Dominikánský teolog Emilian Soukup (+1962) nás ve svém stručném úvodu do biblické eklesiologie, tj. nauky o církvi pohledem Písma, vede od starozákonních zaslíbení a proroctví skutečnosti Církve až k jejich naplnění "novou smlouvou", založenou vtěleným Bohem, Pánem Ježíšem Kristem, a zpečetěnou jeho vlastní boholidskou krví.
Přečteno 3500xcelý článek
"Láska člověka k církvi je nejbezpečnějším průkazem jeho lásky k Bohu," neboť "Církev je dílem Božím, stvořeným ... s prolitím lidské Krve Všemohoucího," zasvěcuje nás vroucím způsobem do tajemství Církve význačný konvertita a kněz Frederick William Faber (+1863) ve svém díle "Drahocenná Krev". Není totiž Krista bez Církve stejně jako ani Církve bez Krista.
Přečteno 3006xcelý článek
Panna Maria - Matka Kristova i Matka Církve, tj. celého Kristova Těla. Tajemství, které nám sděluje Duch svatý a jeho "svatopisci", nyní konkrétně blahoslavený cisterciák Izák ze Stelly (12. stol.).
Přečteno 1727xcelý článek
Sv. Cyprián (+258), kartágský biskup a mučedník, je ve svém spisu "O jednotě Církve" ("De unitate Ecclesiae") význačným svědkem toho, jak bylo křesťany od počátku chápáno postavení a poslání apoštola Petra a jeho nástupců, biskupů římské Církve, k čemuž přinášíme z tohoto drobného díla stěžejní úryvek, v latinsko-českém znění.
Přečteno 1886xcelý článek
Úryvky ze dvou textů sv. Augustina (354-430) k tématu Tajemného Těla Kristova, tj. tajemného spojení Krista-Hlavy a Jeho Církve. Latinsko-české znění.
Přečteno 2047xcelý článek
Slova sv. Pavla o Církvi jako o těle Kristově nejsou pouze obraznou řečí, nýbrž plnou skutečností a hlubokou pravdou. Vždyť tato nauka apoštola národů byla prvním slovem zjevení, které mu bylo dáno u Damašku: "Já jsem Ježíš, jehož ty pronásleduješ" (Sk 9,5).
Přečteno 3089xcelý článek
Snaha o dialog Církve se světem na Druhém vatikánském koncilu (1962-1965) se odrazila mimo jiné ve zdůraznění náboženské svobody a v definování jak samotné Církve, tak jejího vztahu k nekatolickým křesťanům a k ostatním náboženstvím. Koncilní otcové se však věnovali i problémům zaměřeným dovnitř samotné Církve, jako např. liturgii, apoštolátu ad.
Přečteno 2415xcelý článek
Prozatím posledním ekumenickým koncilem byl Druhý vatikánský koncil, jenž se uskutečnil v letech 1962-1965 a v jistém smyslu navázal na koncil předchozí, předčasně ukončený. Tento poslední koncil nebyl svolán, aby reagoval na dobové věroučné spory jako většina předchozích koncilů, ale aby zejména pomohl Církvi otevřít se světu a vést s ním dialog, tedy naslouchat mu a srozumitelně mu nabízet odpověď ve vtěleném Slovu.
Přečteno 4057xcelý článek
Kde skončil Tridentský koncil (1545-1563), tam chtěl navázat První vatikánský koncil (1869-1870). Ačkoliv ani tento koncil se nestihl věnovat všem otázkám, o nichž měl v úmyslu pojednávat, i přesto jeho plodem byly důležité dogmatické výnosy, jež zanechaly výraznou stopu v následném učení a praxi katolické Církve.
Přečteno 4226xcelý článek
Tridentský koncil (1545-1563) je jedním z nejdůležitějších všeobecných koncilů Cíkve. Byl mimo jiné výraznou odpovědí na dobové náboženské zmatky (protestantismus), a tak jsou jeho plodem kromě reformních dekretů zejména věroučné formulace (nauka o Písmu a Tradici, o dědičném hříchu a ospravedlnění, o svátostech), z nichž Církev čerpá po celou svou následující existenci.
Přečteno 12865xcelý článek
Pátý lateránský koncil (1512-1517) byl uspořádán především proti schismatickému koncilu v Pise (1511-1512) a dále kvůli reformě Církve; jen okrajově se věnoval dogmatickým záležitostem.
Přečteno 2133xcelý článek
Basilejsko-ferrarsko-florentský koncil (1431-1449) se kromě sporů mezi papežským primátem a svrchovaností koncilu nad papežem zabýval především husitským hnutím a unií s východními církvemi (Řeky, Armény a jakobity).
Přečteno 3747xcelý článek
Kostnický koncil (1414-1418) trval čtyři roky a zabýval se především velkým papežským schismatem. Mimo to se věnoval reformě církve a také případu pražského univerzitního učitele Jana Husa.
Přečteno 5426xcelý článek
Další ze všeobecných koncilů se odehrával ve francouzském městě Vienne v letech 1311-1312 a byl svolán papežem Klementem V. Ten jako hlavní body tohoto koncilu uvedl záležitost templářského řádu, otázky víry, reformu církve a znovuzískání Svaté země.
Přečteno 2521xcelý článek
Účelem 2. lyonského koncilu (1274), jenž byl 14. ekumenickým koncilem, byly dle papeže Řehoře X. (1210-1276) především pomoc pro Jeruzalém, unie s východními křesťany a reforma církve.
Přečteno 2187xcelý článek
Poměrně záhy po 4. lateránském koncilu z r. 1215 byl svolán další ekumenický koncil, a to do Lyonu v roce 1245, jehož hlavním tématem bylo především sesazení císaře Bedřicha II. kvůli jeho pronásledování církve.
Přečteno 1789xcelý článek
Čtvrtý lateránský koncil (1215) se opět jako přechozí koncil věnoval především dobovým herezím (kataři, bludná trinitologie Jáchyma de Fiore, valdenští ad.) a organizačním záležitostem. Mimoto zavedl dodnes platné nařízení o povinnosti zpovědi a přijímání eucharistie alespoň jednou za rok.
Přečteno 3730xcelý článek
Třetí lateránský koncil (1179) řešil především disciplinární záležitosti uvnitř církve (např. opatření proti případnému dalšímu papežskému rozkolu) či postup proti dobovým herezím (kataři).
Přečteno 2477xcelý článek
Pokračováním v dějinách koncilů se dostáváme k období papežských generálních koncilů, v tomto případě k 1. a 2. lateránskému koncilu (1123 a 1139), kdy první z nich je spojen především se sporem o investituru a druhý z nich s řešením papežského rozkolu.
Přečteno 2819xcelý článek
Spor mezi hodnověrným učením a autoritou apoštolských církví a církví heretiků je obsahem úryvků z díla "De praescriptione hereticorum", pocházejícího od jednoho z nejplodnějších starověkých církevních spisovatelů, Tertuliána (cca 160-220).
Přečteno 2510xcelý článek
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.