaux: A jméno té panny bylo Maria
Reginald Dacík: Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Jean-Claude Michel: Mariino panenství po porodu
Jan Maria Vianney: Panna Maria, prostřednice
Emilián Soukup: Maria - Matka božské milosti
Adrienne von Speyr: Maria, Služebnice Pána
Efrém Syrský: Píseň o Nejsvětější Panně
Antonín Paduánský: Maria - zářivá duha
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
[1] Nejdříve Maria obětovala „vše své", tzn. sebe, pro Boha, respektive pro Ježíše, aby v ní On mohl být počat atd. A pak Toho, pro kterého ono „vše své" obětovala a který se následně stal „jejím vším", obětovala (nebo spíše spoluobětovala s Otcem) na Golgotě pro spásu světa. Je v tom dvojnásobná Mariina oběť: nejdříve obětovala sebe a své tělo při početí a pak obětovala „své tělo", kterým je její a Otcův Syn, na Golgotě.
Tato dvojnásobná Mariina oběť se zpřítomňuje při mši. Samozřejmě, že jde ale primárně o oběť Božího Syna Ježíše Krista, avšak osoba Marie, respektive její oběť, je s touto obětí Ježíše Krista takto úzce spjata. Proto Maria může spolu s Ježíšem o Něm říci: „Toto je moje tělo, které se za vás vydává."
[2] Srov. Gen 2,24 a Ef 5,25-32.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.