Nacházíte se na: Theofil > Církev

Církev

Koho lze nazvat křesťanem?

sv. Petr Kanisius, 7.2. 2017

Jezuita a Učitel Církve sv. Petr Kanisius (+1597) patřil k významným osobnostem reformy Církve v období Tridentského koncilu (1545-1563), o což se zasloužil zejména katolickými katechismy, které tehdy při této příležitosti sepsal. Z jednoho z nich, konkrétně z tzv. "Velkého katechismu" (lat. "Summa doctrinae christianae") nyní přinášíme drobný úryvek o tom, koho je možné považovat za křesťana a proč.

Přečteno 3707xcelý článek

Církev Kristova

Emilian Soukup, 16.1. 2017

Dominikánský teolog Emilian Soukup (+1962) nás ve svém stručném úvodu do biblické eklesiologie, tj. nauky o církvi pohledem Písma, vede od starozákonních zaslíbení a proroctví skutečnosti Církve až k jejich naplnění "novou smlouvou", založenou vtěleným Bohem, Pánem Ježíšem Kristem, a zpečetěnou jeho vlastní boholidskou krví.

Přečteno 3609xcelý článek

Církev

Frederick William Faber, 17.9. 2016

"Láska člověka k církvi je nejbezpečnějším průkazem jeho lásky k Bohu," neboť "Církev je dílem Božím, stvořeným ... s prolitím lidské Krve Všemohoucího," zasvěcuje nás vroucím způsobem do tajemství Církve význačný konvertita a kněz Frederick William Faber (+1863) ve svém díle "Drahocenná Krev". Není totiž Krista bez Církve stejně jako ani Církve bez Krista.

Přečteno 3099xcelý článek

Maria a Církev

bl. Izák ze Stelly, 29.12. 2013

Panna Maria - Matka Kristova i Matka Církve, tj. celého Kristova Těla. Tajemství, které nám sděluje Duch svatý a jeho "svatopisci", nyní konkrétně blahoslavený cisterciák Izák ze Stelly (12. stol.).

Přečteno 1827xcelý článek

Prvenství je dáno Petrovi

sv. Cyprián, 20.2. 2013

Sv. Cyprián (+258), kartágský biskup a mučedník, je ve svém spisu "O jednotě Církve" ("De unitate Ecclesiae") význačným svědkem toho, jak bylo křesťany od počátku chápáno postavení a poslání apoštola Petra a jeho nástupců, biskupů římské Církve, k čemuž přinášíme z tohoto drobného díla stěžejní úryvek, v latinsko-českém znění.

Přečteno 1987xcelý článek

Jsme Jeho tělem

sv. Augustin, 23.11. 2011

Úryvky ze dvou textů sv. Augustina (354-430) k tématu Tajemného Těla Kristova, tj. tajemného spojení Krista-Hlavy a Jeho Církve. Latinsko-české znění.

Přečteno 2151xcelý článek

Mystické tělo Kristovo

Jan Merell, 11.7. 2011

Slova sv. Pavla o Církvi jako o těle Kristově nejsou pouze obraznou řečí, nýbrž plnou skutečností a hlubokou pravdou. Vždyť tato nauka apoštola národů byla prvním slovem zjevení, které mu bylo dáno u Damašku: "Já jsem Ježíš, jehož ty pronásleduješ" (Sk 9,5).

Přečteno 3242xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. vatikánský koncil (1962-1965) 2/2

Hubert Jedin, 30.5. 2011

Snaha o dialog Církve se světem na Druhém vatikánském koncilu (1962-1965) se odrazila mimo jiné ve zdůraznění náboženské svobody a v definování jak samotné Církve, tak jejího vztahu k nekatolickým křesťanům a k ostatním náboženstvím. Koncilní otcové se však věnovali i problémům zaměřeným dovnitř samotné Církve, jako např. liturgii, apoštolátu ad.

Přečteno 2546xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. vatikánský koncil (1962-1965) 1/2

Hubert Jedin, 16.5. 2011

Prozatím posledním ekumenickým koncilem byl Druhý vatikánský koncil, jenž se uskutečnil v letech 1962-1965 a v jistém smyslu navázal na koncil předchozí, předčasně ukončený. Tento poslední koncil nebyl svolán, aby reagoval na dobové věroučné spory jako většina předchozích koncilů, ale aby zejména pomohl Církvi otevřít se světu a vést s ním dialog, tedy naslouchat mu a srozumitelně mu nabízet odpověď ve vtěleném Slovu.

