sv. Efrém Syrský, 30.11. 2009
Adventní téma o druhém příchodu Ježíše Krista z komentáře světce a Učitele Církve Efréma Syrského (cca 306-373) k "Diatessaronu".
Aby Kristus zabránil učedníkům v dotazování se na chvíli jeho příchodu, pravil: „O tom dni a o té hodině neví nikdo, ani nebeští andělé, ani Syn. To není vaše věc, abyste věděli čas a hodinu."[1] Skryl to pro to, abychom byli bdělí a aby se každý z nás domníval, že se to stane v době, kdy žije. Kdyby byl totiž prozradil, kdy přijde, byl by se jeho příchod omrzel a národy a věky, ve kterých se zjeví, by po něm už netoužily. Řekl, že přijde, ale neřekl, kdy hodlá přijít, a tak ho všechna pokolení a všechny věky horoucně očekávají.
Neboť ačkoliv Pán udal znamení svého příchodu, přece se onen termín nedá jasně vyrozumět, protože tato znamení přišla v mnoha obměnách. Přešla i dosud trvají. Jeho poslední příchod se totiž podobá prvnímu.
Jako totiž na něho čekali spravedliví a proroci v domnění, že se zjeví za jejich dnů, tak také dnes ho každý věřící touží uvítat ve své době, protože den svého příchodu nezjevil. A to hlavně z toho důvodu, aby si někdo nemyslel, že ten, jehož moci a panství podléhají čísla a časy, je podroben osudu a hodině. Když popsal znamení svého příchodu, jak by mu mohlo být skryto, co sám ustanovil? Proto uznal za dobré svá znamení popsat tak, aby se od toho dne v budoucnu všechna pokolení a všechny věky domnívaly, že jeho příchod nastane v jejich době.
Bděte, protože když tělo spí, má nad námi vládu přirozenost a přirozenost působí ne podle naší vůle, nýbrž pudově. A když má duši v moci těžký spánek, například malomyslnost nebo smutek, vládne v ní nepřítel a dělá jejím prostřednictvím něco, co ona nechce. Přirozenosti vládne násilí, duši pak nepřítel.
Proto bdělost, kterou Pán přikázal, uložil oběma stránkám člověka: tělu, aby ho střežila před ospalostí, duši, aby ji střežila před otupělostí a bázlivostí, jak říká Písmo: „Spravedliví, buďte bdělí" a: „Povstal jsem a stále jsem s tebou" a znovu: „Neochabujte. Protože tedy máme na starosti správcování, neochabujme."
(18,15-17, in Sources Chrétiennes, 121,825-828. Převzato z Denní modlitby církve, mírně upraveno redakcí RTh.)
Duch a Oheň
Bděte: znovu přijde!
Toho, jehož neobsáhne celý svět, drží v náručí sama Maria
Vyzdob, Pane, v našich myslích příbytek dni, který nezná konce
Sestoupil z nebe a stal se člověkem, aby tě obdařil svou láskou
Hojnost Božího slova přesahuje tvé touhy
Kristův kříž, záchrana lidského pokolení
Píseň o Nejsvětější Panně
Řeč o Svatém týdnu
Hippolyt Římský: Dvojí příchod Krista
Richard Špaček: O druhém příchodu Krista a jeho znameních
Cyril Jeruzalémský: O dvojím příchodu Ježíše Krista
Bernard z Clairvaux: Přijde k nám Boží slovo
Denis Kartuzián: O strašlivosti Božího soudu
Palladios: Historia Lausiaca 40 - O Efraimovi
Guerric z Igny: Očekáváme Spasitele
Karel Boromejský: O adventní době
Ladislav Pokorný: Adventní doba
Ladislav Pokorný: Liturgický rok
Ladislav Pokorný: Vánoční doba
Jan Tauler: Adventní píseň
Josef Kupka: Advent
[1] Srov. Mk 13,32-33.
4. 2. 2023 - Přidána nová hesla v sekci "Křesťanské pojmy":
Stvoření - Stvořitel - Nestvořenost, nestvořený - Ex nihilo - Svět - Baptiserium - Novaciáni - Nejsvětější svatyně - Slavnost Ježíše Krista Krále - Velekněz - Katolická akce - Exercicie - Agere contra - Sláva - Sláva Boží - Glosolálie, glossolalie - Nečistý duch, nečistí duchové - Lucifer.