Vážení čtenáři. Rád bych Vás pozval na procházku po plátně obrazu, které svými rozměry nepřesahuje rám okna, avšak právě jako je možné spatřit z této "výseče reality" mnoho, podobě je tomu u obrazu. Plátno, kterému bych se chtěl věnovat, dokonce zobrazuje celé dějiny spásy.
Přečteno 1392xcelý článek
V církevním roce je zvláštní slavnost: Slavnost betlémských neviňátek, která byla usmrcena kvůli Kristu... Církev slaví památku těchto dětí a nazývá je svatými. Dokonce v litaniích ke všem svatým je vzývá prosbou: "Svatá neviňátka, orodujte za nás."
Přečteno 1982xcelý článek
Laskavý Theotime, nechť Svatý Duch a věrná láska Otce i Syna jsou milostivy mé prostotě! Náš duch uzří Boha, laskavý Theotime, ale říkám ti, že uvidí Boha samého "tváří v tvář" tehdy, když v nazírání pravdivé a skutečné přítomnosti pozná vlastní božskou podstatu v její nekonečné kráse, všemohoucnosti, všedobrotě, vševědoucnosti, nejvyšší spravedlnosti a ve všech ostatních bezedných dokonalostech.
Přečteno 2067xcelý článek
Po velikonocích jsou vánoce nejstarším křesťanským svátkem, který byl v Římě slaven už kolem roku 330. Zde také vznikl. Jaké pro to byly důvody?
Přečteno 2567xcelý článek
Malá pohádka o tom, co se stane, když králi času dojde čas a nepomůže mu ani Albert Einstein, ani víla...
Přečteno 1785xcelý článek
"Církev je bezpočátečná, nekonečná, věčná, jakož i její Zakladatel, Trojjediný Bůh, je bezpočátečný, nekonečný, věčný. Církev je nestvořená, jako i Bůh je nestvořený. Existovala před věky, před anděly, před stvořením světa..." Těmito slovy se vyjadřuje o Církvi blahé paměti zesnulý archimandrita Porfýrios (Bairaktaris), starec kavsokalyvitský (+1991), jeden z nejautoritativnějších řeckých starců posledních desetiletí. Srbský vladyka Athanasij (Jevtič) podává k tomuto učení následující teologický komentář.
Přečteno 1321xcelý článek
Hrst poetických básní s vůní podzimu a s doteky Boha od ostravské autorky Hany Rakusové s fotografickým doprovodem Marka Bělského.
Přečteno 1447xcelý článek
Přirovnáme-li biblický text ke krajině, kterou člověk může buď projít pěšky a poznávat při tom všechny její krásy i stinné stránky, anebo se přes ni jen co nejrychleji přemístit k cíli, pak nám nyní půjde spíše o druhý způsob - zběžně projít zvolený text a všimnout si víceméně jen ukazatelů stojících při cestě. Výsledkem tedy nebude znalost krajiny, ale jejích hlavních rysů, které můžeme označit jako poselství biblického textu.
Přečteno 1216xcelý článek
I když středem liturgického roku jsou velikonoce, liturgický rok začíná okruhem vánočním, který obsahuje dvě liturgické doby: dobu adventní a dobu narození. Advent začíná čtyři neděle před vánocemi a končí před prvními nešporami slavnosti Narození Páně. Od nich běží doba narození (vánoční) až do první neděle po Zjevení Páně, tedy do svátku Křtu Páně.
Přečteno 2678xcelý článek
ADVENT (z lat. "adventus" - příchod, "adventare" - přicházet, blížit se), jenž předchází vánoční oslavě Božího narození, je očekáváním příchodu Mesiáše ve dvou rovinách: 1. tak jako Židé očekávali příchod Mesiáše, jenž se dle křesťanské víry uskutečnil Vtělením Božího Syna a jeho narozením jako Ježíše Krista, 2. příchod Mesiáše - nanebevstoupeného Ježíše Krista ve své slávě k završení jeho spásného díla. Toto dvojí očekávání věřících a dvojí příchod Mesiáše krásně vystihuje následující úryvek z "Katechezí" sv. Cyrila Jeruzalémského.
