sv. Justin, 19.4. 2021
Krátký úryvek z díla "Apologie" raného křesťanského apologety sv. Justina (+165), avšak říkající mnoho k otázce, proč démoni usilují svést člověka a také jak se jim bránit.
Sv. Justin (†165)
byl raný křesťanský myslitel a apologeta,
který ve svých dílech pojednával také o dobových herezích
a bludných
naukách. Sám je považoval za dílo démonů,
kteří podněcovali zakladatele různých heretických proudů k hlásání do té
doby neznámých nauk, protikladných k tomu, co Bůh
zjevil
skrze Ježíše
Krista a co následně hlásali Kristovi
apoštolové.
A proč tak démoni činili a činí? Proto, jak ví i dnešní exorcisté,
aby člověka
odtrhli od Boha a od víry
v Ježíše Krista a aby tak člověk nebyl spasen.
Motivem takového konání démonů je totiž vzpoura vůči Bohu a nenávist k Jeho
člověku, který je milovaným obrazem
Boha, za který Bůh položil svůj život, když se nejprve sám stal člověkem v Ježíši
Kristu. A právě o tom píše už sv. Justin ve svém díle Apologie.
Sv. Justin nám zároveň v tomto krátkém úryvku dává i návod, jak si zachovat víru a tak i spásu: nepodléhat kdejakým lidským nebo démonským výmyslům, ale držet se apoštoly zvěstovaného evangelia Ježíše Krista, nepřilnout svým srdcem k pozemským, pomíjivým věcem, ale oproštěn od lidských nezřízených vášní a věcí tohoto světa zachovávat mravní čistotu a zdravý rozum a upínat se svým srdcem k Bohu neboli „mít svůj poklad v nebi", neboť „kde je tvůj poklad, tam bude i tvé srdce" (Mt 6,21).
„Oněm démonům, o nichž jsme mluvili,[1] totiž na ničem jiném nezáleží, než jedině na tom, aby lidi odtrhli od Boha Stvořitele a od Krista, jeho jednorozeného Syna. Ty, co se neumí odtrhnout od země, připoutali a stále silněji připoutávají k věcem pozemským a k dílům lidských rukou. K těm pak, kteří se pozvedají až k nazírání Božích věcí, se lstivě přibližují, a pokud by tito nezachovali zdravý rozum a čistý život, oproštěný od vášní, svrhli by je démoni do propasti bezbožnosti."
[Justin: Apologie, I, 58. Podle polského vydání Święty Justyn: Apologja, Dialog z Żydem Tryfonem, Poznań 1926, s. 67, přeložil a úvodem doplnil Lukáš Drexler.]
První apologie
Koupel znovuzrození
To čiňte na mou památku
Caesarius z Arles: Před křtem byl naším otcem ďábel
Gabriele Amorth: Zlý duch se Matky Boží skutečně bojí
Ewa Wipszycka: Antropologie sv. Antonína Poustevníka a askeze
Marian Matusik: Panna Maria a modlitba růžence jsou pro satana nepřekonatelné hrozby
Jacques Verlinde, Lukáš Drexler: Křesťanství a okultismus
Lukáš Drexler: Gabriele Amorth: Exorcisté a psychiatři
Petr Kanisius: Koho lze nazvat křesťanem?
Lukáš Drexer: Podvod magie (recenze)
Zlí duchové, reiki, exorcismus (video)
Petr Kanisius: Maria a ďábel
[1] Sv. Justin o nich mluví v kontextu představení dobových falešných, bludných nauk, protikladných ke křesťanské víře, které jsou podle něj podněcovány démony, o jejichž důvodech právě na tomto místě Justin píše. Pozn. překl.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.