Marcin Jan Janecki, 9.9. 2020
Marie od sv. Terezie, vlastním jménem Marie Petyt (+1677), byla karmelitánská terciářka, jíž se dostalo milostí zakoušení mystického vztahu a sjednocení s Pannou Marií, Matkou Boží, a skrze ni s Bohem. Jeden aspekt z mariánské mystiky této vlámské terciářky pak představuje polský teolog Marcin J. Janecki v následujícím textu.
Texty karmelitánské
poustevnice
(Marie Petyt) jsou nesmírně cenným svědectvím, které před námi odkrývá charakter
a intenzitu působení Marie
v díle posvěcení člověka a vedení jej ke sjednocení s Bohem.
(...) Sdělení obsahující popisy mystické
přítomnosti Mariiny na duchovní cestě jsou vzácné a velmi sporadické. Avšak to,
které s námi Maria Petyt sdílí, potvrzuje, že úloha Matky
Boží se neomezuje pouze na její přímluvu
za nás, ale je aktivním spolupůsobením Neposkvrněné
s milostí
Boží ve sjednocení (člověka) s Bohem. Ve zkušenosti karmelitánské
poustevnice z Mechelen[1]
Maria plní vůči duši úlohu vůdce, ba dokonce duchovní učitelky, která ji vede
stejně, jako „učitelka vede ruku dítěte,
když je učí psát."[2]
Mariina úloha se nevyčerpává tímto pedagogickým aspektem, ale má mnohem hlubší význam.
Ukazuje se, že její osoba, sjednocená s Bohem a již zbožštěná
ve slávě
věčného života, je jak kanálem veškeré k nám dospívající milosti, tak i
předmětem nevýslovné kontemplace,
který není možné oddělit od Boha. A co je nejdůležitější, je poutem a nástrojem
umožňujícím sjednocení s Bohem a přinášejícím duši hojnost duchovních
dober.
Život v Marii, s Marií a skrze Marii v Bohu nepředstavuje
v žádném případě překážku k bezprostřednímu sjednocení s Bohem -
jak soudila část mystiků
žijících v době Marie Petyt[3] -,
ale je vzácným darem, který tomuto sjednocení uděluje novou kvalitu a uspišuje
jeho uskutečnění. Dochází k němu v určité atmosféře důvěry, kterou
mystička vyjadřuje pomocí obrazu přebývání v matčině lůně. Podobně jako
jednorozený Syn
přebývá od věků v lůně Otcově[4] a
po devět prvních měsíců své lidské existence přebýval v lůně Mariině, tak
ti, kteří se rodí do života
věčného vloučením do jednoty Jeho mystické Osoby[5],
nabývají božských rysů v duchovním lůně Matky Boží, aby se radovali
z plnosti života v lůně Otce:
„Zdá se mi, že v jejím lůně a při jejích prsou se mi někdy stává, že usnu spánkem lásky, zejména poté, co zakusím nějaká soužení, těžkosti nebo útisk na těle či na duchu. Toto matčino lůno mi slouží jako občerstvení, utišení a uzdravení všech mých vnitřních i vnějších strastí, útlaků, zápasů atd. Tam na to vše zapomínám a vzdaluji to do sebe podobně jako bezstarostné dítě, které nemyslí na nic jiného než jak se ustavičně těšit tímto nejmilovanějším lůnem a jeho půvaby."[6]
Sporadičnost popisů mystické zkušenosti Mariiny přítomnosti bychom neměli ztotožňovat se sporadičností zkušenosti samé. Příklad mariánských mystiků 20. století, jakými jsou Gabriel Jacquier CM, Marta Robinová, Ludmiła Krakowiecka nebo kněz Marcin Popiel, ukazují, že je častější, než bychom se mohli domnívat. Obvykle je však zahalena závojem svatého mlčení a duchovní diskrétnosti a vyjevuje se až postupem času. Vzácné svědectví mystiků je svého druhu oknem, které před námi otevírá tajemný duchovní svět, v našem vlastním životě často pouze tušený.
[Z knihy Maria od św. Teresy (Petyt): Życie w zjednoczeniu z Maryją, Kraków 2019, s. 28-31, přeložil Lukáš Drexler.]
Ludvík M. Grignion
z Montfortu: Skrze Marii k Ježíši a skrze Ježíše k Bohu Otci
Ludvík M. Grignion
z Montfortu: Pojednání o pravé zbožnosti k Nejsvětější Panně
Gabriel od Panny
Marie Bolestné: Věřím v Tebe, Maria, Matko mého Boha a Matko má!
Frederick W. Faber: Těm, kdo se bojí, že láska k Panně Marii uškodí zájmům Pána Ježíše
Arnold Bostius: Panna Maria je matkou a ochránkyní všech, obzvláště pak synů Karmelu
Caterinato: Sladká
Maria - Panna Maria ve zbožnosti a díle sv. Kateřiny Sienské
Lukáš Drexler: "Skrze ni, s ní a v ní" neboli o duchovním mateřství Panny Marie
Efrém Syrský: Toho,
jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Lukáš Drexler: Sv.
Ludvík Maria Grignion z Montfortu - mariánský mystik
Marie od
Ukřižovaného Ježíše: U nohou Mariiných jsem nalezla život!
Epifanius ze
Salaminy: Chvalozpěv o Panně Marii, Bohorodičce
Mikuláš Ďurkáň:
Hlas otců církve o Panně Marii prostřednici
André-Marie
Meynard: Uctívání Svaté Panny a dokonalost
Gabriel od sv.
Marie Magdaleny: Maria Prostřednice
Reginald
Garrigou-Lagrange: Ve škole Panny Marie
Reginald Dacík:
Svatý Bernard, Pěvec Matky Boží
Marie od
Ukřižovaného Ježíše: Moc Panny Marie
Jan od Kříže: O
Slovu Božím - Del Verbo divino
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o kontemplaci
Jan van Ruysbroeck: Myšlenky o Panně Marii
John Saward: Maria, Matka Nebeské Many
Adrienne von Speyr:
Skrze Marii ke Kristu
John Saward: Bohorodička jako Svatyně
Co přivádí svaté v úžas u Panny Marie?
Marta Robinová: Ó Matko milovaná
Lukáš Drexler:
Odevzdat se Marii
Vidět Marii znamená vidět Ježíše
Lukáš Drexler:
Maria souznělá
Denis Kartuzián: K
Marii
[1] Místo, kde Marie Petyt žila poustevnickým životem a kde rovněž zemřela. Pozn. překl.
[2] Marie od sv. Terezie: Život ve sjednocení s Marií, 34.
[3] Srov. Marie od sv. Terezie: Život ve sjednocení s Marií, 31.
[4] Srov. J 1,18.
[5] Tj. přičleněním k Mystickému Tělu Kristovu. Pozn. překl.
[6] Marie od sv. Terezie: Život ve sjednocení s Marií, 56.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.