Přečteno 2108xcelý článek
VÝSTAVA - Daniel Reynek / Bohuslav Reynek, Městské muzeum v Rýmařově, 3.-28. listopadu 2007
Přečteno 1588xcelý článek
Osm ekumenických koncilů, které svolány od římských, později východořímských císařů, se konaly na území východořímské říše v Nicei, Cařihradě, Efezu a Chalcedonu, se liší od všech následujících, svolaných papeži a na Západě proslavených tak, že je oprávněno o nich pojednat jako o historické jednotě, ačkoliv zasahují do raného středověku a ačkoliv čtyři z nich, "staré koncily" v přísném smyslu, se podle svého významu zřetelně odlišují od následujících.
Přečteno 2506xcelý článek
Ve vysokých kopcích nad Mariborem, po jejichž strmých svazích šplhá vinná réva, se nachází malá vesnička Šmartno na Pohorju. V Česku bychom ji asi zvali Martínkov, neboť její název ukrývá zdrobnělé jméno světce, kterému je zasvěcen i místní kostelík. A právě tento kostelík odlišuje Šmartno ode všech okolních vesniček.
Přečteno 1156xcelý článek
Programů pro práci s Biblí neustále přibývá a mnoho jich je i zdarma. Existují pro různé operační systémy i pro mobily. Většinou také obsahují návod - ten nám ale poradí hlavně s tím, jak se program ovládá. Zůstává ale otázka, zda se dají tyto "bible v počítači" či v mobilu použít i na něco jiného, než čtení Písma na obrazovce či v mobilu po cestě do práce. Nebudeme se tedy věnovat žádnému konkrétnímu programu, ale obecně použitelnosti tohoto softwaru.
Přečteno 1482xcelý článek
CD - Hukl: Reynkarnace, Indies Scope, 2007.
Přečteno 1403xcelý článek
"Někdy duše žije ve velkém klidu. V jejím nitru je ticho. Okouší jen duchovní radost, nekonečnou slast a svatost. Jindy je poučována milostí v nepochopitelném důmyslu, moudrosti a vyšším duchovním poznání o věcech, jichž lidská ústa a jazyk nemohou ani vyslovit. Jindy je jako zcela obyčejný člověk..."
Přečteno 1211xcelý článek
Letos o prázdninách jsem si splnil svůj velký sen podívat se do Litvy na Horu křížů - nádherné duchovní místo v krajině bez billboardů, kde má doprava daleko k zácpám. Toto návrší tisíců křížů bývá někdy nazýváno "litevskou Mekkou"...
Přečteno 1302xcelý článek
Rozhovor s Petrem Hudcem, členem hudební skupiny Hukl, o jejich nové desce, Bohuslavu Reynkovi a mnohém dalším.
Přečteno 2048xcelý článek
Píseň písní - jedna z knih kánonu židovského i křesťanského Písma, která se stala častou inspirací k pojednáním o duchovním životě, o vztahu duše a Boha. Dříve než dáme nahlédnout do několika kázání Komentáře Písně písní od sv. Bernarda z Clairvaux, předestíráme zde stručný dějinný přehled křesťanských výkladů Písně písní právě až do sv. Bernarda z Clairvaux.
Přečteno 4402xcelý článek
Požívání Eucharistie bylo prvním křesťanům již na začátku hostinou naděje, důvěry, že Pán opravdu přemohl všechno nepřátelství světa, že přijde dokonat uskutečnění svého vítězství, dříve nebo později na konci světa. Eucharistická hostina naznačovala i uskutečňovala bratrskou jednotu Kristova duchovního těla, spojujíc všechny členy Církve jedním způsobem s jedinou Hlavou Církve - s Kristem.
Přečteno 2531xcelý článek
Další stránky: předchozí | 1 ... | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | další
Pozornosti doporučujeme nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy", např.:
Zákon (mojžíšský) - Ikona, ikony - Ikonostas - Omofor, omoforion - Jóta, ióta - Mystický sňatek - Levitace - Bilokace - Didascalia apostolorum - Rovný, rovná apoštolům - Vtělení - Epifanie - Paraklét, Paraklétos ad.