Přečteno 4220xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. vatikánský koncil (1869-1870)

Hubert Jedin, 17.6. 2010

Kde skončil Tridentský koncil (1545-1563), tam chtěl navázat První vatikánský koncil (1869-1870). Ačkoliv ani tento koncil se nestihl věnovat všem otázkám, o nichž měl v úmyslu pojednávat, i přesto jeho plodem byly důležité dogmatické výnosy, jež zanechaly výraznou stopu v následném učení a praxi katolické Církve.

Přečteno 4373xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Tridentský koncil (1545-1563)

Hubert Jedin, 3.6. 2010

Tridentský koncil (1545-1563) je jedním z nejdůležitějších všeobecných koncilů Cíkve. Byl mimo jiné výraznou odpovědí na dobové náboženské zmatky (protestantismus), a tak jsou jeho plodem kromě reformních dekretů zejména věroučné formulace (nauka o Písmu a Tradici, o dědičném hříchu a ospravedlnění, o svátostech), z nichž Církev čerpá po celou svou následující existenci.

Přečteno 13449xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 5. lateránský koncil (1512-1517)

Hubert Jedin, 28.4. 2010

Pátý lateránský koncil (1512-1517) byl uspořádán především proti schismatickému koncilu v Pise (1511-1512) a dále kvůli reformě Církve; jen okrajově se věnoval dogmatickým záležitostem.

Přečteno 2243xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449)

Hubert Jedin, 22.4. 2010

Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449) se kromě sporů mezi papežským primátem a svrchovaností koncilu nad papežem zabýval především husitským hnutím a unií s východními církvemi (Řeky, Armény a jakobity).

Přečteno 3984xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Kostnický koncil (1414-1418)

Hubert Jedin, 14.4. 2010

Kostnický koncil (1414-1418) trval čtyři roky a zabýval se především velkým papežským schismatem. Mimo to se věnoval reformě církve a také případu pražského univerzitního učitele Jana Husa.

Přečteno 5773xcelý článek

Malé dějiny koncilů - Viennský koncil (1311-1312)

Hubert Jedin, 22.3. 2010

Další ze všeobecných koncilů se odehrával ve francouzském městě Vienne v letech 1311-1312 a byl svolán papežem Klementem V. Ten jako hlavní body tohoto koncilu uvedl záležitost templářského řádu, otázky víry, reformu církve a znovuzískání Svaté země.

Přečteno 2656xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 2. lyonský koncil (1274)

Hubert Jedin, 16.3. 2010

Účelem 2. lyonského koncilu (1274), jenž byl 14. ekumenickým koncilem, byly dle papeže Řehoře X. (1210-1276) především pomoc pro Jeruzalém, unie s východními křesťany a reforma církve.

Přečteno 2296xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. lyonský koncil (1245)

Hubert Jedin, 9.3. 2010

Poměrně záhy po 4. lateránském koncilu z r. 1215 byl svolán další ekumenický koncil, a to do Lyonu v roce 1245, jehož hlavním tématem bylo především sesazení císaře Bedřicha II. kvůli jeho pronásledování církve.

Přečteno 1893xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 4. lateránský koncil (1215)

Hubert Jedin, 3.3. 2010

Čtvrtý lateránský koncil (1215) se opět jako přechozí koncil věnoval především dobovým herezím (kataři, bludná trinitologie Jáchyma de Fiore, valdenští ad.) a organizačním záležitostem. Mimoto zavedl dodnes platné nařízení o povinnosti zpovědi a přijímání eucharistie alespoň jednou za rok.

Přečteno 4256xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 3. lateránský koncil (1179)

Hubert Jedin, 19.2. 2010

Třetí lateránský koncil (1179) řešil především disciplinární záležitosti uvnitř církve (např. opatření proti případnému dalšímu papežskému rozkolu) či postup proti dobovým herezím (kataři).

Přečteno 2610xcelý článek

Malé dějiny koncilů - 1. a 2. lateránský koncil (1123 a 1139)

Hubert Jedin, 26.10. 2009

Pokračováním v dějinách koncilů se dostáváme k období papežských generálních koncilů, v tomto případě k 1. a 2. lateránskému koncilu (1123 a 1139), kdy první z nich je spojen především se sporem o investituru a druhý z nich s řešením papežského rozkolu.

Přečteno 2973xcelý článek

Další stránky: předchozí | 1 | 2 | 3 |