věrouka, liturgie, duchovní život
Svatost se rozlišuje:
a) objektivní, tj. úcta příslušející určité osobě nebo věci vzhledem k její hodnotě a důstojnosti, kterou má buď sama za sebe (pouze Bůh), nebo ze zvláštního vztahu k Bohu. Tak se stává svatým člověk skrze ospravedlnění, jímž má účast na Božské přirozenosti, je Božím dítětem, údem mystického Těla Kristova (Církve), rovněž tak osoby zasvěcené Bohu (kněží, řeholníci), papež jako náměstek Kristův a věci (kostely, kalichy aj., svátostiny),
b) subjektivní, tj. ve smýšlení a činu osob, které se snaží uvést své smýšlení, chtění, slova a jednání ve shodu s mravním Božím zákonem, a proto se vytrvale vyhýbají hříchům a cvičí se ve ctnostech. Má různé stupně. Poslední její pohnutkou je láska k Bohu. Úsilí o dosažení vyššího stupně svatosti, např. zachováváním evangelních rad, se nazývá úsilím o křesťanskou dokonalost.
Zdrojem jakékoliv svatosti je Bůh - jediný Svatý ve vlastním smyslu slova.
(Převzato z Jan Merell, Malý bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963. Upraveno a doplněno redakcí Revue Theofil.)
Wincenty Granat: Svatost Boží Rodičky Marie
Pius IX.: Blahoslavená Panna byla počata bez poskvrny prvotního hříchu
Rabanus Maurus: Všech svatých
Antonín Salajka, 20.8. 2009
Přečteno 1705x
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.